Det däringa XCOM2 va tusan är det för nåt?

Testpilot
Det däringa XCOM2 va tusan är det för nåt?

Då var det dags , uppföljaren till ett av mina favoritspel.

Vi kastar oss över de få nackdelarna.

* Prestandaproblem - Oförklarliga laggspikar och rutten prestanda.
Detta är tydligast då man laddar banor eller kör vissa mellansekvenser.
* Buggade animationer - Precis som föregångaren så buggar animationer ur. Gubbar skjuter åt fel håll , fastnar i saker och animationer stannar upp.

* Buggade turns – på grund av animation-buggarna så flippar vissa fiendeturns helt ur och inget händer förrän animationen gått klart.
* Buggad terräng - gammal klassiker. Vissa golv o väggar kan fiender skjuta igenom/se igenom
En livräddare i denna situation är den nya indikatorn som visar om man har fiender i sikte dit man går.
* Vissa vapen som tex psi lance och shredder cannon (säkert fler) buggar och träffar inte trots att förhandstitten påvisar vart de skall träffa. Detta händer dock sällan men är irriterande.
* Närstrids-skills på Ranger är inte bra balanserat och är i princip värdelöst i mitten på kampanjen.

* Hacking suger. Att hacka saker funkar dåligt och ger få , om ens några bra bonusar. Att hacka och ta över robotfiender tar över fiender väldigt begränsat till skillnad mot psi-troops som kan ta över 1 fiende permanent och fler temporärt som ren bonus. Dessutom har du alltid en negativ sida om du misslyckas vilket du inte har för psi-troops.

* Sista uppdraget är felbalanserat.
Sista banan du spelar är helt snett balanserad , tur att jag spelade på Veteran min första omgång. Sista banan är galen och förstår inte hur man skall klara den på högre nivåer om man inte har stenkoll på exakt vad som händer i förväg. Kan tänka mig nu då man VET man hur allt funkar så kan man nog kompensera en hel del.
* En del kan nog tycka att tidsgränsen , dvs. antalet drag per bana kan vara en nackdel. Jag tycker det är riktigt bra balanserat just nu så jag anser inte det vara så negativt enligt min egen åsikt.

Skönt nog är de flesta av de problem som finns sådant som säkert kommer fixas i patchar och uppdateringar , vilket gör att om man spelar om ett par månader har man ett i princip perfekt spel.

Positivt :

* XCOM är nu en gerillagrupp vilket gör att dynamiken och uppdragen har ett helt annat flyt och upplägg. I nästan alla uppdrag startar man dold och kan göra sitt förstadrag till ett klockrent bakhåll där fienden har 0 chans.
* Betydligt fler olika typer av uppdrag , vip escort , retaliation , supply raid osv.

* Dina gubbar kan modifieras till max , massor med saker att ändra på.
* Massor med småsaker man irriterade sig på i XCOM som nu fixats , t.ex. menyn där man utrustar sina trupper.
* Tight och lagom svårt , nya tuffa fiender som får dig att verkligen utnyttja alla nya fina egenskaper dina trupper får.

* Mer eller mindre slumpade banor , världskarta och vad som händer på kartan är olika för varje kampanj/uppdrag.
* Många nya och roliga skills på dina gubbar.
* Många olika vapen och rustningar även om en del känns mer som utfyllnad och inte har så stor nytta.
* Modstöd. Detta är enormt! Finns redan nu massor med småsaker och i framtiden kommer det garanterat massor med skoj saker att prova. Detta gör att spelet kommer leva länge.

Nu till slutsatsen , vad säger jag om spelet?

Detta är en grym uppföljare som gör allt rätt. Gillar man gamla Xcom så kommer man älska detta.

Själv gillar jag upplägget där varje uppdrag är en serie av schackdrag där man måste placera sina gubbar rätt och samtidigt använda rätt egenskaper för att vinna matchen.

Sen att de satsar på moddning är ett genidrag som kommer göra att det släpps totala konverteringar som jag garanterat kommer slösa många timmar på i framtiden.

Kiri OUT!

#blogg

1
Skriv svar