Musik-Kalender [3rd] - #6

Medlem
Musik-Kalender [3rd] - #6

Dagens Lucka:

- SPELSOUNDTRACK -

Journey down: Chapter 1

Om det inte är tydligt nog redan så dras jag väldigt starkt till spelsoundtrack som är allt annat än en typisk stor "episk" orkester. Någonting går som förlorat när man använder musiken mer för att förmedla en känsla i just den situationen istället för att göra en allmänt bra låt som fungerar utan spelets kontext. Visst, det är väl bra under spelets gång, men du kommer sällan ihåg det efteråt och det är inte särskilt intressant att lyssna på utanför spelet. Nu finns det ju självklart kompositörer som kan göra igenkännbar musik med en orkester, exempelvis Halo.

Varför pladdrar jag på om det här? Jo för idag ska jag ta upp ett soundtrack som jag inte tycker riktigt står så väldigt bra på egna ben, men sätter atmosfären helt perfekt under spelets gång.

Journey Down är väldigt film noir inspirerat och musiken speglar det väldigt mycket. Huvudkaraktären bryter dessutom på jamaicanska så det är en salig blandning av reggae och jazz. Som tidigare nämnt tycker jag att detta soundtrack inte är så intressant på egna ben, men kombinera det visuella i detta spel (som är helt fantastiskt snyggt) med musiken och låt dig sugas in i spelets atmosfär.

Journey Down Chapter 1 var en riktig mysig upplevelse som skulle passa perfekt att sitta och spela en mörk vinterkväll, själv måste jag ta tag i chapter 2 och sen kommande chapter 3! När jag ska ha tid med det vet jag dock inte...

Favorit:

Här är ett bra exempel på hur musiken bygger miljön väldigt snyggt, du har just kommit från första stället som du har kvar i bakgrunden (Reggae-beatet) och du är i en mörk gränd (Lite Jazz-inslag, film noir style) och du står bredvid en stor båt på hamnen. (Saxofon-melodin)

Fler Favoriter:

#blogg

1
Skriv svar