Det här med Virtual Reality alltså

Flakmonkey
Det här med Virtual Reality alltså

Ska direkt säga att jag inte har testat VR ännu. Eller jo det har jag ju men med tanke på att det var någon gång under tidigt 90-tal på Gröna Lund så är det preskriberat nu. Hursom så tänkte jag ändå bara skriva lite ostrukturerat om det nu när jag tar en liten paus i arbetet.

Jag var i 10-13 år när det här var som störst förra gången det begav sig under det tidiga 90-talet. Man kunde testade det på Gröna Lund, det fanns med i filmer såsom Lawnmower man och om jag inte minns helt fel var det också en viktig del i några musikvideos som ju var bland det hetaste som fanns just då. Efter att ha prövat på det då så var det emellertid uppenbart att tekniken inte var mogen för det och jag antar att det var därför det dog en tämligen naturlig och snabb död. Jag har dock alltid tyckt att det varit en fascinerande teknik som bara måste utnyttjas på rätt sätt för att bli mer än en nicheprodukt.

Så vad kan jag då säga om VR år 2016? Inte särskilt mycket om själva produkten eftersom jag inte prövat på det själv men av de filmer och texter jag läst om det så verkar det ha lite av samma problem som det "alltid" har haft vilket minskar marknaden just när det kommer till spel. För det första så är det inte alldeles billigt. Jag är tveklöst en av de lyckliga som skulle ha råd med det även om det skulle innebära att jag måste köpa en helt ny dator då jag inte har någon. Men skulle det vara värt det? Knappast med tanke på det begränsade stödet som kommer finnas i början. Det är en sak att vara early adopter till beprövad teknologi såsom en ny mobilmodell för då har du ändå koll på att det här kommer vara en produkt som håller måttet X antal år, men när det är ny teknik vet du inte ens det. Det känns helt enkelt riskabelt att köpa VR just nu och gamingen jag har nu räcker gott och väl.

Något annat jag funderat på är osäkerheten bland marknadens aktörer. Har du en PS4 finns det ju bara ett val så där är det rätt lätt, men hur är det till PC? Skulle jag köpa en OR nu och sen visar det sig att HTC/Valves alternativ är bättre och är det som slår, vad händer då? Kommer alla utvecklare optimera sina spel till båda systemen, måste de ens göra det? Kommer det kanske komma VR-titlar som är exklusiva till OR? Med tanke på hur glada många är på konsolexklusiva spel så vore det lite kul att se hur PC-världen skulle reagera på om VR-spel till PC splittas upp. Men det är som sagt kanske inte något problem öht?

Sen har vi otympligheten som kanske också bara är något jag fått för mig och som inte är något problem egentligen. Jag tycker dock att det kan vara jobbigt nog att sitta med hörlurar i alltför långa stunder vilket är något jag måste göra i de fall när sambon är hemma och hon inte vill höra ljudet från när aliens slaktas eller Mario hoppar runt. Hur länge kan man sitta med de här på huvudet? Och hur bökigt är de att börja använda? Kommer det vara en stor apparat som när man ska köra sing star eller liknande eller är det bara att dra på dem? Förmodar att det kommer bli värre ju mer tillbehör man ska ha också, rörelsekänsliga kontroller och annat kul. Sånt har ju en tendens att sätta käppar i hjulet efter ett tag när man "bara vill spela lite".

Det lär väl också vara lite svårt att socialisera irl samtidigt? Både med de man spelar med samt de runtomkring. Nu har säkert inte alla på samma vis som jag har hemma men jag sitter ofta och spelar med lurar samtidigt som tjejen gör något annat bredvid och vi samtalar och har oss under tiden. Det är svårt nog med lurar, men kan tänka mig att det blir ännu knepigare med VR.

