Två bröder benådade 94 år efter avrättningen

Inaktiv
Två bröder benådade 94 år efter avrättningen

(AB Varning)

"Två bröder benådade 94 år efter avrättningen"

Ännu en anledning till att döds straff ska hållas så långt bort från domstolar och straffskalor som möjligt, ett straff ska alltid kunna återkallas...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5960925.ab

Orkar inte leta efter andra källor

Medlem

Det här är det stora beviset på att USAs rättssystem faller i många områden. Både noll tolerans delen och dödsstraff håller inte i längden. I alla fall inte som i denna situation. Att avrätta någon som man har fällt med otillräckliga bevis är så enormt fel.

"Benådade efter 94år" Om man ändå ska avrätta en människa så kan man väla ändå lägga ner efterforskningar helt och hållet eftersom personen i fråga inte tjänar något på det, då han är död.

Amerikaner i ett nötskal. Rättssystem som rasar...


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Amerikaner i ett nötskal. Rättssystem som rasar...

Och det svenska rättsystemet är mycket bättre tycker du?

Sen vill jag gärna höra hur man gör när man, som du, jämför människor (ett folk) med ett rättsystem?
Jag får det inte att gå ihop.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Vozk:

"Benådade efter 94år" Om man ändå ska avrätta en människa så kan man väla ändå lägga ner efterforskningar helt och hållet eftersom personen i fråga inte tjänar något på det, då han är död.

jag tycker att det är viktigt att göra det, dels för att ge upprättelse till de anhöriga samt det är viktigt att man ser över fel som begås i systemet.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Vozk:

Amerikaner i ett nötskal. Rättssystem som rasar...

Och det svenska rättsystemet är mycket bättre tycker du?

Sen vill jag gärna höra hur man gör när man, som du, jämför människor (ett folk) med ett rättsystem?
Jag får det inte att gå ihop.

Sverige har ju iaf inget idiotiskt jurysystem,
en handfull människor som ska sitta och bedöma om en människa är oskyldig eller ej,
juryn består väl till stor del av vanliga amerikaner utan nån direkt kunskap om juridik ?

Medlem
Skrivet av Brain:

Det finns många saker att räkna in: det enda som egentligen strider mot dödsstraff är moral, religiösa anledningar samt det jag beskrev ovan.

En viktig fråga är om dödsstraff sänker brottsligheten.

Citat:

Jag tycker själv att det är en svår fråga; men Sverige har utan tvekan för lama straff. Tycker isånafall att USA har ett bättre rättsystem.

Frågan är ju dock om hårdare straff leder till minskad brottslighet. Det är lätt att förespråka hårdare straff, det låter som en enkel lösning, men det gäller att ta reda på om det stämmer.

Medlem
Skrivet av Brain:

Någon som vet vart man kan hitta statistik?

Brottsförebyggande rådet:

http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4

http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=2

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Vozk:

Amerikaner i ett nötskal. Rättssystem som rasar...

Och det svenska rättsystemet är mycket bättre tycker du?

Sen vill jag gärna höra hur man gör när man, som du, jämför människor (ett folk) med ett rättsystem?
Jag får det inte att gå ihop.

Jasså? så rättssystemet hänger inte ihop med människor? Inte ens människor som får dödsstraff?

Och nu jämför ju inte jag amerikaner med oss bara för att dom är amerikaner, utan pågrund av en del amerikanska staters rättssystem.

hmm, så din fråga får jag däremot inte ihop.

Det svenska rättssamhället har också en del brister, men långt ifrån så många som en del av USAs alla stater innehar.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Vozk:

Amerikaner i ett nötskal. Rättssystem som rasar...

Och det svenska rättsystemet är mycket bättre tycker du?

Sen vill jag gärna höra hur man gör när man, som du, jämför människor (ett folk) med ett rättsystem?
Jag får det inte att gå ihop.

Jasså? så rättssystemet hänger inte ihop med människor? Inte ens människor som får dödsstraff?

Och nu jämför ju inte jag amerikaner med oss bara för att dom är amerikaner, utan pågrund av en del amerikanska staters rättssystem.

hmm, så din fråga får jag däremot inte ihop.

Det svenska rättssamhället har också en del brister, men långt ifrån så många som en del av USAs alla stater innehar.

SNÄLLA motivera det du skriver.
Fyfan vad du hade fått IG i både historia, religion och svenska på gymnasiet. :\

Varför har det svenska rättssamhället fler brister än det amerikanska? Jag köper dina tankar så länge du motiverar.

