Årskrönika 2015

Medlem
Årskrönika 2015

Till att börja med vill jag slå fast en sak: 2015 har varit ett fantastiskt spelår. Ett av de bästa på mycket länge. Ja, det var väl det jag ville säga. Tack för att ni läste...

Men för att gå in lite mer på detaljer så följer här min sammanfattning av mitt spelår 2015. Ja, jag är väl medveten om att Fallout 4 inte finns på min lista. Det ligger här bredvid mig på skrivbordet och jag ska försöka spela det innan nyår, men det finns inte på min GOTY-lista.

-------------------------

The Witcher 3
Avslutningen i Geralts trilogi var en väntad succé som på väldigt många vis levde upp till mina förväntningar. Storyn är lika bra som i de tidigare delarna och några av besluten man ställs inför och karaktärerna man möter gör mig såväl ledsen som arg. Spelserien har alltid lyckats med konststycket att måla upp en fantasyvärld som känns trovärdig, skitig, farlig, full med rasism och motsättningar där inget är svart eller vitt utan bara en enda stor gråskala. Jag älskar serien för det och kommer att spela samtliga tre delar fler gånger i framtiden.

Visst fick The Witcher 3 känna på en del kritik också. Gamers (framförallt vi som föredrar PC) gav CD Projekt Red en dos bitterhet när filmer och bilder visade jämförelser mellan deras demonstrationer och den slutgiltiga produkten där det fanns mycket tydliga spår av grafisk nedgradering. Men bitterheten avtog snabbt när spelet visade sig vara ett av årets tveklöst bästa spel. Och att CDPR släppte 16 gratis DLC under sommaren vände sura miner uppochner, till ett leende.

Witcher 3 vinner pris för: Mest stämningsfulla miljöerna, mest naket, bästa story och bästa sidouppdragen.

-------------------------

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity brukar beskrivas som en modern arvtagare till IE-spelen och det känns väldigt passande att beskriva det så. Spelkonceptet är detsamma: Skapa en protagonist, gå ut på äventyr i en semiöppen värld och hitta fler karaktärer att stärka din grupp med. Striderna i Pillars är intressanta, mycket tack vare klassernas variation. Och grafiken är simpel, men magiskt vacker.

En spännande resa i en värld som jag gärna ser som grund till fler titlar i framtiden. Jag hoppas att Obsidian inte slänger bort det här utan att de fortsätter utveckla sitt nya speluniversum med uppföljare. De har visat att spel av det här slaget fortfarande har något att erbjuda och det är inte bara nostalgi som talar när vi prisar spelen som skapades med Infinity Engine.

Pillars of Eternity vinner pris för: Bästa nykomling, mest välskrivna dialog och bästa modernisering av gamla koncept.

-------------------------

Cities: Skylines
Jag är inte jätteintresserad av den här genren, men jag har spelat Sim City, alla delar utom den senaste. Det jag tycker Skylines gör rätt är modstödet. Skylines lägger en stabil grund, men det som verkligen lyfter det är alla tusentals byggnader, vägkorsningar, kartor, parker och verktyg som spelarna skapat. Det gör spelet långlivat och varierat. Du behöver aldrig bygga samma stad två gånger. Med allt sitt spelarskapade material visar Skylines en av de största fördelarna med PC som spelplattform. Det finns otroligt mycket kreativitet och skicklighet bland spelarna och PC är rätt plattform att utnyttja det. Det designbeslutet, snarare än spelet i sig, är anledningen till att jag placerar Skylines på min GOTY-lista. Tyvärr så tycker jag det lider av samma problem som de flesta stadsbyggare, nämligen att det saknar mål efter ett tag. Det är därför jag vanligtvis tröttnar på stadsbyggarspel som det här, men Skylines har roat mig längre än de flesta spelen i genren.

En fråga kvarstår. Varför i helv**e blir inte mina städer lika fina som alla perfekta screenshots man ser från spelet!?

Cities: Skylines vinner pris för: Bästa användning av spelarskapat material.

-------------------------

Grand Theft Auto 5
Jag har GTA5 med på den här listan eftersom jag är PC-spelare och ett två år gammalt spel kan också vara nytt om du inte spelat det tidigare. Vissa var självklart oroliga över vanligt förekommande problem i PC-portar. Uttrycket ”PC-port” har på sista tiden blivit förknippat med ”undermålig version”. Men Rockstar tog sig tid. Det krävdes inte en monsterdator för att spela eftersom grafiken skalade bra, kontrollerna fungerade (även om vissa upplevde muslagg i menyer till en början) och spelet var riktigt vackert med höga inställningar och 60+ fps. Riktigt nice! Enda nackdelen är Rockstars förbannade Social Club. Många hade problem med nedladdningar runt releasen och än idag så har Social Club problem med hastigheten och disconnects vid nedladdning av uppdateringar. Snälla Rockstar, skippa Social Club nästa gång (eller se åtminstone till att det fungerar bra). Det kommer bli kaos i min dator om alla spelutvecklare och utgivare ska börja med egna mjukvaror. Jag har redan konto på Steam, Origin, Uplay, Social Club och Battlenet. Jag behöver inga fler, tack!

Men väl inne i spelet finns det inte mycket att klaga på. Att spelet är en port av ett nästan 2 år gammalt PS3/XB360-spel märks knappt. Grafiken är bra, staden känns levande, bilkörningen är lagom arkadig och storyn är klart mer intressant än den i GTA4. Utmärkt jobb av Rockstar. Nu kan ni börja jobba på GTA6 som förhoppningsvis låter oss besöka ett högupplöst Vice City med massor av kokain och neonupplysta festlokaler.

GTA5 vinner pris för: Bästa humor, bästa psykopat-protagonist, bästa karaktärsgalleri.

-------------------------

Spel som inte släppts under 2015 men som jag ändå uppskattat väldigt mycket inkluderar Wolfenstein: The new order som visar att FPS kan kombinera en känsla av det gamla med en hygglig story och massor av röj. Dessutom helt utan multiplayer, vilket definitivt var ett modigt beslut. Dragon Age: Inquisition spelade jag igenom i början av året, men det dassades av Pillars of Eternity och fick en wedgie av Witcher 3 på rasten. Efter det sprang det gråtandes hem från skolan och har inte setts till sedan dess. Det är inte ett dåligt spel. Men det förminskades av jämförelsen med årets stora RPG-giganter. Path of Exile fick sin expansion, The Awakening, och jag lekte runt med random loot och skill gems i drygt hundra timmar. Helt otroligt att det spelet är free 2 play.

Ja, då återstår väl bara att önska alla en god jul. Jag önskar mig ett lika bra spelår 2016 i julklapp och vill meddela tomten att jag varit riktigt snäll under året.

#blogg

Årskrönika 2015

Det bästa spelet för mig var "Alien Isolation", men sedan är inte "SOMA" så dåligt heller.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar