Nytt projekt på gång.

Medlem
Nytt projekt på gång.

Nu är jag här igen, fyra månader senare. Tyvärr har det inte hänt så mycket i mitt liv som är värt att ta upp så ofta. Det skulle bara sluta med en massa bloginlägg som bara innehåller samma sak om och om igen. Men en liten uppdatering kan man väll alltid lägga ut innan jag kommer till det som jag tänkte berätta.

Jag har sedan nästan ett år tillbaka bestämt mig för att söka in på universitet igen. Jag har suttit och längtat sedan jag hittade programmet jag tänkte gå tills den dagen jag kunde söka in (då det var för sent med ett par månader sist). Så med bestämda steg gjorde jag även högskoleprovet för andra gången i mitt liv, fem år efter att jag gjorde det förra gången. Det känns som att det gick sämre än vad jag hade hoppats på men vi får se när resultatet kommer.

Tyvärr skönk mitt hjärta till botten när jag kom hem samma kväll och upptäcker att programmet jag tänkte ansöka till har blivit inställt för i år. Varför? Ingen som helst aning. Finns ingen information om det mer än att programmet kommer att återupptas år 2016. Detta verkar ha bestämts ett par veckor innan sista anmälningsdagen för programmet vilket säger mig att det inte berodde på att det var för lite sökande (då det var minst två-tre veckor kvar på anmälningstiden). Så jag kommer att måsta vänta ännu ett år på att få söka in... Min vanliga tur säger jag bara medans jag suckar djupt.

I och med detta har Arbetsförmedlingen blivit väldigt intresserad av mig igen... Mest för att jag har varit inskriven i 14 månader och inte lyckats få tag på något jobb. Så de bestämde sig för att skicka mig vidare till ett program som de kallar Jobb- och Utvecklingsgarantin. Kanske detta hjälper mig i det stora hela. Kanske detta kan få mig att faktiskt hitta någonting att göra. Jobb, praktik, eller utbildning som leder till jobb. Kanske hittar jag till och med det jobb som jag faktiskt vill ha i det stora hela. Vem vet? Jag får helt enkelt vänta (då de nu ska kalla mig till ett möte innan det sätts igång på riktigt) och se vad som händer.

Hur som haver, tillbaka till det jag faktiskt tänkte prata om.

Jag har länge velat programmera ett spel. Och med tanke på att jag faktiskt har en programmeringsutbildning (även om den är antingen gammal [sedan Gymnasietiden] eller extremt grundläggande [Universitetsutbildning]) så har detta legat och gnagt mig i bakhuvuet i en väldigt lång tid.

Många idéer har flugit fram och tillbaka, många större än andra, så har jag äntligen planterat en idé i mitt huvud som jag vill gå igenom med. Jag vill inte gå in på alldeles för mycket detalj ännu då jag just har satt mig ner med själva designen av allting men i det stora hela kommer det vara ett Management/RPG med en tyngd på story och events.

Just nu ligger jag, som sagt, i design stadiet av hela projektet och jag sitter med ett litet kollegieblock och skriver ner idéer och ritar på hur jag kan tänka mig hur allting ska läggas upp och se ut. Det kommer itne vara ett grafiskt tungt spel utan vara rätt så basic. Tror inte det behövs vara så mycket mer än så, i alla fall inte i början (hur det blir senare i utvecklingen är osett än).

Jag hade tänkt mig att använda mig av Unity motorn då den både är gratis och royalty-fri, dock kräver detta att jag måste lära mig unity-script språket (då väldigt många verkar rekommendera det när man arbetar med Unity) men det ska nog inte vara allt för svårt då det finns tutorials i mängder på unitys hemsida både i text och video form.

Jag kanske ska använda mig av bloggen som en utvecklingsdagbok när jag har kommit lite längre fram i utvecklingen.

Jag tror att det var allting jag ville få fram just nu.

Hare gött folk.

#blogg

Medlem
Nytt projekt på gång.

Världen (och jag) behöver fler bra rollspel så jag önskar dig all lycka och framgång med ditt kommande spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Ha så roligt med ditt projekt!


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Kreativitet kommer och går som den vill genom livet, missa aldrig chansen att passa på och njuta av den när den väl hälsar på.

Sluta aldrig drömma. Fortsätt innovera. Ser fram emot nästa uppdatering!

Och jag uppskattar lite din stil att inte peppra ut inlägg. Oavsett vad almanackan säger dock; skriv aldrig mer sällan eller mer ofta än du vill och kan och väljer.

1
Skriv svar