Peter Moore om Xbox-åren

Flakmonkey
Peter Moore om Xbox-åren

IGN har en Podcast som heter Unlocked där de diskuterar och intervjuar personer från spelindustrin. Så värst mycket mer än det kan jag inte säga om den då jag inte sett/hört den, men jag kommer definitivt göra det efter att ha läst om en intervju de haft där med Peter Moore. Nu minns kanske inte alla Peter Moore men han var mannen som personifierade Xbox 360:s första år med GTA-tatueringar och PR-snack i diverse intervjuer och presskonferenser.

Han är nu sedan många år bortkopplad från Xbox och därför tror jag att det kan vara väldigt intressant att höra hans berättelse om de första åren då Microsoft blev en verklig kraft att räkna med i konsolvärlden och på många sätt och vis dominerade det på den tiden sömniga Sony. Bland annat så pratar han om deras problem med Red Ring of Death (utdrag finns på Eurogamer) som kostade dem ofantligt stora summor pengar: över 1 miljard dollar. Enligt Moore var det emellertid en självklarhet för Ballmer och MS ledning att spendera dem och även en nödvändighet då det troligen räddade Xbox från "undergång".

Citat:

I calculated with my finance team, Dennis Durkin (now the Chief Financial Officer of Activision), Doug Ralphs (then Senior Director of Finance at Microsoft's Interactive Entertainment Division)... $1.15bn, right out there. I always remember $240m of that was FedEx. Their stock must have gone through the roof for the next two weeks.

Får se vad jag tycker om själva podcasten efter att ha lyssnat på den, men det är alltid intressant att lyssna på såna här historier som man tidigare bara kunde spekulera om. Vi gamers tror oss ju veta exakt hur spelbranschen fungerar, men egentligen är det nog rätt få som har en verklig insikt i hur det verkligen är. Speciellt när det hamnar om den här nivån.

Till Podcast Unlocked
Eurogamers utdrag från podcasten om RROD

#blogg

1
Skriv svar