Välkommen till nya FZ!

Medlem

Någon får friska upp mitt minne gällande hur artiklar och kommentarer var på förra FZ.
Om jag inte minns helt fel så kunde man se själv artikeln och kommentarerna under till utan att behöva klicka för att se på kommentarerna eller? (Via webbläsare på dator och inte via mobil)

Medlem

@Davwve: Avsikten med framsidan är att kunna varva olika typer av material och t.ex. lyfta intressanta diskussioner från forumet, få med relaterade texter eller justera ordningen lite beroende på hur viktigt det bedöms vara. Det går att hitta alla nyheter, kronologiskt och enhetligt ordnade, via arkivet (under fliken "framsida" i huvudmenyn):

https://www.fz.se/arkiv


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem
Skrivet av mill:

Det är för det mesta okej just nu, men det brukar alltid spåra ur med långa signaturer på flera rader och med stora bilder och till slut är innehållet på en sida mestadels signaturer. Är det möjligt för er att stänga av det helt (för alla)?

Jao, men det är jag väl spontant tveksam till. Om det är något du önskar så kanske starta en separat diskussion om det i feedbackforumet så blir det lättare att få överblick och ta in synpunkter.

Edit: Det går f.ö. inte att använda bilder i signaturer här.


signatur

Abstractions all the way down.

Redaktör
Skrivet av Davwve:

Mitt intryck är helt tvärtemot erat då. Var många gångar som bra inlägg lyftes fram och som uppmärksammades pga den funktionen.
Jag saknar den oerhört mycket.

Förövrigt så är de nästan lite rörigt bland dom senaste nyheterna om man kolla på framsidan när "hetas just nu" ploppar upp mitt i allt, och sen har vissa nyheter bild på framsidan och andra inte vilket gör att dom tar olika mycket plats och vissa bilder är på vänster sidan och text+överskrift till höger vid en nyhet.

Inte smidigare om alla nyheter på framsidan ser likadana ut, antigen med bild eller inte. Och om det är med bild ha de i samma storlek så det inte är så förvirrande.

Och var förresten ser man alla nyheter i ordning efter upplagt datum? Som de som är längst nere nu på framsidan är "Heta nyheter" där det organiseras mer efter hur populär en nyhet är.

Annas så gillar jag designen skarpt

Tack för feedback! Vi kommer testa oss fram till hur vi ska göra nyheterna på framsidan så det ser bäst ut. Nyheter i kronologisk ordning har du i arkivet - https://www.fz.se/arkiv


signatur
Medlem

Bra jobbat :). Självklart är det ovant med något helt nytt. Men denna känns mer överskådlig och påminner en hel del om sweclockers(vilket ju är meningen, då ni har gått ihop med dem).

Medlem
Skrivet av Biberu:

Jao, men det är jag väl spontant tveksam till. Om det är något du önskar så kanske starta en separat diskussion om det i feedbackforumet så blir det lättare att få överblick och ta in synpunkter.

Edit: Det går f.ö. inte att använda bilder i signaturer här.

Gott! Gjorde en tråd där!

Min egen signatur är bara ett test, kommer ta bort den strax.

Medlem

Tjusigt! Ska bli mig ett nöje att lära mig navigera/hitta runt här

k3m
Medlem
Medlem

Jaha, å där sket sig RSS-flödet. Numera bara bildtexten och rubriken...

Medlem

Det här ska bli intressant. Världen bästa spelsidan med ny design.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MaXMC:

Jaha, å där sket sig RSS-flödet. Numera bara bildtexten och rubriken...

Haha, sket sig. Hursom kommer underrubrik tillbaka... vi måste bara lägga rätt text i rätt fält.


signatur
Medlem

Kul att den äntligen är lanserad! Håller på att vänja mig som bäst, trots en hel del nyfiket testande av betasajten.

Lite tidiga + och -

+ Sidladdningstid! OTROLIG förbättring! Snacka om att den nya plattformen gjorde underverk här. Makalös skillnad.
+ Bildvisaren: Snabb, ingen extra sidladdning och MARKANT bättre kvalitet! Kolla screenshots och dylikt är kul igen.
+ Omröstningssystemet från SweC: Tack för detta. Att kunna rösta utan att ladda ny sida för resultatet.
+ Gillar den nya malldesignen rejält. Känns fräsch.