Nu läste du nog lite fel.

Jag sa att en del amerikanska staters rättssystem har fler brister än det svenska och inte tvärtom.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Det finns väl flera fel i det amerikanska systemet,
brottsprovocering är väl en mindre bra grej väl ?

Att provocera folk att begå brott, det tillåts ju i usa.

Medlem
Skrivet av Brain:

Tackar, ser ju ut att stämma med mina aningar.

Länka gärna till vilka tabeller du kollat på.

Viktigt att tänka på när man läser statistik av detta slag är att inte bara kolla på hur kurvorna går, utan att analysera detta också. Beror en ökning av brott på att fler brott begås, eller till exempel att folk anmäler dem i större utsträckning? Kan det finnas andra orsaker?

Inaktiv
Skrivet av Brain:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Vozk:

Amerikaner i ett nötskal. Rättssystem som rasar...

Och det svenska rättsystemet är mycket bättre tycker du?

Sen vill jag gärna höra hur man gör när man, som du, jämför människor (ett folk) med ett rättsystem?
Jag får det inte att gå ihop.

Jasså? så rättssystemet hänger inte ihop med människor? Inte ens människor som får dödsstraff?

Och nu jämför ju inte jag amerikaner med oss bara för att dom är amerikaner, utan pågrund av en del amerikanska staters rättssystem.

hmm, så din fråga får jag däremot inte ihop.

Det svenska rättssamhället har också en del brister, men långt ifrån så många som en del av USAs alla stater innehar.

SNÄLLA motivera det du skriver.
Fyfan vad du hade fått IG i både historia, religion och svenska på gymnasiet. :\

Det var väl jävligt onödigt att skriva?

Skrivet av Brain:

Varför har det svenska rättssamhället fler brister än det amerikanska? Jag köper dina tankar så länge du motiverar.

Jury systemet bygger på att vanliga personer ska avgöra om en person är skyldig eller inte, utan någon som helst krav på utbildning, vanligt folk är fruktansvärt lätta att påverka...

Dom som är misstänkta av grövre brott kommer alltid in med den oranga tröjan som gör att dom redan ser ut som en brottsling under tiden dom sitter i rätts salen.

Sen inte minst många lagar som är helt skruvade så det inte är sant, men det är mer ett tyckande.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Brain:

Tackar, ser ju ut att stämma med mina aningar.

Länka gärna till vilka tabeller du kollat på.

Viktigt att tänka på när man läser statistik av detta slag är att inte bara kolla på hur kurvorna går, utan att analysera detta också. Beror en ökning av brott på att fler brott begås, eller till exempel att folk anmäler dem i större utsträckning? Kan det finnas andra orsaker?

Lögn, förbannad lögn och statistik ^^

Avstängd
Skrivet av Artikeln:

Bröderna Thomas och Meeks Griffin jobbade som bönder när de greps för mordet på en vit 73-årig man, 1913.

Båda männen dömdes till döden mot sitt nekande, trots mycket bristande bevis. Männen hade inget samröre med den mördade mannen, och det fanns flera andra som var ?högre upp? på misstankeskalan, bland annat John Lewis svarta älskarinna och hennes man. En annan man, Monk Stevenson, erkände dessutom mordet för ett flertal personer.

Förutom det protesterade även 120 personer. Männen var även svarta och det här var för nästan 100 år sedan, då rasismen var mycket större och mer utbredd i USA.
En annan intressant sak är att det var en ättling till dem som gjorde undersökningen och lämnade in till benådningsnämnden. Det var alltså inte statliga resurser som lades på det.
Det är tydligt att det inte var ett vanligt fall av oskyldigt dödsdömda. Jag tror att risken för att just det händer med en vettig domstol och så vidare, är väldigt liten.

Jag ser inte det här fallet som ett bevis, eller ens att det tyder på, att USAs rättsystem är dåligt och även om det skulle vara så är inte Sveriges mycket bättre. I korthet är vi alldeles för mesiga och kan inte reda ut brott samtidigt som brottsligheten bara ökar.

Edit: Kan ju tillägga att vi, som Båtsman säger, inte kan veta säkert vad statistiken verkligen innebär. Jag tror att det beror just på att brottsligheten ökar, men det kan ju lika gärna vara så enkelt att folk anmäler mer brott än förr.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Vozk:

Amerikaner i ett nötskal. Rättssystem som rasar...

Och det svenska rättsystemet är mycket bättre tycker du?

Sen vill jag gärna höra hur man gör när man, som du, jämför människor (ett folk) med ett rättsystem?
Jag får det inte att gå ihop.

