Transformers: Devastation avklarat

Flakmonkey
Transformers: Devastation avklarat

Mina minnen från min tid med Transformer: Devastation är visserligen lite suddiga eftersom det var en dryg månad sedan jag klarade det men jag tänkte ändå skriva några rader om det då det är en titel som förtjänar mer uppmärksamhet än vad den fått. Den har ju tex inte ens en sida här på FZ!

Första gången jag såg något från spelet så insåg jag att det skulle vara något för mig. Ett spel utvecklat av Platinum Games som baseras på Transformers G1 med en grafik som för tankarna till den tecknade serien och serietidningen? Det kan ju knappast bli fel, var min första tanke. Det var såklart en naiv tanke vilket Platinum Games Turtles-spel är ett tydligt bevis på men som tur är så stämde den faktiskt i det här fallet.

Spelmekaniskt är det ett klassiskt PG-spel och har du spelat något av deras "hack-n-slash" kommer du känna igen dig. Självklart är temat annorlunda men hade jag inte vetat att det var Platinum som låg bakom hade jag definitivt gissat på dem. Detta faktum är definitivt ett plus i min bok eftersom jag gillar deras stil på alla sätt och vis och jag tror inte jag känner till något utvecklare som skapar lika tillfredsställande strider som dem. Jag vet dock att det finns många där ute som inte håller med mig och har svårt för deras tidigare spel såsom Bayonetta, Vanquish och Metal Gear Solid Rising. Är du en av dem tror jag inte Devastation är spelet som använder dig.

New York är skådeplatsen för kampen mellan Autobots och Decepticons i Devastation och handlingen kretsarkring Megatrons försök att cybermorfa jorden så att det ska bli en perfekt planet för världens tuffaste jätterobotar. Optimus Prime med sidekicks kan självklart inte tillåta detta utan gör allt de kan för att sätta stopp för den elaksinnade planen. Inte någon lätt uppgift när det finns både okända och kända (Starscream och Soundwave tex ) bakom varje hörn men med Optimus, Bumblebee, Grimlock, Wheeljack och Sideswipe som spelbara karaktärer är det bara härligt med en utmaning. Alla fem har en egen superattack samt andra rörelser och egenskaper som du kan träna upp (Optimus är långsam och stark medan Bumblebee är snabb men lite svagare) och du kommer även både hitta och utveckla vapen och utrustning som underlättar en hel del.

Om det är någon del där jag har svårt att se något negativt med Transformers: Devastation så är det presentationen. Kanske är det för att jag var i en perfekt ålder för den första generationens transformers men det jag blir lycklig bara av att titta och lyssna på spelet. Grafiken är visserligen inte särskilt avancerad men som jag nämnde i början av den här texten känns det som en modern tagning på den tecknade serien. Den känslan blir ju sedan inte direkt mindre då många av röstskådespelarna gör om sina roller från den tiden. Underbart helt enkelt!

Jag har faktiskt inte så mycket negativt att säga om spelet. Jag har suttit här och tänkt en liten stund och det jag kommit på känns mest löjligt och inte värt att ta upp. Självklart är inte spelet för alla, det är ju inte något spel, men jag kan bara helhjärtat rekommendera det här till de som uppskattar Platinum Games andra titlar. De har som sagt en rätt unik stil som verkligen inte faller alla i smaken. Har du däremot inte testat något av deras spel så tycker jag att det här kan vara ett bra spel att förlora oskulden med, speciellt om du gillar Transformers.

#blogg

Medlem
Transformers: Devastation avklarat

Jag och min femåriga son har plöjt ner nästan 120 timmar i det här spelet. Vi spelar på olika svårighetsgrader, men båda har kul. Själv gillar jag att det är lite diabloesque med att farma efter bättre vapen så man kan ge sig på svårare svårighetsgrader. Samtidigt kan min son spela igenom det mesta på det lättaste utan att behöva allt för mycket hjälp. Vi är båda mycket förtjusta i transformers, så det här är ett av de bästa spelköpen jag gjort de senaste 5 åren.

1
Skriv svar