Musik-Kalender [3rd] - #3

Medlem
Musik-Kalender [3rd] - #3

Dagens Lucka:

- RETRO ELLER REMIX -

Super Meat Boy

Ah, nu är vi på nytt territorium! "Retro Eller Remix" kommer jag kalla dessa typer av inlägg där jag kommer jämföra låtar från olika versioner av samma spel, om spelet t.ex. har fått en remake med nytt soundtrack.

I detta fall är det däremot lite speciellt, för spelet i sig är exakt likadant men har ett helt nytt soundtrack. Super Meat Boy släpptes första gången 2010 på Xbox Live Arcade och senare Windows tätt därefter. Danny "Danny B" Baranowsky gjorde då musiken till spelet, ett väldigt abstrakt soundtrack som på något snett vänster funkade förvånansvärt bra till spelet. Hoppa fram till år 2015 och spelet skall släppas på PS4 och PS Vita, Danny kände inte att han ville licensera soundtracket till dessa versioner av spelet denna gång. (Fråga mig inte hur juridiken kring det hela funkar, personligen tycker jag det är jättekonstigt.) Team Meat och Danny kommer inte överens om licenseringen så vad ska dom då göra?

Jo, dom anlitade nytt folk till att göra ett helt nytt soundtrack, denna gång var det Ridiculon, David "Scattle" Scatliffe och Laura Shigihara som låg bakom musiken. Denna gång var soundtracket mycket mer traditionellt om du frågar mig, mer blandade stilar däremot med allt från banjos till halv-hardcore techno.

Då är ju frågan vilket som är bättre? Jag skall försöka svara på den frågan, men kom ihåg att jag är långt ifrån lika inlyssnad på det nya och har kanske lite "rosa glasögon" för det gamla. Jag kommer jämföra dom värld till värld där musiken jag länkar med video på kommer vara den "light world"-versionen, men i bedömandet räknar jag även in Dark World, Menyn, Bossen och Retro "Warpzone"-versionen också!

Let's Go!

Level 1: Forest

Gamla:

Nya:

Hahaha, är det ens en tävling? Gamla vinner utan tvivel! Vad hände med den nya låten? Så fruktansvärt bedrövligt dålig, inte ens bara jämfört med den gamla utan bara som en låt i sig!
Huvva!

Poäng: Gamla

Level 2: Hospital

Gamla:

Nya:

Nu har vi faktiskt en riktig tävling här! Båda är riktigt bra på sitt egna sätt, jag gillar verkligen hur det gamla målar upp en mer creepy atmosfär medan det nya lutar mer åt något psykologiskt crazy. Kan verkligen inte bestämma mig här, poäng till båda!

Poäng: Oavgjort

Level 3: Salt Factory

Gamla:

Nya:

Light world låtarna är faktiskt väldigt jämna här, men nyversionen spöar den gamla på allt annat, särskilt Dark World.

Poäng: Nya

Level 4: Hell

Gamla:

Nya:

Här lutar jag mer mot gamla, nya var helt okej men elgitarr till helvetet kändes lite för enkelt. Gamla låten gjorde något mer unikt tyckte jag, bossmusiken på gamla var dessutom massor med gånger bättre.

Poäng: Gamla

Level 5: Rapture

Gamla:

Nya:

Tror att nya får vinna den här, bättre light world och bättre boss. Tycker i allmänhet nya passar banans estetik bättre också. Gamla hade dock bättre dark world.

Poäng: Nya

Level 6: The End

Gamla:

Nya:

Svårt här också, tror nya vinner på bosslåten medans gamla tar vinsten gällande banmusiken. (Gamla har samma låt för Light/Dark)
Vet inte vilken av dom jag ska kora som vinnare, ingen av låtarna här fastnar speciellt för mig, så jag dömer nog ännu en draw!

Poäng: Oavgjort

Resultat

Om vi då sammanställer poängen så märker vi att det slutade lika! Då ligger det på domaren (jag) att ge ett slutgiltigt omdöme. Overall så tycker jag det gamla Soundtracket ligger i en mer jämn style medan det nya hoppar lite mellan allt möjligt, hade du spelat upp värld 1 och 6 till mig och jag inte hade vetat bättre så hade jag inte gissat att det var från samma spel. Så därför måste jag nog säga att:

Vinnare: Gamla

Med en jämnare kvalitet overall och mer sammanhängande style så blir nog vinnaren det gamla från 2010. Sorry nya soundtracket, bra försök, men inte bra nog!

Fun Fact: That One VideoGamer (TOVG) använder den här låten som intro till deras podcast!

#blogg

1
Skriv svar