Dags att byta uppkoppling mot avkoppling

Medlem
Dags att byta uppkoppling mot avkoppling

Västvärlden befinner sig i en guldålder av frihet och möjligheter. Vi har allt vi kan behaga, bara ett knapptryck bort, oftast direkt från vår ficka. All världens information finns samlad vid våra fingertoppar. En konstant ström av media, kultur och underhållning surrar i våra öron, från morgon till natt. Aldrig har vi haft det så här bekvämt – och allt det kostade oss var våra tankar.

Den jobbiga sanningen är att vi inte längre har någon ordentlig stund för oss själva, hur ensamma vi än kan känna oss ibland. Vi har, genom att ansluta oss till den digitala världen, försummat vår möjlighet till att känna riktig ro. Den mörka sidan till vår frihet är att det inte finns någon som säger stopp. Ingen annan än vi själva. Mer och mer ska vi ha. Facebook, Spotify, Netflix, Instagram, Whatsapp, Playstation. Allt för inte behöva vara ensamma med oss själva.

Under första halvan av 1900-talet levde det en författare som hette Aldous Huxley. Hans mest kända verk, Du sköna nya värld, handlar om en framtid där överkonsumtion var kung. Han menade att människan skulle bli så bekväm att hon skulle sluta bry sig om något. Huxleys tolkning av framtiden sågs inte som mycket mer än satirisk skönlitteratur under hans livstid. Idag står hans vision närmre verkligheten än vad man skulle vilja erkänna.

Vad är det som är så farligt med all denna media då? Jag skulle vilja säga att vi har blivit obekväma med tystnaden. Det går inte att sitta och bara tänka längre, för vi har glömt bort hur man gör. Det är svårt att uppskatta stillheten. En kaffepaus på en kvart är inte längre en lågmäld pratstund med kollegorna, det är statusuppdatering på Fejan och ett självporträtt på Instagram.

Idag måste vi göra plats för att tänka ostört. Vi måste aktivt välja att koppla bort internet när dagen är slut. Det finns inget behov av att hela tiden göra något. Det måste inte spelas musik hela tiden. Tv:n måste inte vara på i bakgrunden. Du måste inte vara inloggad på Facebook. Vi behöver inte veta vad våra kompisar gör dygnet runt. Det är viktigt att vi ger oss själva lite andningsrum, att vi låter hjärnan arbeta av sig själv, för sig själv. Våga ha det lite tråkigt.

#blogg


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Dags att byta uppkoppling mot avkoppling

Bytte abonnemang nyligen och råkade få ett trasigt sim-kort vilket gjorde att jag inte hade mobil på ungefär 1 vecka. Avkopplingen som följde av att inte kunna ha Facebook eller någonting direkt i fickan var smått underbar. Tyvärr så har som-kortet kommit och nu är man direkt tillbaka i gamla mönster igen...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag brukar som regel inte besöka forum och sociala medier efter 20.00 på kvällarna, ibland något senare om jag jobbat hela dagen eller inte har något annat för mig.

Facebook har jag ingen, och jag kommer aldrig att skaffa någon. (Never say never!)

Det är en skön känsla att kunna koppla bort världen på kvällarna och ägna sig åt sig själv.

1
Skriv svar