Först impression: Grim Dawn

Medlem
Först impression: Grim Dawn

http://www.grimdawn.com/

Jag brukar inte köpa spel som är early access på Steam. Jag tycker idén att betala för något som inte på långa vägar är färdigt känns avskräckande. Jag betalar hellre för spelet när utvecklaren har en färdig produkt att erbjuda så att jag från början får en komplett upplevelse. Men eftersom utvecklarna påstår att spelet är 99% färdigt och lämnar early access i februari så tog jag chansen med Grim Dawn. "99% färdigt och bara finputsning återstår" är ju i princip det bästa scenariot vid en AAA-release idag så jag såg ingen anledning att vänta.

Den grafiska stilen är bra. Spelets art style känns som en blandning av Path of Exile och The Incredible Adventures of Van Helsing, som om det mörka temat från PoE sminkats av Van Helsings lite färggladare, viktorianska smink. Mindre "cartoony" än Diablo 3. Tekniskt är det inte något att hänga i julgranen och absolut inget som imponerar. Men det fungerar och det är huvudsaken. Jag kan tänka mig att spelet fungerar bra på lite äldre maskiner för systemkraven är låga. Den här typen av spel är ju sällan teknikdemos för moderna grafikkort och det hade nog ingen väntat sig.

Karaktärssystemet är hämtat från Titan Quest. Du kan välja upp till två klasser, eller Masteries som de kallas, och varje klass har ett eget skillträd. Det ger gott om möjligheter att mixa fram spännande synergier som passar olika spelstilar. Exakt hur bra det fungerar och hur varierande det blir får framtiden visa för jag har bara testat med en build. Men redan från start tycker jag det känns mer intressant och varierat än Diablo 3, och inte lika överväldigande för nybörjare som Path of Exile.

Jag stör mig på en del saker i spelet, men det är mest småsaker, som t.ex ljudet av dina fotsteg. Du låter som en halt pirat med träben när du går på trägolv; Tap-duns, tap-duns, tap-duns. Men på det stora hela så är Grim Dawn en kul upplevelse som inte kostar speciellt mycket (runt 250kr) och som troligtvis kommer bjuda mig på många timmars spelande. Jag spelade Titan Quest i runt 100 timmar det här känns inledningsvis som ett intressantare, bättre spel. En del ska tillkomma vid den skarpa releasen, som ett intro till storyn och röstskådespel till quest-karaktärer. Men utöver sådana saker så sägs spelet ha det kompletta innehållet idag.

Crate Entertainment som utvecklat Grim Dawn består av åtta personer(!). Det är extremt imponerande att de lyckats skapa ett så kompetent spel med ett så litet team. Om ni gillar Diablo 3 och Path of Exile så rekommenderar jag er att prova Grim Dawn.

#blogg

Medlem
Först impression: Grim Dawn

Jag började spela Grim Dawn igår. Hann dock bara med 2 timmar innan det var dags för att krama kudden. Minns själv att man finansierade detta i ett tidigt stadium för 200kr. Värt varje öre.

Ja, till en början förstod jag inte hur man skulle spara spelet. Sen kom jag på, jaha, den sparar sig automatiskt! Och varje gång man startar spelet börjar man i närmaste by.

Jag vet inte hur många som jobbade i diablo 3-teamet, men ärligt talat, grim dawn är strået vassare än diablo 3 på mer än ett sätt. Först, mer avancerade skillträd, man kan ångra skillpoäng, inget onlinekrav, är mer diablo än vad diablo 3 är och är pc-exklusivt!

Tänkte gå in idag ett tag och fortsätta med äventyret


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag lirar och tycker det är kul.

lägger in fz i namnet när jag startar internetz o pass samma.

1
Skriv svar