Musik-Kalender [3rd] - #8

Medlem
Musik-Kalender [3rd] - #8

Dagens Lucka:

- SPELSOUNDTRACK -

Donkey Kong Country

För er som var med första Musik-Kalendern jag gjorde vet att lucka nummer 24 på den var detta spel, men jag fokuserade mest på min favoritlåt från spelet och inte hela soundtracket. Så nu tar vi en ordentlig bakläxa på det och kör alla SNES spelen i denna serie, vi börjar idag med 1:an!

Donkey Kong Country var spelet som gjorde så mycket nytt estetiskt när det kom, medans gameplayet var relativt simpelt. Inget illa mot spelet, jag älskar allihopa, men förutom kanske kanontunnorna så introducerade DKC inte så mycket nytt jämfört med vad som redan fanns på SNES. Men när det kommer till allting runtomkring, grafiken och soundtracket... Wow.

Musiken i DKC, särskilt i just ettan, blandar väldigt vimsiga glada melodier med mycket stämningsättande ambient. Bara som ett exempel, ta Island Swing som exempel(Låten på första banan): Det tar nästan en hel minut innan låten faktiskt kommer igång på riktigt, innan det så bygger det upp med jungeltrummor och fågelkvitter. Under låten så saktar den ner och lägger melodin åt sidan för en stund. Brilliant.

Jag vet att jag inte är ensam om att älska musiken i detta spel, massvis med folk pratar ofta om hur bra musiken i detta spel är, men är det bara nostalgi som talar eller är det faktiskt genialiskt bra? Om någon själ som läser detta faktiskt hör detta för första gången, låt mig veta vad du tycker, skulle vara intressant att veta!

Donkey Kong Country kommer alltid ha en öm plats i mitt hjärta, tror inget spel därute får mig att bli så barndomsnostalgisk som detta. Tack Rare och tack David Wise.

Favorit:

Samma låt som jag hade som sista lucka under kalendern 2012, vill jag ha en portal tillbaka till 90 talet då jag sitter i den svarta lädersoffan framför 28-tums tvn så lyssnar jag på denna. Gåshud varje gång.

Fler Favoriter:

Allt.

DKC2 imorgon!

#blogg

1
Skriv svar