En vanlig dag i Skyrim

Medlem
En vanlig dag i Skyrim

Så var det dags. Brukar vara lite sen på AAA-titlar, så jag kände att det var dags att börja spela Skyrim nu i helgen. Med det sagt, så bryggde jag en kanna kaffe på morgonen, kollade runt lite i Steams Workshop efter lite "quality of life"-moddar, och startade spelet. Efter lite inledande problem, så blev det lite äventyr av det hela...

... det visar sig att fysikmotorn i Skyrim inte gillar om man kör över 60Hz + 60FPS, då allt börjar skutta omkring. Efter lite korrigeringar i grafikkortets- och skärmens drivrutin, så funkar det ganska bra. Några timmar senare in i äventyret, så dyker det dock upp några frågor för en Elder Scrolls-noob som mig själv:

1. Varför har alla merchants så lite pengar? (Finns en mod för detta om jag inte minns fel)
2. Gissar man bara hur svår en Dungeon är, eller finns det ett system för detta?
3. Crafting. Ja/Nej? (Den riktiga frågan är väl egentligen - får man bättre prylar än de man hittar i Dungeons?)
4. Gillar friheten i spelet, men brukar också vilja klara allt i ett område innan jag går vidare, vilket kan kännas lite övermäktigt i detta spel, tycker jag inledningsvis i alla fall. Hur lägger ni/la upp era äventyr i Skyrim?

#blogg

Medlem
En vanlig dag i Skyrim

Att utforska Skyrim helt utan mål är meningslöst. Med några undantag är den ena grottan den andra lik. Jag rekommenderar att du hittar en av de större quest lines som finns och följer den. Det brukar ta dig till några intressanta destinationer. Companions i Whiterun är väl den första man brukar hitta.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Att utforska Skyrim helt utan mål är meningslöst. Med några undantag är den ena grottan den andra lik. Jag rekommenderar att du hittar en av de större quest lines som finns och följer den. Det brukar ta dig till några intressanta destinationer. Companions i Whiterun är väl den första man brukar hitta.

Bra tips, tack! Gällande Companions, de gick jag med väldigt snabbt. Ett av de första uppdragen de ger en, är att döda Falmers i en grotta. Det gick väl helt okej till en början, men fick storpisk av bossen (var just då i level 6) och fick springa ut med svansen mellan benen. Därav fråga #2. Nu är jag inte världens bästa taktiker heller, men jag försökte några gånger med olika tekniker i alla fall, mest genom att försöka offra Lydia istället för mig själv.

Medlem

Skyrim level scalar (Svengelska!) så de flesta grottorna anpassas efter din level. Falmers är däremot förbannat jobbiga. Jag slåss hellre mot en drake än ett gäng falmers.

Tror även att de flesta områden har en lägsta level som de skalar ner till.

Medlem

Awesome, tack för det. Då vet jag att det är jag som är dålig.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Awesome, tack för det. Då vet jag att det är jag som är dålig.

Nja, det är så att när du väl fått shouts, även de första 2 stegen så hjälper det väldigt mycket i fighterna och förenklar en hel del.

Medlem
Skrivet av Pada:
Skrivet av 73mpl4R:

Awesome, tack för det. Då vet jag att det är jag som är dålig.

Nja, det är så att när du väl fått shouts, även de första 2 stegen så hjälper det väldigt mycket i fighterna och förenklar en hel del.

Jo, lite lättare blev det. Kör ju dock onehand + sköld, så jag måste ju ändå vara tätt inpå mina motståndare. Nu kan jag ju dock putta bort dom lite, eller "råka" skrika ut dom från en avsats, vilket ju alltid är ett trevligt övertag.

Medlem

Jag tycker att det är fett roligt att spring runt och utforska! Säkert många med mig som haft lika kul med att bara upptäcka den öppna världen!

Medlem
Skrivet av Krivall:

Jag tycker att det är fett roligt att spring runt och utforska! Säkert många med mig som haft lika kul med att bara upptäcka den öppna världen!

Instämmer! Kör lite både och, vissa dagar kör jag bara quests och vissa dagar springer jag runt och upptäcker, letar ingredienser med mera, gillar det konceptet. Kom ihåg att det hände en massa tokiga grejer i Morrowind när man bara sprang runt och upptäckte saker, och det är kul att de har behållt den egenskapen i spelet.

1
Skriv svar