Frustrerande förslappning

Flakmonkey
Frustrerande förslappning

Att slappa är bland det härligaste som finns här i livet. Att gå upp en söndagmorgon och lägga sig i TV-soffan utan någon som helst ambition att ändra position under dagen för någonting annat än att uträtta de måste som trots alls finns (mat och dryck tex). Vad som däremot inte är så härligt är när slappandet inte är något självvalt utan snarare framtvingat vilket är precis vad jag pysslat med sedan påskhelgen.

Under den lyckades jag nämligen dra på mig en förkylning som fortfarande inte släppt helt. Jag har inte haft ont i halsen eller huvudet utan det har handlat om en jädra massa snor och snörvel under arbetsveckan. Jo jag vet att man inte ska jobba när man är sjuk men nu har jag gjort det ändå vilket självklart inte har snabbat på tillfrisknandet.

Hursom så är det inte själva tillståndet i sig som varit värst utan känslan av just förslappning, att jag tvingats ta det väldigt lugnt med den fysiska aktiviteten. Jag har visserligen promenerat en del, men något mer ansträngande än så har inte varit på banan och det har varit enormt frustrerande, speciellt då det trots allt känts helt okej i knoppen men kroppen inte svarar ordentligt. Försökte spela innebandy (kanske inte det smartaste det heller) igår eftersom det var kort om folk, men fick vila efter varje rusch så det var ingen direkt upplyftande erfarenhet.

Lite fascinerande faktiskt hur mycket påverkan en "liten förkylning" ändå kan ha på prestationsförmågan och man inser rätt fort varför elitidrottare är så försiktiga med sjukdomar. Speciellt de som tävlar i väldigt konditionskrävande idrotter som längdskidåkning tex. Lite snuva gör en enorm skillnad och kan förstöra en säsong. Kan ju bara tänka mig hur frustrerande det är för dem sen när de inte kan göra sitt jobb och deras kropp inte alls svarar som den ska.

Det positiva sen är ju att det går rätt fort för kroppen att vakna igen så jag ser verkligen fram emot att få komma igång med det normala träningsschemat igen som brukar innehålla åtminstone tre pass.Förhoppningsvis kommer man ju kunna komma igång lite smått i helgen, löpsäsongen är ju på ingång!

#blogg

1
Skriv svar