Ge feedback på nya FZ!

Redaktör
Ge feedback på nya FZ!

Hej!

Här samlar vi gärna (konkret) feedback på den nya sajten. Skulle någon bugg ha smygit sig med är rapporter kring dessa också välkomna här. Tack på förhand!


signatur
Medlem

Då jag inte rör mig så mycket från huvudsidan så får jag väl främst uttala mig om denna. Jag tycker att nyhetsposterna "flyter samman" för mycket och att det känns allmänt rörigt att sålla bland dem.

Vidare känns posterna såväl som texterna i artiklarna ihoptryckta och att det svarta fältet till höger är dubbelt så brett som boxarna "Nytt i forumet", "Nya recensioner" m.m. ser bara rent ut sagt fult ut. Här på forumet ser det av någon anledning däremot bättre ut med en mer breddad vit "yta" för forumdelen och en svart list som precis får plats med ovan nämnda boxar.
Jag kör för övrigt 1920x1080 om det är information ni har nytta av.

fue
Medlem

jag kör med Pi-Hole på min RPi. En adblocker på nätverksnivå, jag har försökt hitta era domäner man måste whitelista för att tillåta reklam, försökt men inte lyckats, har vitlistat fz.se men jag hittar inte vart reklamen kommer ifrån vilket domän/dns. Har ni koll på det? Vill såklart inte ha adblock på FZ!

Medlem
Skrivet av fue:

jag kör med Pi-Hole på min RPi. En adblocker på nätverksnivå, jag har försökt hitta era domäner man måste whitelista för att tillåta reklam, försökt men inte lyckats, har vitlistat fz.se men jag hittar inte vart reklamen kommer ifrån vilket domän/dns. Har ni koll på det? Vill såklart inte ha adblock på FZ!

Tack för stödet!

Några domäner som används är adserver.adtech.de, aka-cdn.adtech.de, track.adform.net, s1.adform.net, om de whitelistas så bör det mesta synas, men jag är osäker på om du kan göra det för endast fz.se via Pi-Hole, har inte använt det själv.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

Buttery smooth på mobilsidan.


signatur

#PCMR

Medlem

Det är så otroligt mycket bilder, reklam, färger, guld och krom överallt så det är svårt att urskilja vad som är nyheter och vad som inte är det. Svårt att hitta på sidan helt enkelt.

http://sverigesradio.se/ lever iofs på våra skattepengar och man slipper därför reklamen men det är ändå ett bra exempel på en sida där det är lätt att direkt se vad man söker. Lättöverskådliga och informativa notiser som man kan klicka sig vidare till, vilket i erat fall bör generera mer annonsintäkter

fue
Medlem

@Biberu: tack för svaret! Jag ska kika på det!

Medlem

Nya sidan är supersnygg! Gillar verkligen den minimalistiska designen.

Framför allt är sidan typ 100 gånger snabbare än den gamla. Väldigt responsiv. Bra jobbat!

Skrivet av Lord Pingu:

Det är så otroligt mycket bilder, reklam, färger, guld och krom överallt så det är svårt att urskilja vad som är nyheter och vad som inte är det. Svårt att hitta på sidan helt enkelt.

Jag känner lite likadant. Men jag skulle tro att det är en vanesak. Jag tänkte ge hjärnan några dagar att vänja sig vid de nya färgerna, nya knapparna och nya sidorna, så kanske det känns lite enklare.


signatur

Have a good time!

Medlem

Har faktiskt inga direkta proble med nya sidan, snyggt till och med.
DÄREMOT så stör jag mig rätt ordentligt på alla hashtags i texterna, t.ex. att det står "Vana spelare inser förstås att berättelsen bygger löst på #Tomb Raider-rebooten från 2013," då det åtminstone i mitt huvud blir ett konstigt avbrott i texten för att jag läser det som "hashtag: Tom Raider". Vänjer mig kanske så småningom men texterna skulle se mycket snyggare ut om det bara var länkar till hashtag-sidan utan att det nödvändigtvis ska vara med en # i texten.

(sen så kan jag absolut tycka att det är lite grötigt med reklamen som är mitt bland annat i layouten, men det är ju inte gratis att driva en sån här sida så det får jag finna mig i eller börja betala lite för kalaset)

Medlem

@Ftmch: Skrev precis lite om taggarna i den här tråden: #3724135. Sorry för en tråkig länk istället för ett nykomponerat svar.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

@Ftmch: Håller med gillar nya sidan överlag men hashtaggandet av titlar gör det jättejobbigt att läsa artiklarna, kan tänka mig att dyslektiker får ännu större problem


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Bra med fetare separering mellan nyheterna.

