Bloggpost - Enhanced Edition.

Medlem
Bloggpost - Enhanced Edition.

Remakes är det nya svarta på spelmarknaden. Jag tänkte hastigt lite så på halvfyllan försöka förklara (såklart ifrån mitt perspektiv): Varför? Varför det kan vara bra - och varför det kan vara dåligt.

Varför?:

Spel blir dyrare och dyrare att utveckla när möjligheterna samt ribban för grafik och dom interaktiva möjligheterna med mera sätts högre och högre. Ett "AAA"-spel på 90-talet som t.ex. "Quake" eller "Duke Nukem 3D" hade halvslarvigt uppskattat 5-15 personer som arbetade på spelet under ungefär ett år. Idag ligger medel på - igen halvslarvigt uppskattat - ungefär 100-250 personer som jobbar under 2-4+ år på ett spel. Ni fattar att det blir dyrare och en mer riskabel investering att göra ett nytt spel idag. Förutom detta har Moderna "AAA"-spel texturer och modeller som oftast från början skapas i högre upplösning/med mer detaljrikedom än dom skeppas med, som skalats ner före släpp (bl.a. för att det är svårt att veta tidigt i utvecklingen hur mycket godis man kommer kunna pressa in i spelet). Dessa modeller och texturer finns kvar hos utvecklaren, och när en ny konsoll eller nya datorkomponenter släpps så blir det därför en ganska billig och smidig affär att stoppa in dom mer högupplösta versionerna i spelet och släppa det som en "enhanced" version, som mycket väl kan sälja nästan lika mycket som ett spel som kräver all ovannämnd arbetskraft och skapats från ruta ett.

Varför kan det vara bra?:

Oftast är det bra. Visst, man kan tycka det är "lazy", men det skadar få, dom som vill ha det köper, dom som inte vill gör det inte. Win/win. Dessutom bidrar det till att preservera spel inför framtiden, vilket är något som är ett stort problem om man ser spel ur ett kulturhistoriskt perspektiv, eftersom spel generellt är utvecklade för specifik hårdvara som försvinner, och därmed går det ofta inte att spela dom längre om det inte uppdaterats.

Varför kan det vara dåligt?:

En stor sak kan vara att medans t.ex. "The Last of Us" någorlunda enkelt kan fräschas upp med "assets" (grafiska tillgångar som grafik/presentation byggs av) som utvecklaren redan sitter på, så kräver något som en en remake på t.ex. "Final Fantsy VII", där den upplösning och detaljrikedom vi är vana vid idag helt enkelt inte fanns i tanken, att man skapar helt ny grafik, ljud osv från grunden. Det är en process som kan kosta nästan lika mycket eller lika mycket som det skulle kosta att göra ett ett helt nytt spel. Men som på sitt "brand" kan sälja bättre, det kan därför bli mer attraktivt för utgivare/utvecklare att använda sina pengar till att göra re-releases på gamla spel istället för att utveckla något nytt. Då inte som ett kompliment till sina övriga ansträngningar eller som en bevaring. Förutom att det är trist att potentiella framtida klassiker kanske aldrig skapas så kan det också vara lite missvisande, eller bara jävligt trist, att det som bevaras av en klassiker som Final Fantasy VII inte är det faktiska spelet som vi älskade ich som blev en klassiker, skapat av de programmerare och grafiker etcetera som gjorde det till en klassiker. Utan något som andra programmerare och grafiker återskapade långt senare, där mycket av charmen kan ha gått förlorad.

#blogg


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar