Rykte: Shogun 2: Total War under utveckling

Medlem

Shôgun är lätt bästa spelet i Total War-serien. Var det inte för att kontrollerna är så hiskliga med dagens standard skulle jag fortfarande spela det, men kamera- och enhetshanteringen är för bökig för mitt tycke nu när man är van vid bättre.

Tror dock inte på att de kommer lyckas återskapa det. De gör det säkert för avancerat för att det ska fungera bra. Det är just enkelheten i Shogun som gör det så bra. Inte hundratals olika enheter, inte en massa olika specialegenskaper för enheterna, utan ganska rätt och slätt infanteri, kavalleri och bågskyttar, sen beroende på om de har spjut eller inte är de bättre/sämre mot kavalleri/infanteri.

Sen den Risk-liknande strategikartan där man bara förflyttade zonvis. Kanske inte lika realistiskt som i Rome och framåt (inte för att avstånden är realistiska alls i de nya spelen. Arméerna rör sig på tok för kort per drag), men det fungerade bra och AIn klarade av att hantera det.

Efter Shôgun, och speciellt efter första Medieval, så kollapsade alltihop eftersom spelet blev för avancerat för AIn som de inte har fått till sen dess.

Tycker fortfarande att Shôguns strider är de svåraste i hela serien med en AI som överlag sköter sig bra om inte terrängen är helt oförlåtande.

Medlem

Ja! Det här har jag gått och väntat på. Originalet var riktigt bra, men det ska bli fint med uppdaterad grafik och bättre ai. Detta var bra nyheter!

Medlem
Skrivet av Figaro:

Meh, läste först rubriken som "Shogo 2 under utveckling" (vaknade tidigt, alldeles för tidigt) och sken upp som en högsommarsol. Läste vidare och blev be-sviiiii-ken

nämen, ett till shogo: mobile armor division fan?:D

trevligt. jo hade varit fett med en uppföljare på det liret!


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

I Shogun så visste ju AI:n åtminstone vad det innebär att försvara. Fanns det en hög kulle inom räckhåll så parkerade de sin armé där och vägrade flytta sig ur fläcken. I Medieval 2 (och antagligen framåt, ej spelat Empire eller napoleon tillräckligt) så anfaller AI:n alltid oavsett om de ska försvara eller ej vilket innebär att spelaren alltid (förutom vid belägringar) får agera försvar med övertag i terräng som följd.

Hur CA kan med att släppa sina spel med en sådan usel AI övergår mitt förstånd.

Skrivet av lobotomized:

Ja! Det här har jag gått och väntat på. Originalet var riktigt bra, men det ska bli fint med uppdaterad grafik och bättre ai. Detta var bra nyheter!

Bättre grafik? Definitivt. Bättre AI? Ytterst tveksamt.

Medlem

Orka asien, ge ett globalt total war i så fall!


signatur

La la la lag!

Medlem

Detta skulle va grymt om de e lika bra som 1an, sitter fortfarande och spelar de.

Medlem

Rome Total War är min favorit, men Empire är riktigt kul det med!

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Döbringer:

Tyvärr har det gått utför med Total War-serien, så jag har inga förväntingar.
Dom måste fixa en multiplayer-kampanj, då kanske jag blir intresserad.

Jag håller med AI:n är amatörmässig. Sedan så är truppstorlekarna orealistiska i alla deras spel.

Ja, för en strid med en bra bit över 100 000 pers under Napoleon eran med krutrök är en bra idé för folks datorer.

Total war är i bra storlek, dvs total war storlek.

Vadå det funkade ju i spel som TC2M. Där har man flera divisioner på kartan samtidigt. Inga problem att spela med 100 000 man med en dator med mindre kräm än vad Total war spelen kräver dessutom. Som sagt realismen i CA's spel är rena rama 90-tal med snyggare grafik.

Exakt, det funkade i TC2M. Men det är inte heller ett Total War spel, skulle dom göra såna enorma slag skulle det inte längre kännas som ett Total War spel.

Och vad är då meningen? Jag tycker storleken är utmärkt.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Bättre grafik? Definitivt. Bättre AI? Ytterst tveksamt.

Jag tänker nog mest på Shoguns AI på campaign kartan, och inte i själva stridsmomenten där AIn var helt okej, som du säger. Jag försökte återuppta Shogun för ett tag sedan, men hade svårt att njuta av det bara för att fienden kändes alldeles för ologisk. Dock håller jag med om att de överlag hade behövt jobba mer med just detta till alla total war spel.