Men centrerat hade ju vart... kuL. (föredrar nästan mobilsidan på monitorn över vanliga).
Sen vart det MYCKET svart vit och platt kanti.. win10... trist.

Fråga:
Hur bläddra bilder, vars är galleriet?.. (och "gamla" (ex Zelda: Breath..) recension-bilder går inte ens klicka).

2/5


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

ELF
Medlem

Kan ni inte leka lite med border-radius?
Det måste självklart inte vara runda hörn överallt, utan bara där det passar. Självklart är det inte heller snyggt med för runda hörn (helt runda boxar ser mysko ut ;p).
Gjorde denna lilla ändring och sidan blev helt plötsligt klart mycket trevligare för ögonen.
Det är alltså enbart border-radius jag lagt till.

.fp-news .fpni-bg { background:#fff; overflow:hidden; border-radius:2px; }

Ta en titt på er systersida Sweclockers. Tycker de har gjort en riktigt bra jobb. Det enda som stör mig är att maincontent på SweC är så långt till vänster och smalt. De skulle behöva bredda sida en gnutta.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

fue
Medlem
Skrivet av Biberu:

Tack för stödet!

Några domäner som används är adserver.adtech.de, aka-cdn.adtech.de, track.adform.net, s1.adform.net, om de whitelistas så bör det mesta synas, men jag är osäker på om du kan göra det för endast fz.se via Pi-Hole, har inte använt det själv.

Gjorde susen

Medlem

Det som slår mig direkt är att artikelrubrikerna är lite svårare att skimma igenom. Jag tror det främst beror på den lägre artikeldensiteten, men även att rubrikerna har olika förskjutningar från vänster beroende på vare sig eller inte rubriken har en 'förhandsvisningsbild'. Ni kanske kan placera bilderna på ett annat sätt? Kanske till höger istället för vänster om rubrikerna?

Angående 'artikeldensiteten' tycker jag att man kan göra ett par uppoffringar när den nya sidan är så mycket snyggare, men det här är lite väl mycket. Jag har tagit jämförelsebilder med en 1440-skärm:

Gamla:
https://gyazo.com/cf03c6fc48d4d12e6fff0345212bd0b3
https://gyazo.com/3fbf32172a5abb39034c4b3d1ec8b542

Nya:
https://gyazo.com/5018cb6dfe2aa356a9edb2fc81eb822a
https://gyazo.com/34f56119ea9e97d0424144eb7b6bcc7d

Jag tog två olika bilder av var version. En från toppen av sidan och en där jag har försökt få i så många artikelrubriker som möjligt. Eftersom några rubriker har bilder medan andra inte har det, är det ju inte en perfekt jämförelse, men ändå väldigt representativ för skillnaderna.

När det gäller topvyn visar den gamla sidan får 6 st rubriker, och den nya 1-2 (lite otur med den stora setsuna-bilden). På den gamla kunde jag få 9 rubriker som max, och på den nya är det nere vid 5-6.

Annars tycker jag den nya sidan är riktigt snygg, lycka till!

Medlem

Ser festligt ut.
Tar lite tid att vänja sig vid nya menyer osv men ser helt klart trevligt ut.

Bra jobbat!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Skrivet av madman_ozzy:

@Ftmch: Håller med gillar nya sidan överlag men hashtaggandet av titlar gör det jättejobbigt att läsa artiklarna, kan tänka mig att dyslektiker får ännu större problem

Vi ska dra ner på dem. Sannolikt lägger vi dem under nyheten/artikeln istället för i brödtexten.

Skrivet av Tobbe:

Bra med fetare separering mellan nyheterna.

Men centrerat hade ju vart... kuL. (föredrar nästan mobilsidan på monitorn över vanliga).
Sen vart det MYCKET svart vit och platt kanti.. win10... trist.

Fråga:
Hur bläddra bilder, vars är galleriet?.. (och "gamla" (ex Zelda: Breath..) recension-bilder går inte ens klicka).

2/5

Galleriet är skippat, relevanta bilder läggs i aktuell nyhet/artikel. Vi kommer försöka köra bildkarusell så att det blir en flock bilder.

Skrivet av Theo B:

Det som slår mig direkt är att artikelrubrikerna är lite svårare att skimma igenom. Jag tror det främst beror på den lägre artikeldensiteten, men även att rubrikerna har olika förskjutningar från vänster beroende på vare sig eller inte rubriken har en 'förhandsvisningsbild'. Ni kanske kan placera bilderna på ett annat sätt? Kanske till höger istället för vänster om rubrikerna?

