The Order: 1886, vad är så hemskt egentligen?

Flakmonkey
The Order: 1886, vad är så hemskt egentligen?

Efter #Sleeping Dogs kände jag direkt att jag ville ta mig an något lite annorlunda. Definitivt ett kortare spel men även, hur konstigt det än låter, ett som är mindre öppet. Efter en titt i min backlogg föll valet snabbt på #The Order: 1886, #Ready at Dawns Playstation 4-titel som skulle visa vad Sonys nya konsol kunde mäkta med och förhoppnings, för Sony dvs, markera starten på en framgångsrik serie. Vi får väl se hur det blir med i slutändan men ska man tro vad man läst på sajter såsom FZ skulle man ha svårt att tro att det skulle vara värt besväret.

Att AAA-spel får väldigt mycket skit är ingen ovanlighet även om jag tycker att de får orimligt mycket skit. Visst förstår jag att man förväntar sig mer av ett spel som har en budget på 100 000 000 än ett som har en budget på 100 000 men har man rätt att kräva mer som konsument när det ändå kostar dig lika mycket att köpa ett AAA-spel som ett "vanligt"? Nåväl #The Order: 1886 har en mycket negativ aura kring sig och efter ett par timmar in förstår jag var klagomålen kommer ifrån men har samtidigt svårt att förstå upprördheten.

Mycket av det negativa har handlat om längden, bristen på frihet och att det rent spelmekanisk inte bjuder på något nytt. Det förstnämnda kan jag inte säga något om egentligen eftersom jag inte vet hur kort det kommer bli för mig, men det ska ta runt sju timmar vilket är helt okej med mig. Ett spels längd är för min del långt ifrån det viktigaste och jag har allmänt svårare för "för långa" spel än "för korta". Bristen på frihet är lite samma sak. Visst är det inte lika öppet som #Sleeping Dogs som jag precis blev klar med även det är i mina ögon inte något som måste vara negativt.

Att det sedan inte levererar något nytt under solen vad gäller gameplay. Ja visst är det så, åtminstone om jag ska döma det baserat på min bristfälliga erfarenhet. Det råkar dock vara så att jag gillar covershooters såsom Gears of War, Uncharted och alla andra spel med en liknande blandning av action sett över axeln och QTE:s. Jag tycker dessutom att #The Order gör det riktigt bra. Inget banbrytande som sagt, men hur många spel är det?

Nej hittills tycker jag att spelet har fått oförskämt mycket skit. Kanske kommer jag ångra mig under resans gång, men jag har svårt att se att min åsikt skulle ändras på något drastiskt sätt. Den som lever för se helt enkelt

#blogg

Medlem
The Order: 1886, vad är så hemskt egentligen?

Jag gillade min tid i spelet, det är som sagt ett spel som verkligen visar vad ps4 redan nu är kapabel till. Men även intressant att se på, när det kommer till historia blandat med fantasi, på ett annorlunda sätt. Sedan älskar jag GOW, så kanske bidrar lite.
Men hoppas du får en bra upplevelse

Medlem

Detta är den typ av spel som borde ha varit en lansering titel.
Det är en grafisk presentation för den nya hårdvaran , precis som ett racingspel . Filmen är super ytligt, men du kan sätta igång på jul för visa familjemedlemmar och visa dem hur bra grafiken är , skjuta några saker , titta på en cutscene , och stänga av filmen. De första 20 minuter är en ganska dålig indikator , tanke på du själv kontrollerar filmen i cirka 30 sekunder.

Medlem

Kritiken är berättigad. Hade de sålt produkten som en interaktiv film för 199 SEK hade jag inte sagt något.

Men det var inte det de gjorde.

Tiden då vi ser banbrytande spel är över. Visst, det kommer ett och annat indiespel då och då som tänjer gränserna, men trots detta så är det oftast bara nya tagningar på befintligt material. Nej, vi får nog vänja oss vid att de stora bara finansierar säkra kort precis som filmindustrin gör.

Vad de här klåparna gjorde dock fick nog även den mest hårdförda filmproducenten att säga "Hur i helvete kom ni undan med det där?". Det är inget spel och det är även med bästa vilja bara en medioker kedja av QT-events. Den visar inte ens vad PS4an kan eftersom det är så inlåst att de borde kunnat köra full HD. Vad du får nu är en 720p letterbox grafik eftersom de t o m var så klantiga att de inte kunde få upp det till 30fps utan att droppa 1/3 av upplösningen.
Sedan kommer vi naturligtvis till det värsta: Hur deras spindoctors på marknadsföringsavdelningen försökte vända alla tillkortakommande till något positivt. Bara det sistnämnda får mig att må illa. Att sedan alla fanboys satt (och sitter tydligen) och försvarar den här smörjan gör mig illa till mods.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag gillade gameplayet i sig, ganska medioker shooter, men intressant setting och fin grafik. Det jag störde mig på var storyn. Det finns en enorm värld med massa story, men spelet vill inte berätta den för mig. Det fanns miljoner saker jag ville förstå, men som aldrig förklarades. Det störde jag mig på.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag blev irriterad på alla cutscenes. I Gears of War är inte dessa ett störande moment o gameplayet är bra mycket bättre och längre. 95% av speltiden så kändes det som att inget hände och det fanns knappt någon story att tala om.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Kritiken är berättigad. Hade de sålt produkten som en interaktiv film för 199 SEK hade jag inte sagt något.

