Affärsman i rymden?

Medlem
Affärsman i rymden?

Genom slumpmässigt kollande på Youtube kom jag in på en kanal angående Elite: Dangerous. Aldrig hört om det förut och tänkte att det vore värt att kika lite vad det kan vara.

Snabbspola fram ungefär 5-6 timmar och jag sitter fortfarande med plattan i knäet och är numera trollbunden av vad jag ser. Den totala friheten att åtnjuta vad rymden har att erbjuda. är så lockande. Att kunna bli antingen pirat, handelsman, upptäcktsresande eller gruvarbetare (asteroid-arbetare?) tilltalar mig verkligen.

Nu till en del frågetecken som jag hoppas att ni, mina kära bloggläsare, kan reda ut åt mig.
Har kollat en del på nybörjarvideos, läst FZ:s recension och försökt utforska själv, men en fråga återstår: Hur svårt är det att komma igång med att spela?
Försökte mig på att spela en triail-version av EVE Online för länge sen och jag stängde av efter ungefär 30 minuter när jag inte ens klarade av att flyga mot en stjärna/station/eller vad det nu var. Eftersom jag nu seriöst överväger ett köp vill jag vara säker på att jag klarar det.

Och finns det några andra rymd-frälsta här på FZ som spelar som har andra tips och tricks för en nybliven rymdfantast?

#blogg


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Affärsman i rymden?

Skulle vilja påstå att det ligger någonstans mellan Freelancer och EVE Online när det kommer till hur komplicerat det är. Inlärningskurvan är inte lika brant som i EVE Online, men den finns helt klart där i och med att det är en simulator.

Det är liksom inte bara att starta och börja din karriär som gruvarbetare då det krävs lite saker innan som kostar pengar, t.ex. mining laser och refinery så att du kan urvinna något ur det du borrat.

Här kan du läsa lite basinformation om Miner.
http://elite-dangerous.wikia.com/wiki/Miner

Och det finns jättemånga bra tutorials på det officiella forumet och på Youtube om du skulle stöta på problem.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skulle vilja påstå att det ligger någonstans mellan Freelancer och EVE Online när det kommer till hur komplicerat det är. Inlärningskurvan är inte lika brant som i EVE Online, men den finns helt klart där i och med att det är en simulator.

Det är liksom inte bara att starta och börja din karriär som gruvarbetare då det krävs lite saker innan som kostar pengar, t.ex. mining laser och refinery så att du kan urvinna något ur det du borrat.

Här kan du läsa lite basinformation om Miner.
http://elite-dangerous.wikia.com/wiki/Miner

Och det finns jättemånga bra tutorials på det officiella forumet och på Youtube om du skulle stöta på problem.

En sak som jag även tänkt på är huruvida det går bäst att spela med en kontroll eller tangentbord och mus? Har ingen kontroll men på ett sätt känns det som om det vore lättare att använda en istället för tangentbord?


signatur

Submission is for the weak

phi
Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

En sak som jag även tänkt på är huruvida det går bäst att spela med en kontroll eller tangentbord och mus? Har ingen kontroll men på ett sätt känns det som om det vore lättare att använda en istället för tangentbord?

Det är fullt möjligt att spela med mus och tangentbord och flight assist off (för att kunna nyttja full newtonian physics) men det är det däremot en väldigt brant inlärningskurva för att lära sig det oavsett vilka kontroller du använder men ännu svårare med mus och tangentbord.

Däremot så upplevde jag att det var mycket lättare att sikta med mus och tangentbord än med en, som i mitt fall, xbox one-kontroll. Har tyvärr ingen joystick eller HOTAS-setup att jämföra med men jag kan tänka mig att HOTAS är att föredra före en t.ex xbox one-kontroll.

Medlem

Har spelat med både HOTAS och mus+tangentbord och jag föredrar spaken pga känslan, men det går utmärkt att spela med M&T.

Att frakta gods är kanske inte det mest spännande man kan göra, men det är grymt avslappnande och ger bra säkra pengar, och känslan när man hittat en bra rutt och köper större och större skepp är smått beroendeframkallande Är man riktigt lat som jag är så köper man en autolandare så behöver man inte ens landa skeppet själv.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av Bojkott:

Skulle vilja påstå att det ligger någonstans mellan Freelancer och EVE Online när det kommer till hur komplicerat det är. Inlärningskurvan är inte lika brant som i EVE Online, men den finns helt klart där i och med att det är en simulator.

Det är liksom inte bara att starta och börja din karriär som gruvarbetare då det krävs lite saker innan som kostar pengar, t.ex. mining laser och refinery så att du kan urvinna något ur det du borrat.

Här kan du läsa lite basinformation om Miner.
http://elite-dangerous.wikia.com/wiki/Miner

Och det finns jättemånga bra tutorials på det officiella forumet och på Youtube om du skulle stöta på problem.

En sak som jag även tänkt på är huruvida det går bäst att spela med en kontroll eller tangentbord och mus? Har ingen kontroll men på ett sätt känns det som om det vore lättare att använda en istället för tangentbord?

Ett HOTAS-system är helt klart att föredra, men jag vet många som spelar med mus och tangentbord utan större problem. HOTAS är precis som SID sa, mest för känslan, men kan även ha en liten fördel i dogfights. Ska du dock syssla mest med mining så klarar du dig bra med bara mus och tangentbord.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att om du råkar stöta på stulen gods, vilket du kommer göra förr eller senare, så kan det vara bra att göra en lista över rymdstationer som har Black Market där du kan sälja den stulna godsen. Jag personligen har ett litet noteringsblock där jag skriver ner många olika saker som kan vara bra att komma ihåg, men det går ju så klart även att skriva i Wordpad eller liknande

Medlem

Tacksam för alla svar! Alla verka överlag vara positivt inställda till E:D så jag tror att jag lyssnar på er och slår till. Får dock hålla mig lite tills tentaperioder är över men annars lär ni nog se mig i rymden!


signatur

Submission is for the weak

1
Skriv svar