Medlem

Det skall upp till bevis om jag skall återvända till Total War serien.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Förhoppningsvis känner de sig "nöjda" med grafiken i Total War spelen nu och börjar putsa på viktigare saker. AI'n t.ex.

Medlem

Ja tror det kan stämma , IGN.com har en skum teaser trailer av en äldre asiat som sitter o målar tecken med rubriken "something big is on the way" sen är det en ett timglas på www.totalwar.com och årtalet (antar jag?) 1682 under:O

Skrivet av anon_78917:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Döbringer:

Tyvärr har det gått utför med Total War-serien, så jag har inga förväntingar.
Dom måste fixa en multiplayer-kampanj, då kanske jag blir intresserad.

Jag håller med AI:n är amatörmässig. Sedan så är truppstorlekarna orealistiska i alla deras spel.

Ja, för en strid med en bra bit över 100 000 pers under Napoleon eran med krutrök är en bra idé för folks datorer.

Total war är i bra storlek, dvs total war storlek.

Vadå det funkade ju i spel som TC2M. Där har man flera divisioner på kartan samtidigt. Inga problem att spela med 100 000 man med en dator med mindre kräm än vad Total war spelen kräver dessutom. Som sagt realismen i CA's spel är rena rama 90-tal med snyggare grafik.

Exakt, det funkade i TC2M. Men det är inte heller ett Total War spel, skulle dom göra såna enorma slag skulle det inte längre kännas som ett Total War spel.

Och vad är då meningen? Jag tycker storleken är utmärkt.

Jag menar bara att endast 2 spelutvecklare lyckades göra ett mer realistiskt slagfälts spel med extremt bra AI. Jämfört med Creative Assembly som med fler utvecklare och testare samt större resurser inte kan göra ett hälften så bra spel ens i AI området. Sorgligt helt enkelt.

Visst jag älskade också första Shogun total war men sedan dess har det ju gått en massa år och AI'n har inte förändrats nämnvärt. Rent utsagt amatörmässigt alltså.


signatur
Medlem
Skrivet av parazun:

Ja tror det kan stämma , IGN.com har en skum teaser trailer av en äldre asiat som sitter o målar tecken med rubriken "something big is on the way" sen är det en ett timglas på www.totalwar.com och årtalet (antar jag?) 1682 under:O

Det är ju musik ifrån orginalet som spelas i trailern! (edit: nåja, teaser) En rak höger nostalgi

Hoppas AIn blir bättre! Det hade varit trevligt om ett Total War spel faktist var lite utmanande i Single Player. Kommer dock köpa det ändå, för kul har jag haft trots bristerna.

Inaktiv
Skrivet av Gabe:

Hoppas AIn blir bättre! Det hade varit trevligt om ett Total War spel faktist var lite utmanande i Single Player. Kommer dock köpa det ändå, för kul har jag haft trots bristerna.

AI:n har blivit markant bättre, om man tittar på Empire Total War från release till sista patchen. Att den sen är långt från att tävla med en människa med lite strategisk läggning är en annan sak. Man ska inte haussa de gamla Total War spelens AI, varken med eller utan moddar för de är inte speciellt bra där heller.

Tyvärr är AI något som inte säljer större spel, jättesynd att det inte är så. Tittar man på lite mindre nischmarknader så tror jag nog AI kan vara en faktor. Jag tänker på t.ex. Paradox, Matrix Games, Stardock och andra firmor som ger ut strategispel till en trogen publik med PC-spelare.

I all multiplayer-nojja som verkar finnas tycker jag det fortfarande är väldigt roligt att spela själv mot AI. En faktor är att den aldrig gnäller om man är bra eller svinar (synd om AI:n egentligen, får ta så mycket skit, inte undra på att den är aggro när den vaknar som Skynet).

----

Som andra säger ovan så har det släppts en teaser och det är i princip redan bekräftat att deras nästa spel blir Shogun 2. Finns en på några dagar väldigt lång tråd på deras forum som diskuterar "hemligheten".

Ser fram emot Shogun 2 om de kan släppa spelet buggfritt och inte i ett hemskt ofärdigt stadie som Empire var i vid release.

Inaktiv
12
Skriv svar