Men det var inte det de gjorde.

Tiden då vi ser banbrytande spel är över. Visst, det kommer ett och annat indiespel då och då som tänjer gränserna, men trots detta så är det oftast bara nya tagningar på befintligt material. Nej, vi får nog vänja oss vid att de stora bara finansierar säkra kort precis som filmindustrin gör.

Vad de här klåparna gjorde dock fick nog även den mest hårdförda filmproducenten att säga "Hur i helvete kom ni undan med det där?". Det är inget spel och det är även med bästa vilja bara en medioker kedja av QT-events. Den visar inte ens vad PS4an kan eftersom det är så inlåst att de borde kunnat köra full HD. Vad du får nu är en 720p letterbox grafik eftersom de t o m var så klantiga att de inte kunde få upp det till 30fps utan att droppa 1/3 av upplösningen.
Sedan kommer vi naturligtvis till det värsta: Hur deras spindoctors på marknadsföringsavdelningen försökte vända alla tillkortakommande till något positivt. Bara det sistnämnda får mig att må illa. Att sedan alla fanboys satt (och sitter tydligen) och försvarar den här smörjan gör mig illa till mods.

Låter precis som Until Dawn med, och det spelet fick hyllningar från recesenter men i stora hela så var det en interaktiv film liknande de som fanns på Sega CD-tiden. Lite som Night Trap.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Flakmonkey
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av azynkron:

Kritiken är berättigad. Hade de sålt produkten som en interaktiv film för 199 SEK hade jag inte sagt något.

Men det var inte det de gjorde.

Tiden då vi ser banbrytande spel är över. Visst, det kommer ett och annat indiespel då och då som tänjer gränserna, men trots detta så är det oftast bara nya tagningar på befintligt material. Nej, vi får nog vänja oss vid att de stora bara finansierar säkra kort precis som filmindustrin gör.

Vad de här klåparna gjorde dock fick nog även den mest hårdförda filmproducenten att säga "Hur i helvete kom ni undan med det där?". Det är inget spel och det är även med bästa vilja bara en medioker kedja av QT-events. Den visar inte ens vad PS4an kan eftersom det är så inlåst att de borde kunnat köra full HD. Vad du får nu är en 720p letterbox grafik eftersom de t o m var så klantiga att de inte kunde få upp det till 30fps utan att droppa 1/3 av upplösningen.
Sedan kommer vi naturligtvis till det värsta: Hur deras spindoctors på marknadsföringsavdelningen försökte vända alla tillkortakommande till något positivt. Bara det sistnämnda får mig att må illa. Att sedan alla fanboys satt (och sitter tydligen) och försvarar den här smörjan gör mig illa till mods.

Låter precis som Until Dawn med, och det spelet fick hyllningar från recesenter men i stora hela så var det en interaktiv film liknande de som fanns på Sega CD-tiden. Lite som Night Trap.

Handlar väl mest om förväntningar? The Order: 1886 känns som ett offer för sin egen hajp. Det skulle bli ett flaggskepp för en hel konsol men det levde inte upp till de väldigt högst ställda förväntningarna på ett snyggt och häftigt actionspel. Inte ett snyggt spel med mycket cutscenes och QTE:s där actionsekvenserna tar upp en mindre del av upplevelse.

Jag menar det är ju inte som att det inte finns spel som har QTE:s och är som en interaktiv film som har hyllats. Ta Sonys egna Heavy Rain tex eller Telltale Games framgångsrika "äventyrsspel". Nu har jag ju inte lirat igenom hela The Order men det har redan haft väldigt mycket mer "gameplay" än både Heavy Rain och The Walking Dead. Skillnaden är ju den att du förväntar dig det i HR och TWD men inte i The Order och då är det klart att man blir besviken.

Får se vad jag tycker om storyn sen, men jag tycker som nog de flesta faktiskt gjorde att själva skådeplatsen är väldigt intressant. Jag gillar verkligen den alternativa tidsperioden och stämningen som finns där. Tror att det finns stor potential där så man får ju hoppas att den aldrig kommer kunna utnyttjas för det här (första) spelet inte blev den succé Sony hoppades på.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av azynkron:

Kritiken är berättigad. Hade de sålt produkten som en interaktiv film för 199 SEK hade jag inte sagt något.

