Orcs!: del 1 - Battle for Middle Earth 2

Medlem
Orcs!: del 1 - Battle for Middle Earth 2

Johan Olander här på FZ påpekade i mitt förra inlägg att jag bedrivit falsk marknadsföring och försökt snärja läsare med något så billigt som grönskinnade muskelberg. Därför ska detta nu gottgöras med ett något kortare inlägg dedikerat till våra vänner (och fiender) orcerna.

Orcs, Orcer, Orcher, grönplyten. Kärt barn har många namn.

Vi gamers har ett särskilt förhållande till dessa ofta barbariska bestar med aggressionsproblem nog för att sätta skräck i vilken terapeut som helst. Vi känner framförallt igen dem från världar och miljöer så som Sagan om Ringen, Warhammer och Warcraft.

I dagens inlägg ska vi se närmare på ett strategispel som för drygt en månad sedan fyllde hela 10 år. Det är värt att fira och jag tycker att alla som inte har testat spelet ska ge det en chans.

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II (PC, Xbox 360)
Detta är långtifrån att vara det första eller sista spelet i det för många välkända Midgård men det är i mina ögon det bästa strategispelet på temat.

Vi får här privilegiet att kommendera Midgårds mörka arméer i form av Isengård med sina disciplinerade och kraftfulla Uruk-hai (som avlats fram genom att mixa människor med orcer). De har en förkärlek för sprängmedel, ballister och vargar och gynnas av att vara den enda stereotypt onda faktionen som kan mura in sig själva och är därför defensivt starka. Att de sedan ser extremt badass ut är bara en bonus.

Mordor har stor nytta av sina pöbel-orcer som fungerar ypperligt som kanonmat, lockbete eller för att trakassera fienden. Omsättningen på orcer är hög och förmodligen är denna brist på uppskattning en av förklaringarna till att de är konstant förbannade.

Ett annat välkommet tillskott är vättarna (aka goblins) som i likhet med Mordor har enheter väl lämpade för att kasta på fienden i våg efter våg. Samtidigt finns här kraftfullare enheter i stil med spindelridande vättar och halv-troll som med sin storlek och styrka inte lika enkelt blir mosade av fientligt kavalleri. Murar är ingen match för dessa smidiga små krabater.

På grund av orcernas karaktär kräver de hård styrning (regelbundet smisk och dödshot) för att kunna strida effektivt. Därför passar det alldeles ypperligt att det även finns inkluderat en Sims-liknande orc-generator där du kan bygga din alldeles egen orc-general av valfritt snitt. Här nedan illustreras en uruk i bärsärk-skrud som påminner mycket om de bärsärkar vi kan se i filmen Sagan om de två tornen.

Var kommer då alla dessa Orcer ifrån egentligen? I Midgårds universum finns det ett flertal teorier till varifrån och hur de skapades och det är inte alldeles solklart då författaren Tolkien har varit inne på flera spår. En teori är att de skapades av Melkor/Morgoth som är en föregångare till den mer välkände huvudantagonisten Sauron i Sagan om Ringen. Detta gjordes genom att korrumpera/tortera och omforma alver och eventuellt andra varelser i syfte att tjäna mörkrets makter.

Det finns mycket mer att säga på temat men jag sparar det till nästa gång. Om det finns intresse kan jag fortsätta serien och eventuellt dyka djupare eller utforska flera spel.

Om ni gillade det ni läste får ni gärna hjälpa mig genom att svara på en enkät om sparande kopplad till min kandidatuppsats i ekonomi.
Länk: https://mdh16.typeform.com/to/D0B8VH

#blogg

Medlem
Orcs!: del 1 - Battle for Middle Earth 2

Om ni gillade det ni läste får ni gärna hjälpa mig genom att svara på en enkät om sparande kopplad till min kandidatuppsats i ekonomi.
Länk: https://mdh16.typeform.com/to/D0B8VH

Medlem

10/10, orcade att läsa allt

Skribent

Mycket inspirerande blogginlägg. Känner att bitterheten och orchlösheten är som försvunnen. Tack <3


signatur

I am the black wizards.

1
Skriv svar