Sen har man ju det här med spelen också. Jag är fullkomligt övertygad om att det kommer släppas fantastiska spel som är mer än bara häftiga tech demos som är anpassade till VR, men jag tror också att det kommer ta ett tag. Visst kommer man känna "wow" över många spel som i början, men det är nog mer över tekniken än själva spelen. Lite som när 3D slog stort. Dock så måste de här spelen locka den stora massan och det är ju inte som att man bara kan ta de genres som är superpoppis nu och tro att det ska fungera i VR. Lite mer långsamma spel i öppna världar såsom Minecraft men där är frågan om klientelet är det rätta. De jag känner som spelar minecraft är barn till släkt och vänner och de har verkligen inte råd att köpa det själva och de kommer ännu mindre få det av sina föräldrar. Men ni ser kanske något annat populärt spel eller genre som skulle kunna bli VR:s väg in till massorna?

Nej det som jag tror kan bli VR:s räddning är andra användningsområden. Forskning, medicin, film och "upplevelser" på samma vis som man nu använder tex Cosmonova. Porr finns som sagt också där förstås. Man kan skratta åt det men med tanke på hur stor den marknaden är så är det en kraft att räkna med. Dock tror jag nog att det måste gå ner en del i pris först. Upplösning och sådant är nog inte det viktigaste för det klientelet och det är nog det som behövs. Gamers och då kanske i synnerhet PC-gamers är otroligt kräsna vilket man självklart ska vara, men det gör det också svårt för nya produkter, varesig det är hård- eller mjukvara, att ta sig in på marknaden.

Slutkläm på det här nu då. VR är något som jag hoppas på och som jag tror på i det långa loppet man jag tror inte på någon supersuccé såsom vi tex såg med Wii och de rörelsekänsliga kontrollerna. Wii var enkelt att visa upp i marknadsföringen, det var socialt och det var så pass billigt att det bara var något man kunde köpa utan någon större eftertanke. VR är i mina ögon den totala motsatsen. Det är svårt att visa upp (du måste testa det för att förstå storheten), det är inte särskilt socialt och det är i nuläget så pass dyrt att det inte är något du kan chansa på (det kostar trots allt mer än själva huvudbonaden). Det gör att den potentiella marknaden är försvinnande är rätt liten. Nu behöver det inte vara ett problem om det är den absoluta lyxmarknaden du vill slå dig in på såsom Rolex, Ferrari och den typen av varumärken, men jag har en känsla av att OR och andra aktörer vill in hos gemene man. Speciellt om de nu inte har så stor vinstmarginal på produkten i sig vilket tycks vara fallet enligt Mr Luckey.

Så nej 2016 jag inte blir året för VR, annat än att det kommer ut till konsumenterna då. 2017 däremot. Där kan vi nog börja se saker hända. Då har nog tekniken, priset och konsumenterna mognat såpass att det kan bli stort.

#blogg

Medlem
Det här med Virtual Reality alltså

Eftersom jag inte var född -69 och därmed missade månlandningen så anser jag att VR är det största som hänt i mitt liv och jag kan bara inte se fram emot det mer än vad jag redan gör.

Sedan jag såg VR maskinerna på Grönan och sedan Gräsklipparmannen, Johnny mnemonic, William Gibsons cyberpunkromaner så har det varit min dröm att få äga och uppleva VR själv och om några månader är drömmen här.

Sedan fattas bara att man kommer ifrån fattig 2D surfing och får uppleva cyberrymden "på riktigt".


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Flakmonkey
Skrivet av SID 6.7:

Eftersom jag inte var född -69 och därmed missade månlandningen så anser jag att VR är det största som hänt i mitt liv och jag kan bara inte se fram emot det mer än vad jag redan gör.

Sedan jag såg VR maskinerna på Grönan och sedan Gräsklipparmannen, Johnny mnemonic, William Gibsons cyberpunkromaner så har det varit min dröm att få äga och uppleva VR själv och om några månader är drömmen här.

Sedan fattas bara att man kommer ifrån fattig 2D surfing och får uppleva cyberrymden "på riktigt".