Jasså? så rättssystemet hänger inte ihop med människor? Inte ens människor som får dödsstraff?

Och nu jämför ju inte jag amerikaner med oss bara för att dom är amerikaner, utan pågrund av en del amerikanska staters rättssystem.

hmm, så din fråga får jag däremot inte ihop.

Det svenska rättssamhället har också en del brister, men långt ifrån så många som en del av USAs alla stater innehar.

SNÄLLA motivera det du skriver.
Fyfan vad du hade fått IG i både historia, religion och svenska på gymnasiet. :\

Det var väl jävligt onödigt att skriva?

Skrivet av Brain:

Varför har det svenska rättssamhället fler brister än det amerikanska? Jag köper dina tankar så länge du motiverar.

Jury systemet bygger på att vanliga personer ska avgöra om en person är skyldig eller inte, utan någon som helst krav på utbildning, vanligt folk är fruktansvärt lätta att påverka...

Dom som är misstänkta av grövre brott kommer alltid in med den oranga tröjan som gör att dom redan ser ut som en brottsling under tiden dom sitter i rätts salen.

Sen inte minst många lagar som är helt skruvade så det inte är sant, men det är mer ett tyckande.

Mitt inlägg är fortfarande missuppfattat...

Och jag sa alldrig att det svenska samhället hade fler brister än det amerikanska? Utan TVÄRTOM.

Och gällande det där med att jag skulle ha fått IG i ett antal ämnen borde du nog kika lite närme på.

Hört talas om läsförståelse?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Ja men där står det ju faktiskt tvärtemot vad du sa. Att det amerikanska rättssamhället har fler brister än det svenska.

Och ja? Hur svårt kan det vara? Dödsstraff är väl ett gott exempel? Att provocera någon till ett brott är väl ännu en till stor brist? Bara den här artikeln tilltalar väl en att det amerikanska rättssamhället är fullt av brister. Dödsstraff finns inte ens i Sverige och har redan där en massa mer bättre delar än det amerikanska.

Men alla har ju sina åsikter, så vad ska jag säga?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Undra hur många oskyldiga blivit avrättade genom dödstraff.
Dom som inte får dödstraff får väl ofta flera hundra års fängelsestraff,
och det är ju ett dödstraff egentligen, så då borde väl dödsdömnda sitta i fängelse iaf minst 10-20 år ifall nya bevis eller vittne dyker upp.

Vet inte hur snabbt folk blir avrättade i usa efter fällande som det är nu.

Inaktiv
Skrivet av it is me MARIO:

Undra hur många oskyldiga blivit avrättade genom dödstraff.
Dom som inte får dödstraff får väl ofta flera hundra års fängelsestraff,
och det är ju ett dödstraff egentligen, så då borde väl dödsdömnda sitta i fängelse iaf minst 10-20 år ifall nya bevis eller vittne dyker upp.

Vet inte hur snabbt folk blir avrättade i usa efter fällande som det är nu.

Hittade lite information här:
http://www.deathpenaltyinfo.org/time-death-row

Citat:

Death row inmates in the U.S. typically spend over a decade awaiting execution. Some prisoners have been on death row for well over 20 years.

Lite annan information:

Citat:

55.8% of the death row population is White, 41.9% is Black and 2.3% is of another race.

Men on death row make up 98.3%, while women make up 1.7%

The median education level of death row inmates is 11th grade.

Of death row inmates, 54.8% have never married, 20.6% are divorced or separated, 21.7% are currently married and 3% are widowed.

8.4% of inmates had a prior homicide conviction.

65.5% had prior felony convictions.

Among all inmates under sentence of death, half were age 20 to 29 at the time of arrest; 11% were age 19 or younger; and fewer than 1% were age 55 or older.

The average age at time of arrest was 28 years.

As of 12/31/06, 33% of all inmates were age 30 to 39, and 59% were age 25 to 44. 1.6% of inmates are under the age of 25, and 1.5% are older than 65.

7,115 people have been sentenced to death from 1977 until 2006.

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Vozk:

Ja men där står det ju faktiskt tvärtemot vad du sa. Att det amerikanska rättssamhället har fler brister än det svenska.

Och ja? Hur svårt kan det vara? Dödsstraff är väl ett gott exempel? Att provocera någon till ett brott är väl ännu en till stor brist? Bara den här artikeln tilltalar väl en att det amerikanska rättssamhället är fullt av brister. Dödsstraff finns inte ens i Sverige och har redan där en massa mer bättre delar än det amerikanska.

