Varför köper folk Call of Duty?

Medlem
Varför köper folk Call of Duty?

Detta måste vara den mest mjölkade serien någonsin, återanvänt material i varje spel, låg kostnad för göra spelen, kort utvecklingstid, samma motor varje år och ändå säljs det som smör varje år.

Vissa har verkligen låg standard.

En användare har orkat prata om CoD i 42 minuter och kan förklara bättre varför cod är den sämsta spelserien någonsin sedan 2007.

Hur många Call of Duty-spel har du slösat dina värdefulla riksdaler på?
Kommer du slösa mer pengar på denna spelserie?

#blogg

Medlem
Varför köper folk Call of Duty?

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt.

Medlem

Sist jag köpte Call of Duty var Black Ops, som visserligen var helt OK underhållning. Tidigare i veckan slog jag till på Advanced Warfare för 99:- som jag hade tänkt sälja vidare direkt för att tjäna en hacka.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag köpte Modern Warfare 1-3 (och avstickarna däremellan), men MW3 var så dåligt att jag lade ner tanken på att köpa fler CoD helt. Kampanjen var helt värdelös och MP:n kändes mest bara som ett DLC-paket till spelet innan.

Med det sagt: jag har ganska svårt för de flesta skjutspelen som släpps. Jag gillade senaste Wolfenstein, och Titanfall var ett spännande första steg för en ny franchise, men jag har till exempel gett upp Battlefield-serien helt också. BF3-kampanjen var alldeles gräslig, och mitt generella intryck av de senaste två BF-spelen (från DICE) har mest varit "Jag saknar Bad Company 2". Fy tusan vad jag skulle spela en BF:BC2-remake till PC. Jag minns att jag nötte det som en galning när det begav sig.

Medlem

Jag skulle nog vilja säga att det är beroende samt grupptryck som får folk att fortsätta köpa COD. Lirar man exempelvis i en klan och hela klanen går över så måste man antingen följa med, leta efter en annan klan, spela ensam eller sluta spela helt.

Beroendet bottnar nog mycket i belöningssystemet i hjärnan, och detta gäller alla spel. Har man någon gång hittat något man är bra på så stannar man oftast kvar där. Om man i COD får en K/D ratio på 50/3 så skickar det positiva signaler till hjärnan. Men får man 4/38 i något annat spel så säger hjärnan bara, gå tillbaka till det där du fick 50/3 i stället.

Hur beroende man blir beror helt och hållet på vilken personlighet du har. Är du en riktig vinnarskalle så skiter du fullständigt i vad du spelar, bara du är bäst på det.

Samma sak gäller de som är följare. Är du en följare så kanske du hänger med för att vara schyst och för att du gillar gemenskapen, men bryr dig inte så mycket om att vinna.

Medlem

Gillade COD4, Black Ops och Advanced Warfare - but not the rest.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Medlem

Kan vara så enkelt att folk gillar det.

Tre år är inte kort utvecklingstid, snarare tvärtom när det gäller Call of Duty: Black Ops III.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Massproducerad underhållning som man kan konsumera utan att tänka säljer helt enkelt bra. Samma sak gäller också för film- och musikindustrin.

Call of Duty är helt enkelt spelvärldens motsvarighet till Rihanna och Fast and Furious.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

De personer som jag känner som spelar COD är inte särskilt intresserade av spel så jag tror det kan ligga något i det. Jag tyckte att COD 4 var riktigt underhållande när det släpptes men sen har jag hittat andra spel som jag tycker är sjukt mycket roligare än COD spelen, så jag skulle nog aldrig kunna återvända till dem.

Medlem

Black Ops 2 blev mitt sista CoD. Jag har insett att det inte är så ekonomiskt att slänga ut en femhundring varje år på samma sak.

Nya spel i multiplayerserier borde komma max vart 5:e år, eller något i den stilen. Det är så tråkigt att hela tiden gå vidare till nästa.

Medlem

Håller med dig i princip, men 500kr om året är inte mycket egentligen.

Beror ju på hur man ser på det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Moderator | Testpilot
Skrivet av ohem:

Gillade COD4, Black Ops och Advanced Warfare - but not the rest.

Hata inte på World at War.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Håller med dig i princip, men 500kr om året är inte mycket egentligen.

Beror ju på hur man ser på det.

