Vem kan man lita på?

Medlem
Vem kan man lita på?

Förutom att vara en progg-låt som Magnus Uggla har gjort cover på så har jag på senare tid funderat på vem man kan lita på. I och med intertubernas framfört på världsscenen så har vi fått en oändligt outtömlig källa till fakta. Dock så måste man ju tillämpa källkritik eftersom folk har en tendens att inte alltid hålla sig till fakta när dom skriver saker.

I varenda diskussion på detta forum och andra så ska det länkas och hänvisas och bevisas att det man säger är Fakta (eller Sanningen om man så vill). Det spelar iofs ingen roll om man så har tusen länkar för sina fakta för nån annan har alltid tusen andra länkar där man motbevisar eller typ motbevisar eller bara hävdar nåt annat.

Exempelvis Wikipedia. Man får inte skriva nåt på Wikipedia om man inte kan hänvisa till källor. Detta innebär att även om jag besitter en väldig massa kunskap i ett ämne kan jag inte skriva något om det eftersom jag inte orkar leta reda på källor till min kunskap. Skriver jag däremot en bok och sen hänvisar till den så får jag skriva vad jag vill på Wikipedia.

Med andra ord är frågeställningen, vad är fakta? Vad/vem kan du tänka dig att lita på?

(Edit: rättat till min felskrivning angående låten)

Medlem

det var Hoola Bandoola band som skrev "Vem kan man lita på?", inte magnus uggla.

dig kan man uppernbarligen INTE lita på!

Avstängd

m0rfar skrev att Magnus Uggla har gjort en cover på låten.

Nä, jag har själv blivit lite småparanoid på sistone. Kan man lita på någon överhuvudtaget? Bara det faktum att man aldrig kan veta helt säkert VEM det är som har skrivit någonting förvärrar situationen ganska mycket.

Det tragiska är att även om jag kan lita på att t.ex. mina föräldrar talar sanning med mig, så kan jag däremot inte vara helt säker på att de har uppfattat det rätt, eller att de ens kommer ihåg det rätt. Vidare kan jag inte vara helt säker på att de inte blandar in åsikter och känslor i det hela. Med andra ord är andrahandsinformation är oftast ganska opålitlig.

Annars kan jag säga att jag har lite svårt för att lita helt på Wikipedia. Även om man måste hänvisa till källor och allt så är det jättelätt att bara gå in och ändra vilken artikel man vill. Och även om någon nu upptäcker detta och ändrar tillbaka till det rätta så kanske mitt fel ligger där en period och någon läser och tror att det är sant. I och för sig vet jag inte om det går till så, eller om det måste granskas först.

Detta är ett problem. Särskilt på Internet är det extra svårt. Det är lätt att publicera texter och ännu lättare att dölja eller förfalska sin identitet.

Medlem

(m0rfar ändrade till att det var en cover efter vad lave skrev)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Som det sades i Arkiv X; trust no one. Man kan källhänvisa tills man blir blå i ansiktet men till syvende och sist finns det ingen absolut sanning. Hade det gjort det skulle det aldrig uppstå så många diskussioner som det gör. Man får helt enkelt ta till sig så mycket information man kan och utifrån denna bilda sin egen uppfattning om situationen utifrån vad man själv anser vara mest troligt.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Hade det gjort det skulle det aldrig uppstå så många diskussioner som det gör.

Det skulle stämma om man utgår från att båda har rätt.

Inaktiv

Gregers fakta litar jag på;)

Medlem

Kamp, Jühan och Aftonbladet.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Kamp, Jühan och Aftonbladet.

Haha, absolut

Medlem

Mig kan ni lita på. Ni kan också lita på att jag alltid säger det jag tycker, och det jag tycker är det rätta.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag litar till fullo på Wikipedia, särskilt den svenska upplagan, de flesta av mina lärare samt redaktionen på svenska PC Gamer. Jag är dock alltid källkritisk till det jag läser eller får berättat för mig!

Jag anser att man ska kunna lite på den kunskap, fakta eller lärdom som en lärare lär ut men jag har erfarenhet av att det inte alltid går. Jag tycker även att man ska kunna lita på alla statliga myndigheter och dess anställda och att de gör det de är ämnade att göra och inget annat.

Hoola Bandoola Band är bäst BTW...lite i alla fall.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem
Skrivet av John Lawton:

The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion

Skrivet av Dilbert:

I don't trust anyone that has a firm opinion about anything

Det är ungefär så många citat som får plats i min hjärna.

Så länge man inte är allt för rigid i sina värderingar är det OK för mig. Experter kommer alltid ha olika tolkningar på samma data, så länge man har kompetensen att utvärdera argument och inte börjar böla så fort någon kommer med ett motstridande argument kan man inte gå allt för fel.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Min resa längs nyhetsflödet under de senaste fem åren har varit en som fått mig att gå från att respektera nyhetskanaler till att verkligen starkt ogilla det som skriv och sägs. Den informationsförmedlingen har för mig förlorat större delen av sitt ursprungliga värde. Känns mer som att man gör narr av läsaren/tittaren.
Jag litar helt enkelt inte på tidingar och "fri television".
Jag litar heller inte på politiker, fast med åren har man lärt sig att se igenom skitpratet, så det problemet är inte lika stort.
Regeln är att undvika politiker som pratar endast med meningar som är uppbyggda av positivt klingande ord och generell förbättring.

Wikipedias textes granskas nog mer än någon nyhetskanals rapportering och därför är Wikipedia för mig ett väldigt lämplig källa för information. Inte felfri, men säkert säkrare och troligtvis mer aktuell.