Hur stor tror du risken är för att det inte lever upp till dina högt uppskruvade förväntningar?

Medlem

Med all hype om hur bra det är samt alla som säger att det är dåligt måste jag säga att du slog huvudet på spiken. Känns inte riktigt motiverat att införskaffa ännu men jag ser fram emot när det både finns stöd och det har gått ner i pris.


signatur

Submission is for the weak

Skägg.
10 Chambers

Du får komma förbi redaktionen och bli övertygad


signatur
Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av SID 6.7:

Eftersom jag inte var född -69 och därmed missade månlandningen så anser jag att VR är det största som hänt i mitt liv och jag kan bara inte se fram emot det mer än vad jag redan gör.

Sedan jag såg VR maskinerna på Grönan och sedan Gräsklipparmannen, Johnny mnemonic, William Gibsons cyberpunkromaner så har det varit min dröm att få äga och uppleva VR själv och om några månader är drömmen här.

Sedan fattas bara att man kommer ifrån fattig 2D surfing och får uppleva cyberrymden "på riktigt".

Hur stor tror du risken är för att det inte lever upp till dina högt uppskruvade förväntningar?

Haft DK2 sedan juli 2014 och måste säga att jag inte är övertygad. Rolig leksak för interaktiva demon (speciellt skräck) men till spelande som tex. Skyrim måste det förbättras väldigt mycket.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Flakmonkey
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du får komma förbi redaktionen och bli övertygad

Det gör jag så gärna

tvivlar dock inte på att det är häftigt. Utan snarare om det är värt pengarna i nuläget och om det kommer bli en succé hemma i stugorna under 2016. Och med succé menar jag inte att FZ:s besökare skaffar det, utan min brorsa som spelar lite Fallout ibland eller min syster som gillar partyspel med vänner eller att min andra bror köper det till sina barn. Det ser jag först hända 2017 och framåt.

phi
Medlem

Jag tycker VR lämpar sig skitdåligt till i princip allting som inte fungerar som en simulator. Bilspel, flyg- spacesims absolut men utöver det så ser jag idagsläget ingenting som lockar med VR i spelsammanhang och jag vet inte, jag sitter väl i samma situation där jag inte har någon speldator längre och känner mig inte heller tillräckligt övertygad för att hosta upp 20 000 - 30 000 kr för en speldator anpassad för VR och ytterligare 7000 kr för Oculus Rift för att kunna spela t.ex Star Citizen, Elite eller liknande spel.

Det som glädjer mig mest är väl att utvecklingen går framåt i en rasande fart och det vi nu ser med Oculus Rift, Vive, StarVR osv är bara början.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av SID 6.7:

Eftersom jag inte var född -69 och därmed missade månlandningen så anser jag att VR är det största som hänt i mitt liv och jag kan bara inte se fram emot det mer än vad jag redan gör.

Sedan jag såg VR maskinerna på Grönan och sedan Gräsklipparmannen, Johnny mnemonic, William Gibsons cyberpunkromaner så har det varit min dröm att få äga och uppleva VR själv och om några månader är drömmen här.

Sedan fattas bara att man kommer ifrån fattig 2D surfing och får uppleva cyberrymden "på riktigt".

Hur stor tror du risken är för att det inte lever upp till dina högt uppskruvade förväntningar?

Trampa inte på min dröm nu...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av SID 6.7:

Eftersom jag inte var född -69 och därmed missade månlandningen så anser jag att VR är det största som hänt i mitt liv och jag kan bara inte se fram emot det mer än vad jag redan gör.

Sedan jag såg VR maskinerna på Grönan och sedan Gräsklipparmannen, Johnny mnemonic, William Gibsons cyberpunkromaner så har det varit min dröm att få äga och uppleva VR själv och om några månader är drömmen här.

Sedan fattas bara att man kommer ifrån fattig 2D surfing och får uppleva cyberrymden "på riktigt".

