Inför Fallout 4, en skrämmande tanke.

Inför Fallout 4, en skrämmande tanke.

Hur nära världen verkligen var, hur enkelt det egentligen är att förverkliga en av de mest skrämmande idéerna mänskligheten bär på.

När jag skulle göra en presentation av kalla krigets media-bruk i det civila samhället så fokuserade jag mycket på CD (Civil Defense) och deras mystiskt charmiga informationsvideor som skickades ut till skolor och stadshus runt Amerikas småstäder.
Ni vet vilken typ av filmer jag pratar om för ni har ju nyligen följ Bethesdas SPECIAL videos inför årets största spelhändelse. "Duck and Cover" är nog mest bekant då dess tecknade stil är en klar inspirationskälla för Bethesda. Samma studio som gjorde filmen producerade också flertalet gamla flingpakets reklamsnuttar för TV, några gick vidare och jobbade för Hanna-Barbera.

Men varför dessa filmer gjordes var enkelt, de når fram, du fångar de små barnens uppmärksamhet samtidigt som resten av familjen, vilket oftast var meningen, att informera FAMILJEN hur de skulle göra inför eventuell Fallout. Husmorsfilmer producerades med fokus på hur mat skall lagras och förberedas, hur skyddsrum skulle inredas osv. (jag älskar signalen som indikerade när det är dags för nästa projektorbild.)

En viktig sak att komma ihåg, förutom att upplysa användes dessa filmer även för att hålla offentlig rädsla, skräck, på en hanterbar nivå. Håll offentligheten i ett vaksamt stadium blandat med en patriotisk försvarsanda, som tragiskt nog fostrade en nationalistisk-mani där flertalet Amerikanska medborgare förföljdes och hotades. Kommunismen skulle jagas som ett hot mot den enskilda amerikanen. Mani och galenskap följde när oskyldiga angavs av tidigare grannar och samhällen delades lika mycket itu som de skulle hållas samman.

Snart sänds en dokumentär "Uranium", vilket nästa klipp kommer ifrån, där vi får se de genomgående procedurer som krävdes för att utlösa ett fruktansvärt misstag. Inget datum är spikat ännu. Men hur enkelt var det egentligen?

Många kommer lirar runt i Fallout 4 med glädje på läpparna, även jag! men med gnagande tankar i bakhuvudet.

#blogg


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Inför Fallout 4, en skrämmande tanke.

Ja, det fanns ju några tillfällen under kalla kriget när makthavarna verkligen satt med fingret på avtryckaren. Skrämmande tanke vad fel ord, eller ett förhastat beslut i det läget kunde orsakat.

Japp, det är en skrämmande tanke. Men vi är ju ständigt i krig. Det kommer nog aldrig förändras.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar