Dat Fallout feeling.

Testpilot
Dat Fallout feeling.

Äntligen! Fallout 4 !

Dåligt
Det är inte acceptabelt år 2015 med spel som har sin fysikmotor synkad mot framerate.
Att sedan också helt strunta i FOV (Field of Vew) inställningar är inte heller det okej.
Som grädde på moset , musacceleration och inget sätt att stänga av det i menyer.

Sen finns det buggar stora som hus i spelet .

Mindre irritationsmoment är de småbuggar man råkat ut som , att textningen varit i osynk , vapnet försvunnit och att jag buggat ur grafiken då jag gått rakt igenom dörrar som inte gått att öppna.
Men sånt går ju alltid att ta sig runt.

Träiga NPC är ytterligare en gammal kvarleva , inte speciellt ovanligt då andra spel också har sånt men då man pratar med en NPC så förväntar man sig att de vrider huvudet mot din position och tittar på den de pratar med iallafall.

UI't i spelet är en genuin soppa , Skyrim var ju rätt kasst men här är de tametusan värre med olika saker och PIPboy Uit är inte bra helt enkelt , ughh!

Bra
Det är Fallout , den öppna världen med allt skoj att göra.

Dag/natt , storm/regn gör att stämningen ökar tusenfalt mot tidigare , många tillfällen man nästan pinkat i brallan av skräck då man stött på en fiende som smugit på dig bakifrån.

[ia=1217940; large]

Ofantligt många saker att göra , uppdrag överallt bara du tar dig till trakten runt Diamond city. Innan det så är det betydligt mera fattigt med uppdrag.

Craftingsystemet är stort , hårigt och man fastnar lätt i timmar i att bygga sin hemmabas , modda vapen eller rustning och liknande saker.
Detta gör också att man springer runt och plockar på sig ALLT , alla saker som ligger åker ner i ryggsäcken!

Pangandet är betydligt smidigare och bättre gjort numera , förut var man mer eller mindre tvungen till VATS strider , det behöver man inte nu. Nu kan man i sedvanlig FPS stil mata på och mosa fiender . Hade en fight igår där jag tog min hagelbössa och pangade på supermutants i närstrid och hade kul som tusan utan att köra VATS.

Hela upplägget med power armor känns stabilt även om det kändes lite B att få rustning så snabbt och tidigt i spelet.

Fallout är verkligen ett spel man fastnar i timtal , det där uppdraget du tänkte göra blir lätt avbrutet av att utforska den där byggnaden därborta och VIPS 5 timmar senare kommer man på att "just fasen , uppdraget!"

Fallout 4 , kort sagt : "ett toppspel trots skavankerna"

KIRI OUT

#blogg

Medlem
Dat Fallout feeling.

Jag har spelat lite drygt 10 timmar nu och mitt första intryck är att spelet är bra. Lååååångt ifrån den perfekta tian som vissa recensioner målat upp, men ett bra spel. Möjligheten att bygga settlements har inte intresserat mig speciellt mycket. Kanske provar det mer senare.

Tycker det är synd att Bethesda vill göra ett FPS. Ett FPS bygger på skicklighet med musen och dina reaktioner som spelare. Rollspel bygger ofta till viss del på tärningskast och procentuell chans baserat på din karaktärs förmågor. Mixa de två och du får den halvtaskiga kombon som Fallout 4 presenterar, som inte briljerar varken som RPG eller som FPS. Oavsett hur du väljer att se det så är det en kombo som inte blir en bra helhet.

Det är stämningsfullt, det är stort, det verkar välfyllt. Men mitt första intryck är att det har för mycket brister för att bli en GOTY-kandidat.

Medlem

Har inte rört ett annat spel sedan Fallout 4 släpptes och har spelat det varje dag sedan dess.