Men det var inte det de gjorde.

Tiden då vi ser banbrytande spel är över. Visst, det kommer ett och annat indiespel då och då som tänjer gränserna, men trots detta så är det oftast bara nya tagningar på befintligt material. Nej, vi får nog vänja oss vid att de stora bara finansierar säkra kort precis som filmindustrin gör.

Vad de här klåparna gjorde dock fick nog även den mest hårdförda filmproducenten att säga "Hur i helvete kom ni undan med det där?". Det är inget spel och det är även med bästa vilja bara en medioker kedja av QT-events. Den visar inte ens vad PS4an kan eftersom det är så inlåst att de borde kunnat köra full HD. Vad du får nu är en 720p letterbox grafik eftersom de t o m var så klantiga att de inte kunde få upp det till 30fps utan att droppa 1/3 av upplösningen.
Sedan kommer vi naturligtvis till det värsta: Hur deras spindoctors på marknadsföringsavdelningen försökte vända alla tillkortakommande till något positivt. Bara det sistnämnda får mig att må illa. Att sedan alla fanboys satt (och sitter tydligen) och försvarar den här smörjan gör mig illa till mods.

Låter precis som Until Dawn med, och det spelet fick hyllningar från recesenter men i stora hela så var det en interaktiv film liknande de som fanns på Sega CD-tiden. Lite som Night Trap.

Handlar väl mest om förväntningar? The Order: 1886 känns som ett offer för sin egen hajp. Det skulle bli ett flaggskepp för en hel konsol men det levde inte upp till de väldigt högst ställda förväntningarna på ett snyggt och häftigt actionspel. Inte ett snyggt spel med mycket cutscenes och QTE:s där actionsekvenserna tar upp en mindre del av upplevelse.

Jag menar det är ju inte som att det inte finns spel som har QTE:s och är som en interaktiv film som har hyllats. Ta Sonys egna Heavy Rain tex eller Telltale Games framgångsrika "äventyrsspel". Nu har jag ju inte lirat igenom hela The Order men det har redan haft väldigt mycket mer "gameplay" än både Heavy Rain och The Walking Dead. Skillnaden är ju den att du förväntar dig det i HR och TWD men inte i The Order och då är det klart att man blir besviken.

Får se vad jag tycker om storyn sen, men jag tycker som nog de flesta faktiskt gjorde att själva skådeplatsen är väldigt intressant. Jag gillar verkligen den alternativa tidsperioden och stämningen som finns där. Tror att det finns stor potential där så man får ju hoppas att den aldrig kommer kunna utnyttjas för det här (första) spelet inte blev den succé Sony hoppades på.

Jo, men det roliga är ju att när Until Dawn och det släpptes så fick det bra betyg medan när remaken på Gears of War gjordes så fick den kritik för "too much a-button" vilket i sig är ett väldigt löjligt klagomål, speciellt eftersom personen som la den kritiken hade recenserat originalet och då inte brytt sig om det nämnvärt.

Lägg märke till att jag säger remake om Gears of War Ultimate, då spelet i sig har gjorts om från grunden, inte som i vissa remasters där de höjt upplösningen och finfixat lite buggar som fanns tidigare.

Men The Order hade nog passat bra som en launchtitel till Ps4an likt Ryse blev till Xbox One, båda visar vad konsollerna klarar av i grafisk kvalitet, men har inte riktigt det där djupet som behövs för att bli stortitlar.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det märkligaste med sådana här spel är, man kan ta vilken hollywood film som helst, lägga in så filmen pausas på slumpvis tid, och be en trycka på play knappen på fjärrkontrollen. Räknas det som ett spel då?

Jag har ju AKTIVT tryckt på en knapp?

Flakmonkey
Skrivet av Salami:

Det märkligaste med sådana här spel är, man kan ta vilken hollywood film som helst, lägga in så filmen pausas på slumpvis tid, och be en trycka på play knappen på fjärrkontrollen. Räknas det som ett spel då?

Jag har ju AKTIVT tryckt på en knapp?

Med tanke på konsolen Action Max som använde vhs-band så skulle det nog klassas som spel. Men skämt och sido så ör det väl svårt att sätta en gräns egentligen. Är Dragons Lair ett spel? eller The Walking Dead för att nämna ett mer aktuellt exempel. Slutar ett spel vara ett spel när det innehåller QTE:s? Vid hur många % med cutscenes slutar ett spel vara ett spel? Tror nog man skulle kunna diskutera det rätt länge

Medlem
1
Skriv svar