Alla gillar inte The Walking Dead

Flakmonkey
Alla gillar inte The Walking Dead

Som vår lilla kissekatt Smilla tex. Hon kunde inte bry sig mindre när jag velar i någon sekund över om jag ska hugga armen av Sarita eller inte. Jag bryr mig däremot och det rejält. Få spel har engagerat mig lika mycket i karaktärernas öde och kanske framförallt relationer som den första säsongen av The Walking Dead och efter tre episoder av säsong två så håller det i sig. Kan bara hoppas att de två sista delarna är lika bra.

Det är däremot inte svårt att förstå varför många inte stämmer in i hyllningskören. Som spel betraktat är det ju inte så mycket att hänga i julgranen. Spelmekaniken är i princip QTE:s såväl för handlingar som dialoger. Visst får man styra ibland men det är såpass snittslat att du omöjligt (iaf om du inte medvetet försöker) att görafel. Hade gärna sett ett lite djupare pusselelement men jag antar att det skulle kunna göra upplevelsen frustrerande snarare än engagerande.

Spelets styrka är ju engagemanget du känner inför personerna och historien så att då rycka ur spelaren ur det genom att inte veta vad som ska göras hade nog skadat mer än vad det hjälpt. Sen att det gör det mer till en interaktiv film än ett spel och därigenom skrämmer bort de som vill ha mer frihet och kontroll, ja då får det vara så helt enkelt.

#blogg

Medlem
Alla gillar inte The Walking Dead

Jag håller med din katt helt

Medlem

Det är som du skriver mer en interaktiv film än ett spel. Det fungerar därför att det är välskrivna karaktärer som man lär sig tycka om och verkligen engagerar sig i och val som ger stora och små effekter, både direkt och senare i historien. Ser man det så blir det bra. Men ser man det som ett spel och förväntar sig bra gameplay så har det inte mycket att erbjuda och då blir man besviken.

Testpilot

Det som är bra med walking dead är att trots att spelmekaniken är sunkig så har de faktiskt gjort den bättre i de senare iterationerna av spelet.

Menyinterfacet är uppfixat och vissa andra småsaker är förbättrade längre fram.

1
Skriv svar