Sång med en historia bakom sig?

Medlem
Sång med en historia bakom sig?

Hallå allihopa. Fick idag reda på att jag har ett skolarbete tills imorrn, där jag på engelska ska skriva om en låt som har en händelse bakom sig. Ungefär som U2s "Bloody Sunday" eller "I Don't Like Mondays". Jag har under eftermiddagen suttit och letat efter en bra låt att skriva om, utan att hitta någon som är riktigt bra.

Så jag vänder mig till er. Har ni något tips på en låt med en tydlig historia? Och eftersom det ska vara inne imorrn, så hoppas jag att jag kan få ett svar redan ikväll :).

Medlem

Rent tekniskt sett så handlar alla låtar om något, och bara för att orden handlar om något betyder inte det att sångens mening är vad dom sjunger.

Men iallafall, här har du en enkel låt ;


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vad för händelse menar du?
ska det vara någon typ av historia/berättelse i själva sången eller ska låten handla om en sorts händelse

Rekommenderar annars:
Johnny Cash - Cocaine Blues, en aningen rå berättelse om varför man inte ska ta kokain spontant
Länken innehåller också låt texten vilket kan vara bra om du vill omformulera historian i ett mer skriftligt perspektiv på svenska

finns dock massor av låtar som har just en sorts händelse, eller en typ av berättelse i sången, ska försöka komma på några fler bara

Medlem

The day the music died

Medlem

Bob Dylan - hurricane

Medlem

Jag föreslår,
Primo Victoria (latin= den första segern) av Svenska Sabaton

Låten handlar om Dagen D (D-day) eller helt enkelt invasionen av Normandie, helt klart värt att skriva om.
Enkelt och en intressant del av WWII


signatur

Illiud Latine dici non potest!

Medlem
Skrivet av Portion:

Vad för händelse menar du?
ska det vara någon typ av historia/berättelse i själva sången eller ska låten handla om en sorts händelse

Rekommenderar annars:
Johnny Cash - Cocaine Blues, en aningen rå berättelse om varför man inte ska ta kokain spontant
Länken innehåller också låt texten vilket kan vara bra om du vill omformulera historian i ett mer skriftligt perspektiv på svenska

finns dock massor av låtar som har just en sorts händelse, eller en typ av berättelse i sången, ska försöka komma på några fler bara

Tror han menar riktiga historier.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av General_Toxer:

Jag föreslår,
Primo Victoria (latin= den första segern) av Svenska Sabaton

Låten handlar om Dagen D (D-day) eller helt enkelt invasionen av Normandie, helt klart värt att skriva om.
Enkelt och en intressant del av WWII

tack!
har letat efter denna låt som fan, men visste icke vad bandet hette, att dem nu också är svenskar kom också som en överaskning

grymt bra låt

Medlem
Skrivet av Portion:
Skrivet av General_Toxer:

Jag föreslår,
Primo Victoria (latin= den första segern) av Svenska Sabaton

Låten handlar om Dagen D (D-day) eller helt enkelt invasionen av Normandie, helt klart värt att skriva om.
Enkelt och en intressant del av WWII

tack!
har letat efter denna låt som fan, men visste icke vad bandet hette, att dem nu också är svenskar kom också som en överaskning

grymt bra låt

Grymt bra band också


signatur

Illiud Latine dici non potest!

Medlem
Skrivet av General_Toxer:
Skrivet av Portion:
Skrivet av General_Toxer:

Jag föreslår,
Primo Victoria (latin= den första segern) av Svenska Sabaton

Låten handlar om Dagen D (D-day) eller helt enkelt invasionen av Normandie, helt klart värt att skriva om.
Enkelt och en intressant del av WWII

tack!
har letat efter denna låt som fan, men visste icke vad bandet hette, att dem nu också är svenskar kom också som en överaskning

grymt bra låt

Grymt bra band också

Grymt bra live

Annars så har ju låten Smoke on the water en historia bakom sig, om jag nu har förstått frågan rätt.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Kill rock 'n roll med System of a Down har jag för mig har en historia bakom sig.

Jag tror det var att en av bandmedlemmarna körde över en kanin med sin bil, och skrev låten för att hedra kaninen. Rätta mig om jag har fel!

Medlem
Skrivet av Greger:

Rent tekniskt sett så handlar alla låtar om något


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av lave:

Bob Dylan - hurricane

exakt den jag också tänkte på

Medlem

Jag skulle nästan tro att minst 90% av alla låtar har en historia bakom sig


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv

Valfri låt från Coldplay

Medlem

Ta bara Vivalavida som exempel


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

1
Skriv svar