Xeodrifter avklarat

Flakmonkey
Xeodrifter avklarat

Hade ingen tanke på att spela Xeodrifter men en bannlysning från TV:n (sambon skulle titta på Greys), en urladdad 3DS och en Vita med några nedladdade gratisspel att tillgå så fick det bli Renegade Kids metroidvania doftande titel. Ska sägas direkt att spelet är kort, en av de trophies som finns är att du klarar det på under en timme, och det är något som man självklart kan ha negativa åsikter om men jag väljer att bortse från det här. Spelet är inte dyrt (gratis för de som fick det via Playstationplus) så att det inte räcker mer än några är i min mening inte något att hänga upp sig på.

Hursom så är det som sagt ett spel med tydlig inspiration från genrens som kallas metroidvania dvs actionplattformande där du kan (och tvingas) röra dig fritt fram och tillbaka för att komma åt nya områden med hjälp av egenskaper och prylar du hittar på resans gång. Det här verkar vara något av en favoritgenre för indieutvecklare där Axiom Verge är mitt favoritexempel och det är inte svårt att förstå varför då det är en genre som älskas av väldigt många och som de "vanliga" utvecklarna tycks strunta i.

Handlingen i Xeodrifter är enkel. Du är en astronaut vars rymdskepps warpdrive har gått sönder i ett främmande solsystem. Skeppet måste nu repareras och för att göra det måste du resa mellan fyra olika planeter, överleva fiendernas attackar, lära dig nya egenskaper, uppgradera ditt vapen och besegra bossar. Bossar är dock kanske att ta i då alla bossar ser och i princip även agerar likadant. Enda skillnaden är att de har en annan färg och olika mönster. Trist, men något som de ändå kommer undan med eftersom spelet är såpass kort som det är. Hade det varit längre hade man blivit rejält less.

Vad gäller presentation finns det inte mycket att klaga på om man gillar retrodoftande pixelgrafik. Gillar du det inte ska du bara titta bort direkt. Det är enkelt men jag gillar det. Ljudbilden? Ska jag vara helt ärlig så tänkte jag inte en sekund på det. Gör det musik och ljudeffekterna bra eller dåliga? Varken eller säger jag. Det här är ett sånt där spel jag kunde spela med ljudet avslaget och det behöver inte vara något dåligt när det spelas på en bärbar maskin.

Om ljudet inte är viktigt så är kontrollen desto viktigare och här har Renegade Kid verkligen lyckats. Det är inget Super Meat Boy men det är inte alltför långt ifrån vilket gör att jag nog kommer försöka mig på att ta den där trophyn om att klara spelet på en timme. Om jag lyckas eller inte kommer bara bero på mig så det kan bli en kul utmaning...

#blogg

1
Skriv svar