Men alla har ju sina åsikter, så vad ska jag säga?

Varför är dödsstraff dåligt? Du motiverar fortfarande inte ett skit av det du säger eller påstår. Förstår heller inte vad du menar med att provocera folk till brott; på vilket sätt gör amerikanarna det mer än svenskarna? Visst, att oskyldigt dömda får dödsstraff är ett fel - men Sverige har fortfarande ingen egen lösning.

Om du tittar på tidigare inlägg så ser du att en av medlemmarna postat att det är "lagligt att provocera till brott".

Och jag tycker att dödsstraff är enormt fel eftersom den straffade inte får lida av straffet. För jag mena, sitter du i fängelset i 20 år så får du ju i alla fall lida riktigt ordentligt.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag hoppas att du är nöjd nu.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Vozk:

Ja men där står det ju faktiskt tvärtemot vad du sa. Att det amerikanska rättssamhället har fler brister än det svenska.

Och ja? Hur svårt kan det vara? Dödsstraff är väl ett gott exempel? Att provocera någon till ett brott är väl ännu en till stor brist? Bara den här artikeln tilltalar väl en att det amerikanska rättssamhället är fullt av brister. Dödsstraff finns inte ens i Sverige och har redan där en massa mer bättre delar än det amerikanska.

Men alla har ju sina åsikter, så vad ska jag säga?

Varför är dödsstraff dåligt? Du motiverar fortfarande inte ett skit av det du säger eller påstår. Förstår heller inte vad du menar med att provocera folk till brott; på vilket sätt gör amerikanarna det mer än svenskarna? Visst, att oskyldigt dömda får dödsstraff är ett fel - men Sverige har fortfarande ingen egen lösning.

Om du tittar på tidigare inlägg så ser du att en av medlemmarna postat att det är "lagligt att provocera till brott".

Och jag tycker att dödsstraff är enormt fel eftersom den straffade inte får lida av straffet. För jag mena, sitter du i fängelset i 20 år så får du ju i alla fall lida riktigt ordentligt.

Jasså? Är det inte värre att inte få leva sitt liv? Du tycker alltså: dödstraff < 20 års fängelse? Fan, lite skumt tycker jag, men okej!

Att dö tror nog jag är en befrielse för de flesta psychon. 20-30 år i ett amerikanskt fängelse får dem ju troligen mer att lida. Men, men, du har din åsikt och jag min.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Brain:

Började tänka lite på det där.. och förstår egentligen inte alls varför du nu säger att det amerikanska rättsystemet är sämre än det svenska. Du skrev tidigare: "Att avrätta någon som man har fällt med otillräckliga bevis är så enormt fel."

Nu menar du alltså att det är ännu värre att sätta någon i fängelse i 20 år som är oskyldigt dömd? Detta är ju vad som händer i Sverige och inte i USA. Så egentligen har du nu motiverat motsatsen till varför DU tycker att det amerikanska rättssystem är sämre än det svenska.

You make no sense.

Och förresten, vad är din åsikt nu igen? Känns som att den är lite bruten.

Jag kan ju bara säga att dina inlägg inte håller...

Jag har inte sagt att det är rätt att en oskyldigt dömd ska sitta i fängelse i 20 år. Utan nu syftar jag mer på att om man döms med tillräckliga bevis så är det bättre att man får 20 års fängelsestraff istället för ett dödsstraff.

Och om jag inte misstar mig nu. Men det känns faktiskt som att du missuppfattar mina inlägg helt och hållet.

Bara för att jag antyder att dödsstraff är fel och att jag hellre föredrar 20 års fängelse, så säger jag ju inte med det att varken bådadera är acceptabla vid en dom som innehåller bristande bevis. När jag nämner straffen så tycker jag ju självklart att dem ska ha genomgått en bra dom med giltiga bevis.

Hoppas att du förstår mig bättre nu


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Brain:

Det finns många saker att räkna in: det enda som egentligen strider mot dödsstraff är moral, religiösa anledningar samt det jag beskrev ovan.

En viktig fråga är om dödsstraff sänker brottsligheten.

Citat:

Jag tycker själv att det är en svår fråga; men Sverige har utan tvekan för lama straff. Tycker isånafall att USA har ett bättre rättsystem.

Frågan är ju dock om hårdare straff leder till minskad brottslighet. Det är lätt att förespråka hårdare straff, det låter som en enkel lösning, men det gäller att ta reda på om det stämmer.