Apropå wikipedia. Svenska versionen känns ibland oerhört mager jämfört med den amerikanska. Någon som håller med?
(ja jag vet, jag borde börja bidra och sluta klaga, men nu är det så att jag är för dum för det )

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Apropå wikipedia. Svenska versionen känns ibland oerhört mager jämfört med den amerikanska. Någon som håller med?
(ja jag vet, jag borde börja bidra och sluta klaga, men nu är det så att jag är för dum för det )

Håller med, fast det är inte så konstigt med tanke på antalet engelskspråkiga människor jämfört med antalet svensktalande.

Tycker ofta det är ett onödigt klagande på Wikipedia, som mestadels håller förhållandevis hög standard.

Medlem

ostmjuk hamster: Det handlar ju om att läsa det som finns och bilda sig en egen mening om det. Inte välja bort saker och bara gå efter sånt som slår fast allt som negativt. Eller hur du uttrycker det. Jag ställer mig helt bakom att det inte finns några objektiva nyheter, förutom väder och fotbollsrestultat (som en av mina favoritförfattare uttryckte det) - men det betyder inte att det fortfarande finns "sanningar" i det som skrivs och visas.

Och ang. wikipedia som ni tog upp, så ser jag inget problem med det i sig. Dock så tycker jag det är lika dumt att bara använda sig av ett ställe för information som att endast läsa Aftonbladet.

båtsman: Jag skulle gissa att antalet professurer också spelar roll. Ingen svensk intresserad orkar gå in och skriva massa om ångmaskiner eller skördetröskor.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Min kära sambo är en sån att han alltid ska ha rätt, så sitter vi och diskutera om något så springer han alltid till Wiki och kollar upp fakta för att sedan komma tillbaka och ha rätt. Men hur ska jag då veta att den fakta han får därifrån är 100% korrekt??


signatur

,, lita på rosa

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Kamp, Jühan och Aftonbladet.

Haha, min mor tror på allt hon läser på Aftonbladet och Expressen.
Vilket är jobbigt, då hon alltid ska varna alla om saker som hon har läst som sägs vara farliga eller liknande.

Tex att de hade skrivit att man kunde få cancer av potatis.. Ja, då "förbjöd" hon (näst intill) folk att äta potatis. Och det känner jag att det inte kan vara en trogen källa, för om man kollade upp det med potatisen, så var man tvungen att äta typ 15kg potatis om dagen eller i veckan för att kunna få cancer, men då skulle man också äta så i flera år för att det skulle vara skadligt. Varför inte sluta andas då också, med tanke på allt skit som finns i luften i andas, den borde ju vara mer skadlig?!


signatur

,, lita på rosa

Medlem
Skrivet av dagalie:

Min kära sambo är en sån att han alltid ska ha rätt, så sitter vi och diskutera om något så springer han alltid till Wiki och kollar upp fakta för att sedan komma tillbaka och ha rätt. Men hur ska jag då veta att den fakta han får därifrån är 100% korrekt??

Gå in på samma wiki-sida han tog sin fakta ifrån och visa han hur enkelt det är att ändra texten.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vänta ett par timmar, gå sedan in på samma sida och se om dina ändringar har blivit borttagna.

Lättare är det att helt enkelt kolla källorna på wiki-sidan


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jag tror inte man kan lita på någon egentligen, det gäller att lära sig sålla information snarare än att ta åt sig den okritiskt från någon "man litar på".

Du kan definitivt inte lita på dagspressen.
Du kan inte lita på förhandsmaterial från spel.
(Codemasters, you bastards)
Du kan inte lita på Mona Sahlin.
Du kan inte lita på någon som har ett intresse av att du skall tycka någonting som gagnar deras sak.
Du kan inte lita på religion.

...det enda du kan lita på är mig. 8)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag litar på att CastorFiber alltid säger vad han tycker, men det är långt ifrån om det han säger är riktigt eller inte...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Du kan inte lita på förhandsmaterial från spel.
(Codemasters, you bastards)

What have Codemasters done?


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Man kan alldrig utgå från att fakta är fakta bara för att man exempelvis har läst det på wikipedia. Det behöver inte vara sant bara för att "Professor Andalus" från rymdinstitutet i kina påstår det. Vissa delar och tom. Hela texter kan vara sanna även på wikipedia. Men om man vill vara 100% säker på att en text är "fakta" så måste man nog leta upp grundkällan till denna.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Man kan alldrig utgå från att fakta är fakta bara för att man exempelvis har läst det på wikipedia. Det behöver inte vara sant bara för att "Professor Andalus" från rymdinstitutet i kina påstår det. Vissa delar och tom. Hela texter kan vara sanna även på wikipedia. Men om man vill vara 100% säker på att en text är "fakta" så måste man nog leta upp grundkällan till denna.

Det är ju lite svårt att göra dock om det handlar om historia eller saker som har hänt förr i tiden


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Vozk:

Man kan alldrig utgå från att fakta är fakta bara för att man exempelvis har läst det på wikipedia. Det behöver inte vara sant bara för att "Professor Andalus" från rymdinstitutet i kina påstår det. Vissa delar och tom. Hela texter kan vara sanna även på wikipedia. Men om man vill vara 100% säker på att en text är "fakta" så måste man nog leta upp grundkällan till denna.

Det är ju lite svårt att göra dock om det handlar om historia eller saker som har hänt förr i tiden

På det viset så finns det en liten svårighet, ja haha Men nu menade jag nutida fakta, ser du ;);)


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Lusen:

Gregers fakta litar jag på;)

*hosthost* Nu ska vi inte ta i hehe.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

1
Skriv svar