Batman: Arkham Knight avklarat

Flakmonkey
Batman: Arkham Knight avklarat

Äntligen dags att sammanfatta mina tankar kring #Batman: Arkham Asylum och föga förvånande är det i princip enbart positiva sådana. Egentligen finns det bara en direkt negativ aspekt som jag gärna hade varit utan och det är de sekvenser där jag måste använda mig av batmobilen. Den är helt okej som ett transportmedel och som en del i de olika "uppdragen" eller vad man nu ska kalla dem, men jag hade gärna sluppit de längre delar där jag tvingas till någon form av precisionskörning. Ska inte säga att det förstör spelet men det hade varit bättre utan.

Så med det negativa avklarat är det väl bara att hoppa över till det positiva där mycket har att göra med föregångarna. Till syvende och sist så är det ju ett spel i Rocksteadys tokpopulära Arkham serie och allt som gjort de tidigare så bra är intakt. Nu var det ett tag sedan jag spelade Arkham City men i ärlighetens namn känns det som att det inte hänt så värst mycket rent spelmekaniskt annat än att det har finslipats ännu lite mer.

De tillfredsställande striderna finns där som du kan välja mellan att slänga dig in i en stor grupp fiender och bara ösa på eller så kan du använda hjärnan och ta ut dem en och en. Många av prylarna (kanske alla?) gör en comeback liksom möjligheten att uppgradera både dem och Batmans förmågor med hjälp av de poäng du får genom att utföra uppdrag och knocka fiender på löpande band. Precis som i de tidigare spelen hittade jag några som passade min spelstil bättre vilket resulterar i att några känns lite onödiga men jag är säker på att det är användbart för andra.

Vad gäller grafik och ljud har det självklart tagits både ett och två steg framåt jämfört med de spel som kom till den föra generationens konsoler. Tycker alltid det är svårt att gradera dessa saker då det jag verkligen tycker att skönhet ligger i betraktarens ögon men jag har svårt att se att någon skulle ha någonting emot hur Arkham Knight ser ut och/eller låter. Visuellt står det kanske inte ut mot andra multiplattformsspel men ljudbilden är smått fantastisk och då är det främst röstskådespeleriet som är grädden på moset.

Handlingen är en annan del som jag verkligen uppskattat i Arkham-spelen och då talar jag inte bara om huvudstoryn utan även de olika sidospår som finns. Detta gäller i högsta grad även för Arkham Knight där jag verkligen kan rekommendera alla att utforska så mycket det bara går av Gotham. Visst huvudstoryn är intressant och välgjord på alla sätt och vis men du kommer vissa mycket underhållning om du inte försöker komma så nära 100% som det bara går. Själv har jag när detta skrivs nått 94% och jag får väl se om jag kommer maximera det eller inte.

Nåväl, det var väl en kort recension av Batman: Arkham Knight. Ett grymt bra spel som borde vara ett måste för de som gillar de tidigare spelen i serien och väl värt att testa för alla andra.

#blogg

1
Skriv svar