Tord, Tord, det är färdigt! (Mitt senaste spel alltså).

Medlem
Tord, Tord, det är färdigt! (Mitt senaste spel alltså).

Mina äventyr i javascriptsskogen fortsätter...och jag gillar det! Denna gången var ambitionen att lära mig TypeScript och shaders i html5.

Resultatet blev ett rytmspel i gammal Outrun-skepnad som du kan
spela direkt i webbläsaren här

Det vore väldigt snällt om du tog dig tiden (spelet tar ungefär fyra minuter från början till slut) att köra det en omgång eller två och ge mig lite feedback eller uppmuntran (eller kanske en välförtjänt sågning).

-----

Vad jag har upptäckt när jag testkör, alla mina spel egentligen, på mina kompisar är att de verkar svåra vid första försöket. Svårighetsgraden är så klart ett stort dilemma för mig som når ut till en extremt begränsad publik (inte för att jag har några ambitioner). Om jag har tur testar folk mina spel i någon minut eller så och då måste det vara väldigt tydligt hur man spelar spelet och samtidigt väldigt lätt för att det inte ska upplevas som frustrerande.

Tydligheten är något jag verkligen har lärt mig att jobba mycket med. Visuell feedback till spelaren kan man aldrig få för mycket av och saker som verkar självklara för mig (som gjort spelet och spelat det flera hundra gånger) har visat sig allt annat än självklara.

Svårighetsgraden är knepigare. Jag vill ju gärna att spelarna ska försöka ett par tre gånger iallafall och inte försvinna efter ett försök. Samtidigt ligger det ju i spelens natur att lära sig och till slut bemästra det. Jag vill ju inte att svårighetsgraden ska vara balanserad för att man ska "klara" det första försöket heller.. För hur kul är det?

Vad jag har märkt med just detta spel är att mina testspelare gör betydlig bättre ifrån sig på andra försöket än det första så något rätt måste jag väl ha gjort då hoppas jag. Sen återstår ju bara att få folk att vilja fortsätta försöka, vilket inte är lika lätt

#blogg

Tord, Tord, det är färdigt! (Mitt senaste spel alltså).

Snyggt. Bra jobbat


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Snyggt. Bra jobbat

Tack! Du är alltför vänlig

Medlem

Missa att de va rytmspel först .. ville ba köra... sen gick det bättre. XD (arne2. 4 plats 2ndra försöket)

baktakt på space funkar bäst på snabba slutsträckan.

"Snacket" var (lite ovanligt) hög klass för ett webspel. (80tals musiken var nice)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Fattade heller inte förrän i slutet att det var rytmbaserat verkligen skön musik

Medlem

Fattar inte varför space blev röd när jag klickar ibland? Om det står space på skärmen så skall jag väl klicka på den?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fattar inte varför space blev röd när jag klickar ibland? Om det står space på skärmen så skall jag väl klicka på den?

Tack för att du spelade först och främst

Det blir rött när man trycker på space i otakt till musiken, dvs spacesymbolen visades (i grått vilket indikerar att du ska trycka) men du var nog för långsam (den gråa symbolen försvann någon milisekund innan du tryckte) därför missade du och en röd symbol visades.

Jag vet att det ibland kan kännas som att symbolen blir röd fast man tycker att man gör rätt. Jag har ändrat massa grejer fram och tillbaka med det där men uppenbarligen inte fått till det ännu :/ Problemet är ju att allt går så fort.

Ett tips är att inte titta så mycket på symbolerna utan koncentrera sig mer på hur vägen svänger och lyssna in musiken. Då kan man komma i flow.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Missa att de va rytmspel först .. ville ba köra... sen gick det bättre. XD (arne2. 4 plats 2ndra försöket)

baktakt på space funkar bäst på snabba slutsträckan.

"Snacket" var (lite ovanligt) hög klass för ett webspel. (80tals musiken var nice)

Kul att du ville testa! Jag tycker att space ligger i baktakt hela tiden. Anledningen till det är att de ska timea samtidigt som syntriffen ("A" och "D"). Tidigt i utveckligen låg space verkligen på trumman men när Space och A/D inte synkade var spelet skitmycket svårare...

Medlem
Skrivet av Epoxlol:

Fattade heller inte förrän i slutet att det var rytmbaserat verkligen skön musik

Det är den reaktionen jag brukar få. Man är väl så van vad ett bilspel är att man tror att man själv styr fastän det går per automatik hela tiden

Medlem

Coolt, som en bladning mellan Outrun och Guitar Hero.

Medlem
Skrivet av Ricecracker:

Coolt, som en bladning mellan Outrun och Guitar Hero.

Tack! Det var precis det jag var ute efter.

Medlem

Trodde först att det skulle vara något från Varan-TV

Ballt spel, tung musik! Kunde inte fortsätta efter namnvalet i Edge, vet inte om det krävs några speciella inställningar för cookies/scripts eller något annat, funkar bra i övriga webbläsare.

Medlem

Otroligt, testade samtliga lir och de är fenomenala nästan rakt igenom. På nuppa fyren så vart det lite strul när skärmen skulle switcha efter att jag plockat gåvan till gubben.

Bilspelet schysst grej o gillar storyn. Klippet som är texten i låten och säkerligen en hel del inspiration till liret är ballt.

Imponerad.

Ha det gott!

Medlem

Riktigt imponerad av spelet. Spelade inte så länge för jag är inte så sugen på det spelupplägget att klicka massa knappar. Men körde ändå så pass att jag såg vad du lyckats koda. Tummen upp!

1
Skriv svar