FZCSC15: Oracle of Seasons

Flakmonkey
FZCSC15: Oracle of Seasons

Då var Zelda: Oracle of Seasons avklarat. Nej jag har inte använt koden jag fick i Ages för att få fightas mot Ganon, men jag klassar det ändå som slutfört. Förresten svårt att inte jämföra det med just Oracle of Ages som jag ju klarade för inte alltför länge sen och det råder ingen tvekan om att jag föredrar Seasons. Anledningen är rätt enkel nämligen att jag föredrar mekaniken med att växla årstider mer än tidsepoker. Sen gillar jag också balansen mellan action och pussel bättre i Seasons då det är betydligt färre pussel. De finns såklart fortfarande för annars hade det inte varit Zelda men det är av min mening bättre till både kvalitet och kvantitet i Seasons jämfört med Ages.

Annars är det ju ett Zelda av klassiskt snitt med samma vy som det först i serien kryddat med lite sidscrollande passager. Handlingen kretsar kring Link som måste rädda årstidsoraklet Din efter att hon rövats bort av general Onox vilket ställer till det i landet Holodrum. För att lyckas med räddningsuppdraget måste du först hitta åtta stycken "Esssences of Nature" som i vanlig god ordning vaktas av olika bossar som styr och ställer i sina egna "tempel". För att nå dessa krävs det både hjärna och muskler men också prylar så som din trogna bumerang, fjäder som gör att du kan hoppa samt trollspöt som gör att du kan växla årstider.

Det är ett Zelda-spel helt enkelt och ett förbannat bra sådant också. Men jag tycker inte det hamnar alltför långt efter min personliga favorit A Link to the Past och i min bok är det svårt att få ett högre betyg. Svagheter finns där givetvis men de har mest med spelets rötter till gameboy att göra. Tex stör jag mig på att jag hela tiden måste växla mellan de olika prylarna eftersom det fanns så få knappar att tillgå på originalkonsolen. En skitsak som jag inte hade brytt mig om om spelet inte hade varit så pass bra i övrigt. Man måste ju alltid hitta sig något att störa sig på

#blogg

1
Skriv svar