Hur stor tror du risken är för att det inte lever upp till dina högt uppskruvade förväntningar?

Jag hade förmånen att testa DK2 på en kompis rigg eftersom vi båda gillar simracing. Även om DK2 hade sina begränsningar måste jag erkänna att det var en helt annan upplevelse och jag ser fram emot när jag har råd att uppdatera min dator för VR.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag känner personligen att det skulle vara rent obehagligt att ha ett sådant där headset på sig. Kanske är det någon slags klaustrofobi-känsla. Inte att det skulle vara otympligt eller så men mer på det planet att man förlorar sin periferisyn.

Får väl se var det leder...

Medlem
Skrivet av toern:

Jag känner personligen att det skulle vara rent obehagligt att ha ett sådant där headset på sig. Kanske är det någon slags klaustrofobi-känsla. Inte att det skulle vara otympligt eller så men mer på det planet att man förlorar sin periferisyn.

Får väl se var det leder...

Du förlorar den inte, Den blir bara mycket mindre.
Tror Starbreeze har mycket bredare vinkel på sina linser och bredare skärm vilket borde lösa dina problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av toern:

Jag känner personligen att det skulle vara rent obehagligt att ha ett sådant där headset på sig. Kanske är det någon slags klaustrofobi-känsla. Inte att det skulle vara otympligt eller så men mer på det planet att man förlorar sin periferisyn.

Får väl se var det leder...

Jag vande mig redan efter 5 minuter. Det känns lite konstigt i början eftersom hjärnan blir "lurad" och vad du känner runt dig inte stämmer med synintrycken. Men, som sagt, man vänjer sig fort.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Flakmonkey

Det här med att det passar bäst till simulatorer just nu känns ju rätt uppenbart och det är förmodligen de personer som redan nu lägger pengar på rattar och andra styrdon som kommer vara allra hetast på gröten när det gäller VR. Där är det ju mer eller mindre en nobrainer, speciellt som du ju i tex bilspel får lite av den feedback du förväntar dig om du har en vettig ratt.

Det som ska bli intressant att se är hur det kommer berika andra genres som plattformsspelande, sportspel, etc etc. Det är ju inte som att de kommer kunna ta FIFA som det presenteras nu och sen tro att VR ska berika den upplevelsen utan då skulle det ju vara att du är spelaren eller något liknande. Eller så är det bara jag som inte har någon fantasi alls

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du får komma förbi redaktionen och bli övertygad

Ja tack!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

Vi får ordna en VR-dag när vi fått hem konsumentversionerna.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi får ordna en VR-dag när vi fått hem konsumentversionerna.

Nu är det ju inte för "oss" men det hade faktiskt varit riktigt kul.

Det enda jag tror FZ saknar hade varit någon form av "community meet". Visst har ni haft några träffar med läsare tidigare med typ ett lan eller gamingkväll eller så? Tycks ha det i minnet men jag kanske minns fel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Flakmonkey
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi får ordna en VR-dag när vi fått hem konsumentversionerna.

Nu är det ju inte för "oss" men det hade faktiskt varit riktigt kul.

Det enda jag tror FZ saknar hade varit någon form av "community meet". Visst har ni haft några träffar med läsare tidigare med typ ett lan eller gamingkväll eller så? Tycks ha det i minnet men jag kanske minns fel.

This! Skulle vara väldigt kul måste jag säga. Ett nightgib!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi får ordna en VR-dag när vi fått hem konsumentversionerna.

Nu är det ju inte för "oss" men det hade faktiskt varit riktigt kul.

Det enda jag tror FZ saknar hade varit någon form av "community meet". Visst har ni haft några träffar med läsare tidigare med typ ett lan eller gamingkväll eller så? Tycks ha det i minnet men jag kanske minns fel.

This! Skulle vara väldigt kul måste jag säga. Ett nightgib!

Så länge jag är bjuden!

Blir en lång resa från Umeå.. Men det lär det vara värt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar