Metal Gear Solid V: The phantom pain - eller The story is F"#¤ up deluxe.

Testpilot
Metal Gear Solid V: The phantom pain - eller The story is F"#¤ up deluxe.

Metal Gear Solid V : The Phantom pain.

Grymt lång titel på ett spel och en serie jag aldrig spelat förut.

Är det bra ? Jajjemensan det är ruskigt bra spel för den som gillar stora öppna världar och som gillar att experimentera. Detta spel är väldigt öppet med hur du löser dina uppdrag.

Dåligt då ?
Ja det finns moln på himlen. Men tänk på att detta är nitpick då spelet i det stora hela är bra.

Inget stöd för mus i alla menyer och ett menysystem som är rörigt är stora problem.
Alla popups om vilka kommandom man skall trycka i tutorials visar endast handkontrollkommandon där man själv får översätta handkontroll-joystick = WASD tangenterna eller gå in och kolla keybinds i menyn.
Många saker beskrivs dåligt om ens alls och hjälpmenyerna är inte intuitiva.

Då man gör sidomissions så återkommer ”samma” uppdrag gång på gång och man ser inte att man gjort klart dem ?? Det är ett konstigt upplägg som inte förklaras alls.

Det är kul de första 5 minuterna att utforska basen men sen är det bara slöseri med tid även om man snabbåker som en låda mellan baserna , att åka jeep mellan dem är ett skämt gällande slöseri med tid.
Motherbase är helt felbyggd och ger bara ett rörigt intryck , den hade de enkelt kunnat minskat ner i storlek.

Quiets utstyrsel och till viss del beteende är en enda lång porrfantasi för 13åringar , det gör att man skäms lite som gamer att en stor speltillverkare tillåter sådant fjanteri.
Särskilt då spelet har 18 års gräns . Alla äldre än 18 är vuxna nog att förstå hur fjantigt det hela är.

[ia=1137345; large]

Sen vem tyckte det är okej att man ska klicka förbi samma patchnotes varje gång man startar spelet? Helt onödigt att behöva klicka på enter 5-6gånger minst bara för att komma till startmenyn.

Känns lite begränsat då man kommit en bit i spelet att man inte kan kombinera sin D-Horse med D-Dog eller Quiet , sitta och feppla i en meny för o kalla på dem i tid och otid är ju drygt och D-Horse är mycket smidigare än en bil samt kommer på kommando.

Uppdragen då? , en del av storyuppdragen är väldigt styrda och scriptade i den aspekten att du blir inlåst på en viss arena du inte kan ta dig från och måste göra vissa saker för att klara av uppdraget medan andra uppdrag är betydligt friare vilket gör att man ogillar de inlåsta uppdragen desto mera.

Och slutet av storyn , haha det är sjukt. Se mitt förra blogginlägg , man har ingen aning om att spelet är slut förren man förstår att fortsättningen inte är nåt nytt.

Positivt:
Men tittar vi vidare och bortser från dessa saker (som går att släta över på grund av allt annat som är så bra gjort) så är spelet top notch.

Uppdragen är roliga att ta sig an och allt pysslande runt omkring med uppgraderingar av vapen och allt du kan utrusta dig och din bas med är grymt kul.

Spelet är lättdrivet och snyggt , du har dessutom gott om grafikinställningar så det går att ställa in för att få bra flyt på de flesta maskiner

Din karaktär är responsiv och rör sig bra i miljöerna med vissa undantag som nog har med spelmotorn att göra än nåt annat.
Jag rekommenderar detta spel starkt om man gillar öppen värld spel där man är fri att tackla uppdragen i princip som man vill.

Ger det titeln BRA spel. Ej toppklass då storyn och harvandet med menyer / UI drar ner på det hela.

KIRI OUT!

#blogg

Medlem
Metal Gear Solid V: The phantom pain - eller The story is F"#¤ up deluxe.

Basen är stor för att det sker multiplayer krig på baserna och det ska finnas möjlighet att utföra 30 minuters FOBs utan att bli upptäckt.
För liten eller för stor bas skulle göra det mer eller mindre för lätt eller för svårt. Nu med en stor bas är det möjligt att smyga igenom hela basen på 30 minuter men den är även stor nog att du inte kan sitta bakom ett rör i timmar och ta ut soldater en efter en.

Basens struktur med längre avstånd förklaras med problemen Snake hade när första basen blev förstörd i Ground Zeroes. Basen påminner också om basen i MGS2 där platformarna var för nära varandra och därför enkelt att spränga.
Konstiga är att Big Boss tänkte på det här under byggnationen av hans andra bas medans lalilulelo (Patriots) inte tänkte på det 20 år senare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Om du tror att storyn är slut efter du besegrat Sahasadlkfszdlkfhlkuja big ass robot, så har du fel!

KÖR färdigt resten av spelet, du behöver inte spela om några av de gamla uppdragen; Gör side ops osv så kommer du låsa upp nya missions, och få ett "riktigt" slut på spelet!

Skriver "riktigt" pga det borde ha funnits ännu mer som klipptes bort, men det riktiga slutet som finns i spelet är ett riktigt wtf-moment och bör upplevas. Jag älskade det, hälften av spelarna verkar hata det - spela det.

Testpilot

@marcus8958
Aha ! förstår det med basen då det är byggt för multiplay , dock totalt ointressant del av spelet för mig som endast är intresserad av singleplay.
Men tack för att du påpekade det

@DrDoom
Jäkligt skumt sätt att bygga vidare på storyn med att återupprepa , men känner inte att jag har lust att fortsätta spela trots detta , kanske återbesöker spelet i framtiden.

Med 89 timmar spelade känner jag att jag spelat klart för denna gång.

1
Skriv svar