EyeX - Snabbtest deluxe.

Testpilot
EyeX - Snabbtest deluxe.

Snabbtitt på Tobii EyeX

Efter strulet med att få hårdvaran att rulla (se min förra bloggpost ) har jag äntligen fått EyeX att snurra.

Det första jag testade var att slå på ”gaze trace” som visar precis vart man tittar på.
Det är en kul grej och man inser hur ofta man flackar med blicken och snabbt tittar åt olika håll.

Sen blev det dags för paradnumret: Deus Ex Mankind divided.

Jag slog på de inställningar som fanns och det var riktigt bra.
Det lägger till ett extra element i spelet , det blir lättare att pricka lådor och annat i miljöerna då man helt enkelt går närmare och tittar på dessa för att markera och sen öppna med ”e” som vanligt.
Likaså då man tittar sig runt så kan det du tittar på få kameran att röra sig ett par grader till förutom det du rör dig med musen.

Det bästa däremot är icke intrusivt UI , att då man inte tittar på UI elementen så tonas de bort och syns inte och direkt då man tittar på dem så lyses de upp.
Den biten funkade klockrent och är riktigt bra.

Nackdelar då?

Jep , det buggade ganska fint i Deus Ex , lyckades flippa ur Uit ganska ordentligt.

Men den största nackdelen är att EyeX kräver att du sitter på ett visst avstånd och med en viss vinkel från skärmen annars kan den inte läsa av dig.
Sitter man ”fel” då är EyeX ingen bra grej , tur nog sitter jag oftast rätt då jag spelar så för mig är detta inget problem.

Sist men inte minst testade jag Windows Hello! Och att logga in på sin dator med endast EyeX.
Jäkligt cool funktion , sån vill jag ha på jobbet , man slipper knappa in lösenordet varje gång man råkar gå bort från sin plats och datorn låser sig efter 15 minuter.

Slutsats av hela äventyret är: Lovande produkt som behöver bli lite billigare , få bättre mjukvara och mer stöd i spel och andra produkter.
Själv är jag nöjd med köpet och kommer att leka vidare med den , ska i framtiden jämföra skillnader i Elite Dangerous och se om det kommer stöd till Star Citizen.

Kiri OUT.

#blogg

1
Skriv svar