Musik-Kalender [3rd] - #23

Medlem
Musik-Kalender [3rd] - #23

Dagens Lucka:

- SPELSOUNDTRACK -

Starcraft (Brood War)

Undrar om det är nostalgin som talar när jag favoriserar Starcraft 1 musiken över 2:an, inte för att 2:an har dålig musik alls, men jag känner att 1:an gjorde något mer unikt. Starcraft 1 (+ Brood War) Har faktiskt inte så många låtar, fyra stycken per ras och lite extra för cutscenes m.m.

Terran har den "normalaste" musiken med rätt tydliga toner som är lite halvrockig country, som tyvärr är den rasen med bäst musik enligt mig. Zerg har kör lite mer ambient med mycket äckliga utdragna noter som verkligen låter "äckligt", helt fantastiskt hur dom har lyckats med det faktiskt. Protoss är också mer åt ambient hållet, men väldigt symfoniskt och graciöst. Alltså så representerar musiken varje ras helt perfekt!

Saknar lite grann den där klassiska 90-tals "hemmagjord på en synth"- orkestermusik, det hade någon viss charm på något sätt. Känns som nyare spel bara snör in en orkester och ska göra allt "mäktigt", blir som enformigt i längden.

Nog om mina old man gripes, Starcraft 1 har bajsbra musik och jag blir superduper nostalgisk av att lyssna på den igen, som slutfråga då: Är det bara jag som spelar Starcraft 2 för storyns skull snarare än multiplayer?

Favorit:

Som sagt, Terran har bästa musiken. Melodin från 0:35 fastnar på min hjärna stup i kvarten, härligt låt som taggar igång en men ändå sätter en väldigt skön atmosfär med några lugnare delar.

Fler Favoriter:

You Want A Piece Of Me, Boy?

#blogg

1
Skriv svar