Nej, det är ju inte direkt en månadslön, men en femhundring mindre på ett spel är en femhundring mer till något annat.

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av Notumforce:

Håller med dig i princip, men 500kr om året är inte mycket egentligen.

Beror ju på hur man ser på det.

Nej, det är ju inte direkt en månadslön, men en femhundring mindre på ett spel är en femhundring mer till något annat.

Spelar du spelet i 10 timmar är det inte mycket pengar.

Du får räkna med att en hobby kostar pengar och när man börjar komma ner under 50kr timman är det inte dåligt alls. Speciellt när du fortfarande äger spelet och kan sälja vidare det. Ett biobesök idag kostar kring 100kr och du får knappt 2 timmars underhållning du inte har någon "värde" av efteråt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Förstår inte riktigt det här med varför folk som inte gillar CoD ska försöka förstå/analysera varför vissa andra tycker om och/eller köper CoD.

Det är inte svårare än att folk har olika smak. Vissa gillar att ha same old, but different. En ny version med lite bättre grafik, lite nya vapen men annars same old. De trivs med det. Ungefär som de som älskar alla Fast & Furious filmerna.

Medans vissa andra vill ha nya, helt unika upplevelser som inte alls påminner om allt annat de spelat innan. Vissa vill ha svårare och mer realistiska, vissa vill ha lättare, vissa vill inte spela alls.

MIljoner människor älskar Justin Bieber, miljoner älskar CoD. Människor har olika smak helt enkelt.

Låt de som gillar CoD fortsätta med det, vi andra kan lägga våra pengar på andra spel vi tycker är roligare och serier som är nyskapande varje gång, som t.ex. mina favoritspelserier God of War och Assassin's Creed.

Jag var sarkastisk nånstans i inlägget, gissa var!

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Förstår inte riktigt det här med varför folk som inte gillar CoD ska försöka förstå/analysera varför vissa andra tycker om och/eller köper CoD.

Det är inte svårare än att folk har olika smak. Vissa gillar att ha same old, but different. En ny version med lite bättre grafik, lite nya vapen men annars same old. De trivs med det. Ungefär som de som älskar alla Fast & Furious filmerna.

Medans vissa andra vill ha nya, helt unika upplevelser som inte alls påminner om allt annat de spelat innan. Vissa vill ha svårare och mer realistiska, vissa vill ha lättare, vissa vill inte spela alls.

MIljoner människor älskar Justin Bieber, miljoner älskar CoD. Människor har olika smak helt enkelt.

Låt de som gillar CoD fortsätta med det, vi andra kan lägga våra pengar på andra spel vi tycker är roligare och serier som är nyskapande varje gång, som t.ex. mina favoritspelserier God of War och Assassin's Creed.

Jag var sarkastisk nånstans i inlägget, gissa var!

Det är nog ingen här som försöker stoppa folk att spela eller tycka om COD. Vi diskuterar helt enkelt bara en intressant fråga.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av returpack:
Skrivet av Notumforce:

Håller med dig i princip, men 500kr om året är inte mycket egentligen.

Beror ju på hur man ser på det.

Nej, det är ju inte direkt en månadslön, men en femhundring mindre på ett spel är en femhundring mer till något annat.

Spelar du spelet i 10 timmar är det inte mycket pengar.

Du får räkna med att en hobby kostar pengar och när man börjar komma ner under 50kr timman är det inte dåligt alls. Speciellt när du fortfarande äger spelet och kan sälja vidare det. Ett biobesök idag kostar kring 100kr och du får knappt 2 timmars underhållning du inte har någon "värde" av efteråt.

Jag försöker inte få andra att köpa mindre spel. Det var inte syftet bakom mitt inlägg.

500 spänn är inte mycket för ett spel man gillar. Det är dock mycket för något man egentligen inte vill köpa, fast måste, om man vill följa med resten av spelarna. Det är så jag känt med just Call of Duty/Battlefield.
Med ett multiplayerspel räknar jag minst 50-100 timmar speltid, så då blir timkostnaden nästan obefintlig, men dessa timmar hade jag lika gärna kunnat spendera på föregångaren.

Konsolspel går utmärkt att sälja, men väldigt många PC-spel har DRM.

Jag går nästan aldrig på bio, då jag tycker att det är bättre att skaffa filmen på Blu-Ray för 150-200, med möjlighet att kunna se den hur många gånger jag vill.

1
Skriv svar