Angående 'artikeldensiteten' tycker jag att man kan göra ett par uppoffringar när den nya sidan är så mycket snyggare, men det här är lite väl mycket. Jag har tagit jämförelsebilder med en 1440-skärm:

Gamla:
https://gyazo.com/cf03c6fc48d4d12e6fff0345212bd0b3
https://gyazo.com/3fbf32172a5abb39034c4b3d1ec8b542

Nya:
https://gyazo.com/5018cb6dfe2aa356a9edb2fc81eb822a
https://gyazo.com/34f56119ea9e97d0424144eb7b6bcc7d

Jag tog två olika bilder av var version. En från toppen av sidan och en där jag har försökt få i så många artikelrubriker som möjligt. Eftersom några rubriker har bilder medan andra inte har det, är det ju inte en perfekt jämförelse, men ändå väldigt representativ för skillnaderna.

När det gäller topvyn visar den gamla sidan får 6 st rubriker, och den nya 1-2 (lite otur med den stora setsuna-bilden). På den gamla kunde jag få 9 rubriker som max, och på den nya är det nere vid 5-6.

Annars tycker jag den nya sidan är riktigt snygg, lycka till!

Vi kikar på det! Tack för utförliga åsikter.


signatur
Medlem
Kategorier

Jag skulle tycka det vore gött om man kunde ställa in nyhetsflödet eller hela upplägget med hemsidan till en viss plattform.
Tex så spelar jag bara Playstation och då främst PS4, därför vore det fint om man kunde filtrera hela nyhetsflödet så det bara visar PS4 relevanta saker.

Medlem

Gillar den nya stilen MEN!!!!!!
Var är spelarkivet?!?!??????
De stora anledningarna till mina besök på fz är nyheter och för att kolla upp spel i eran bas.
Vad hände?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av matuttas:

Jag skulle tycka det vore gött om man kunde ställa in nyhetsflödet eller hela upplägget med hemsidan till en viss plattform.
Tex så spelar jag bara Playstation och då främst PS4, därför vore det fint om man kunde filtrera hela nyhetsflödet så det bara visar PS4 relevanta saker.

Vi hade sådan filtrering på förra sajten, men de användes supersällan. Vi får fundera på detta.

Skrivet av A.Damp:

Gillar den nya stilen MEN!!!!!!
Var är spelarkivet?!?!??????
De stora anledningarna till mina besök på fz är nyheter och för att kolla upp spel i eran bas.
Vad hände?

Speldatabasen ersätts av taggar, och tanken är att de ska bli mer fullfjädrade framöver. Med allsköns metainformation.


signatur
Medlem
Skrivet av A.Damp:

De stora anledningarna till mina besök på fz är nyheter och för att kolla upp spel i eran bas. Vad hände?

Den såg ganska lite användning i det stora hela och som @Carl Johansson-Sundelius nämnde så har de här länkarna hamnat som nyckelord istället. Får man fråga hur du använde den? Vad var är det du kollade upp i den?


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

öppnade FZ, tittade på FZ, reste på mej, satt mej på knä, slog knutna nävar på golvet ock skrek your maniacs, you blew it up, dam you, god dam you all. Kort sakt jag gillar inte den nya sidan. känns hämst mycke klutter. kanse ändras med tiden, men det var min reaktion på den nya sidan. alla tycker olika deta vad jag tycker.

Skägg.
10 Chambers

@SveaRike: Vi är alla olika, och det handlar nog mycket om vana. Vi håller samtidigt på att sätta rutiner för hur bilder ska beskäras, när de ska användas, etc.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Där ser man! Har hängt på sidan dagligen i åtminstone 5år men totalt missat den inställningen.

Medlem

Mycket lyckad lansering. Levande och modern. Snabbare och fin mobilversion.

Vill uppmärksamma outrot i klippet, mycket snyggt!

Ersätt valfri . med !


signatur

Niet.

Skägg.
10 Chambers

@Theade:

Kul! Outrot (och ibland introt) har faktiskt @erikcedervall gjort.


signatur
Skägg.
10 Chambers

@matuttas: Hahaha, kan förklara varför de användes så sällan


signatur
Medlem

När får vi tillbaka våra fina titlar? Är det något som är tekniskt möjligt?
Är alltid kul med en titel. Eller är det något ni slopat helt till #ettan ?


signatur

Niet.

Medlem

Kanske en rolig grej?

Logga ut ikonen är ju "eject"-ikonen kan inte logga in vara "power"-ikonen?


signatur

Niet.

Medlem

Hur tipsar vi er om nyheter?


signatur

Niet.

Skriv svar