Blir det bättre av att ge dem en klapp på axeln.. blir det mindre brottslighet av det?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

just därför ska man inte ha dödstaff :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Fenix:

Blir det bättre av att ge dem en klapp på axeln.. blir det mindre brottslighet av det?

Du kan citera mig var jag skrev detta, för jag ser då inte att jag sagt något om det.

Jag förespråkar en vetenskaplig ansats, inte vad man tror och tycker om saker och ting. Visar det sig att hårdare straff lönar sig, då är det vad vi ska ha, och vice versa. Utan denna fakta blir det smått lönlöst att diskutera.

Inaktiv

jag tycker vårt samhälle ska byggas upp på att alla har en chans till ( ta det inte bokstavligt ).
Alla ska kunna sitta i fängelse och efter det ska dom kunna starta ett eget företag, bli chef eller kanske tom. bli polis.

Medlem
Skrivet av Brain:

Där håller jag inte med dig. Begår man grova brott så har man fått sin chans; det är ju verkligen inte så att man inte vet vad som är rätt och fel i sådana fall.

Under alla omständigheter?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Brain:

Där håller jag inte med dig. Begår man grova brott så har man fått sin chans; det är ju verkligen inte så att man inte vet vad som är rätt och fel i sådana fall.

Under alla omständigheter?

Nej, det kan väl ändå inte vara helt rätt?

Inte under vilka omständigheter som helst.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Avstängd
Skrivet av Brain:
Skrivet av Lusen:

jag tycker vårt samhälle ska byggas upp på att alla har en chans till ( ta det inte bokstavligt ).
Alla ska kunna sitta i fängelse och efter det ska dom kunna starta ett eget företag, bli chef eller kanske tom. bli polis.

Där håller jag inte med dig. Begår man grova brott så har man fått sin chans; det är ju verkligen inte så att man inte vet vad som är rätt och fel i sådana fall.

Det är problematiskt när det blir så att före detta kriminella får svårare att få jobb -- så som det ser ut på många platser i USA. Före detta kriminella får faktiskt oftast ganska mycket svårare överlag och det känns inte helt genomtänkt.

Tänk dig att du har begått ett brott och avtjänat ditt straff. Du kommer ut ur fängelset och du får genast problem med att skaffa jobb och så vidare. Vad händer med en människa som inte kan skaffa jobb och har begått brott tidigare? De begår naturligtvis brott igen, men den här gången för att klara sig. Vad händer? De hamnar i fängelset och när de kommer ut igen måste de bli kriminella igen.

Alla människor borde få en andra chans. Tänk på att det inte är för inte att det heter att man avtjänar ett straff. När man suttit i fängelse den tid man ska är man inte längre skyldig då man redan har tagit sitt straff. Borde det inte vara så på alla plan? Okej, prick i registret och hårdare bestraffning vid upprepade brott och liknande åtgärder, men i allmänhet tycker jag att kriminella som avtjänat sitt (första) straff ska få samma chans som alla andra.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det är problematiskt när det blir så att före detta kriminella får svårare att få jobb -- så som det ser ut på många platser i USA. Före detta kriminella får faktiskt oftast ganska mycket svårare överlag och det känns inte helt genomtänkt.

Tänk dig att du har begått ett brott och avtjänat ditt straff. Du kommer ut ur fängelset och du får genast problem med att skaffa jobb och så vidare. Vad händer med en människa som inte kan skaffa jobb och har begått brott tidigare? De begår naturligtvis brott igen, men den här gången för att klara sig. Vad händer? De hamnar i fängelset och när de kommer ut igen måste de bli kriminella igen.

Alla människor borde få en andra chans. Tänk på att det inte är för inte att det heter att man avtjänar ett straff. När man suttit i fängelse den tid man ska är man inte längre skyldig då man redan har tagit sitt straff. Borde det inte vara så på alla plan? Okej, prick i registret och hårdare bestraffning vid upprepade brott och liknande åtgärder, men i allmänhet tycker jag att kriminella som avtjänat sitt (första) straff ska få samma chans som alla andra.

Det är en ond cirkel vi får leva med, på gott eller ont. Om jag vore en chef som skulle nyanställa så hade en före detta fängelskund kommit långt ner på priolistan. Återanpassade eller inte så ska dom inte särbehandlas så prickfritt folk kommer i efterhand. Skulle dock kompetensen jag eftersökte bara finnas hos f.d. fängelsekunden skulle det se annorlunda ut.

Något som kanske rör sig i var chefs huvud:

"Gott anseende kan man bara förlora en gång" - Kinesiskt ordspråk.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

12
Skriv svar