Efter 275 timmar är min slutsats klar: Bethesda gör världens bästa spel.
Detta är det roligaste spel som släppts sedan Skyrim och lätt årets bästa spel.
VATS systemet är så bra och kul att jag saknar det i andra spel vare sig det är fps eller rpg.
Bygga settlements är beroendeframkallande och det finns ALLTID något mer att utforska och göra. Fantastiskt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot
Skrivet av Bennii:

Jag har spelat lite drygt 10 timmar nu och mitt första intryck är att spelet är bra. Lååååångt ifrån den perfekta tian som vissa recensioner målat upp, men ett bra spel. Möjligheten att bygga settlements har inte intresserat mig speciellt mycket. Kanske provar det mer senare.

Tycker det är synd att Bethesda vill göra ett FPS. Ett FPS bygger på skicklighet med musen och dina reaktioner som spelare. Rollspel bygger ofta till viss del på tärningskast och procentuell chans baserat på din karaktärs förmågor. Mixa de två och du får den halvtaskiga kombon som Fallout 4 presenterar, som inte briljerar varken som RPG eller som FPS. Oavsett hur du väljer att se det så är det en kombo som inte blir en bra helhet.

Det är stämningsfullt, det är stort, det verkar välfyllt. Men mitt första intryck är att det har för mycket brister för att bli en GOTY-kandidat.

Håller med dig där att FPS vs RPG aspekten verkar lite luddig , är inte 100% bekväm med att VATS nu inte pausar spelet mot de äldre spelen.
Att ge spelet högsta poäng är väldigt långsökt , man får släta över många brister i spelmotor och hela aspekten hur spelet byggts upp.

Skrivet av SID 6.7:

Har inte rört ett annat spel sedan Fallout 4 släpptes och har spelat det varje dag sedan dess.

Efter 275 timmar är min slutsats klar: Bethesda gör världens bästa spel.
Detta är det roligaste spel som släppts sedan Skyrim och lätt årets bästa spel.
VATS systemet är så bra och kul att jag saknar det i andra spel vare sig det är fps eller rpg.
Bygga settlements är beroendeframkallande och det finns ALLTID något mer att utforska och göra. Fantastiskt.

275 timmar , jösses! jag som tyckte att det började bli lite enahanda och uttjatat efter 140 timmar och körde slut på storyn vid 150 och då var jag level 65 och tyckte att det fick räcka nu.

Skrivet av anon_178365:

Efter att ha börjat spela Witcher 3 så kan jag säga att jag tycker det är bättre än Fallout 4, och jag gillade Fallout 4 väldigt mycket.

Witcher 3 är årets spel så är det bara, som Fallout fan applåderar jag CDPR för årets spel.
Har problem med Witcher 3 att spelet krashar rätt ofta, garanterat min dator som är boven i dramat annars hade alla haft problemet, så kan ej dra bort poäng från Witcher 3 pga det.

För mig var det aldrig nån tvekan över GOTY spelet i år. Fallout 4 är ett grymt spel men Witcher 3 har byggt ett bättre spelpaket då de fått storyn och quests att vara tighta och spännande , grafiken och den öppna världen är snygg och efter ett antal patchar bra optimerad samt en stor och öppen värld att utforska , så även om Fallout 4 har vissa saker som är bättre , är allt tightare och bättre gjort i Witcher 3.

phi
Medlem

Efter ca 50 timmar så är jag tokless på spelet.

Det lider tyvärr av "Bethesda-syndromet" med halvkass story, dåliga dialoger, den falska känslan av att dina val får konsekvenser, dåligt karaktärsuppbyggnad, livlösa NPC's. Nu har de dessutom nerdummat RPG-elementen, lagt till dålia voice actors och dessutom lagt ned en massa tid på settlements som i mitt tycke inte tillför något till spelet.

Men de är duktiga på att skapa en stor och relativt intressant värld att utforska men öven det blir ganska tjatigt efter ett tag.

Något GOTY är det definitivt inte enligt mig.

1
Skriv svar