Mega Man avklarat

Flakmonkey
Mega Man avklarat

Det tog ju några år men nu har man klarat Mega Man. Visserligen är det inte NES-versionen men som en del i Mega Man Legacy Collection vilket nog är så nära man kan komma utan att spela på Nintendos 8-bitarsmaskin. Som ni själva kan se på filmen från min strid mot Dr Wily har de Digital Eclipse gått så långt i sin vilja att efterlikna originalet att de inte fixat den ibland hutlöst dåliga bilduppdateringen.

Vad gäller spelet så finns det gott om material där ute för de som av någon outgrundlig anledningen inte vet vad Mega Man handlar om. Jag nöjer mig därför med att konstatera att det fortfarande håller men samtidigt så märks det att det är det första i serien och att Capcom lärde sig mycket som de utnyttjade när de utvecklade uppföljarna. Jag kan tex tycka att banorna är väldigt ojämna i sin svårighetsgrad. Inte bossarna (även om Yellow Devil är ett antal gånger svårare än övriga fiender) utan vägen till dem. Det är normalt sett inte något problem men när spelet är designat så att du kan välja vilken bana som helst är det i min mening något negativt.

Bilduppdateringen är som sagt kass i vissa lägen men av någon anledning tycker jag att det är lite charmigt. Det har väl enbart med nostalgifaktorn att göra så jag tror nog att en mer "modern" gamer skulle störa sig på det. Tur då kanske att grafiken inte är särskilt detaljerad. Jag gillar den ändå, men jämfört med uppföljarna står den sig rätt slätt. Musiken är däremot fantastiskt hela vägen igenom och många av låtarna räknas som några av de mest klassiska från 8-bitarseran. Min personliga favorit är soundtracket till Cut Mans bana.

Så det var det. Mega Man 2 coming up!

#blogg

Medlem
Mega Man avklarat

Det enda Mega Man jag inte spelat på Nes är 4an faktiskt, tycker annars 5an är grym.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Flakmonkey
Skrivet av Hipshot:

Det enda Mega Man jag inte spelat på Nes är 4an faktiskt, tycker annars 5an är grym.

Inte lirat något efter MM3 och då har jag aldrig klarat dem, förrän nu då Får se hur 4-6 är sen, Håller på med Dr Wilys fästning i Mega Man 2 nu så borde snart där!

Yellow Devil var fan inte att leka med! Sjukt jobbig boss... Min MM-favorit är nog trean. Sen är fyran eller femman rätt rolig med för det var så spejsade banor och bossar, minns dock inte vilket av dem det var.

Medlem

Yeah, de behöll allting - äveb pause-fusket du kan göra med Elec Mans vapen mot både Yellow Devil och Dr.Wily, I think.

Är Legacy Collection värt pengarna? Är ganska sugen, mestadels för att få motivation till att spela om alla spelen igen.

Flakmonkey
Skrivet av DarkZide8:

Yeah, de behöll allting - äveb pause-fusket du kan göra med Elec Mans vapen mot både Yellow Devil och Dr.Wily, I think.

Är Legacy Collection värt pengarna? Är ganska sugen, mestadels för att få motivation till att spela om alla spelen igen.

Det tycker jag definitivt att det är. har du inte klarat dem tidigare så är det verkligen en no brainer. Är du veteran tycker jag också att det är värt det. Det kostar inte så mycket och du kommer nog inte komma närmare originalen än att koppla in din gamla nes. Sen finns det även lite extra godis med utmaningar, etc som nog tilltalar de som gillar leaderboards.

Medlem

Det är typ crap att inte den där samlingen innehåller 9 + 10...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är typ crap att inte den där samlingen innehåller 9 + 10...

Mjo eller 7 och 8. Men köper man Legacy Collection istället för de sex första helt separat så sparar man väl ändå 150 kronor

1
Skriv svar