- Allt på förstasidan känns lite rörigt, men det är förmodligen till stor del en vanesak. Man har ju liksom läst Fragzone, hrm FZ, i 17-18år nu (signade upp konto först 2004).
- Det vore kul om en version av kommentarsfältet kom tillbaka under artikeln igen. Men självklart var det viktigast att genomföra migreringen i nuläget!
- Byt smileys! Ser gärna att ni kör med de från den tidigare versionen av sajten. Jag har aldrig gillat Sweclockers smileys. Många av dem förmedlar liksom fel känsla.
- Skulle även gärna se att populära kommentarer lyftes upp i topp som tidigare. Dels syns de då bättre, om kommentarstråden börjar spåra ur, och dels hjälper de till att stimulera välformulerad feedback.
- Konstigt nog syns inte min hjärtsymbol trots att jag vitlistat fz.se i uBlock Origin. Min browser, och router, hanterar scripts lite speciellt så kanske behöver kolla lite extra på detta. Jag ser reklamen, och konstigt nog är mina inställningar identiska med de på SweC och där har jag hjärtsymbolen. Tråkigt om ni får feedback från sidvisningen som om reklam varit blockerad när den inte är det.

Överlag är jag verkligen positiv till det nya. Jag känner dock att den nya designen av förstasidan stimulerar till ett lite annat tänk till nyhetsrapportering än tidigare. Den nya designen vill liksom promote:a mer kvalitativa artiklar (=kul!). Som erfaren FZ-läsare är jag dock van vid att från en relativt minimalistisk förstasida trycka upp 10-20 "nyheter" per dag i tabs och beta av dem en efter en. Ni kanske borde separera snabbnyheter från de lite mer rejäla artiklarna framöver? Med snabbnyheter syftar jag på info om spelpatchar, DLC. Rykten med hänvisningar till artiklar på andra sajter o s v. De vore skönt om dessa separerades i ett lite mer minimalistiskt flöde så mitten bara innehåller recensioner och mer riktigt material. Bara en tanke såklart!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för feedback! Vi kommer testa oss fram till hur vi ska göra nyheterna på framsidan så det ser bäst ut. Nyheter i kronologisk ordning har du i arkivet - https://www.fz.se/arkiv

Möjlighet att sortera förstasidan kronologiskt om man vill? "Arkiv" fungerar ju fint när man vet om det, men det låter inte särskilt intuitivt om man inte är van besökare här.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Möjlighet att sortera förstasidan kronologiskt om man vill? "Arkiv" fungerar ju fint när man vet om det, men det låter inte särskilt intuitivt om man inte är van besökare här.

Kanske finns ett bättre namn än just Arkiv


signatur
Medlem

Ser bra ut. Förutom att man inte kan läsa alla kommentarer direkt i artiklarna.

Medlem

Fin framsida och väldigt modernt, men tyvärr är kommentarsektionen väldigt jobbigt för ögonen att läsa. Hoppas på möjligheter att till ändra "themes" eller färger, tills dess måste jag tyvärr vinka adjö till just den här delen. Inte för att jag är missnöjd att endast läsa nyheter men ändå.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lolflakes:

Ser bra ut. Förutom att man inte kan läsa alla kommentarer direkt i artiklarna.

Vi vet

Skrivet av Kongen:

Fin framsida och väldigt modernt, men tyvärr är kommentarsektionen väldigt jobbigt för ögonen att läsa. Hoppas på möjligheter att till ändra "themes" eller färger, tills dess måste jag tyvärr vinka adjö till just den här delen. Inte för att jag är missnöjd att endast läsa nyheter men ändå.

Vad är det du stör dig på, färgsättningen eller designen? Om du ogillar den så mycket att du inte kommer den använda den blir jag såklart nyfiken.


signatur
Avstängd
Skrivet av Biberu:

Speldatabasen finns inte kvar i tidigare form, utan spel är numera knutna till nyckelord. Något särskilt du söker, eller letar du mest av vana?

Ja, saknar att ha spel som favoriter, kolla spel och spelgrupper med uppföljare i list form och i list form efter utvecklare och sådant. Det var det som stärkte er till FZ som en gång var (igår)

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Ja, saknar att ha spel som favoriter, kolla spel och spelgrupper med uppföljare i list form och i list form efter utvecklare och sådant. Det var det som stärkte er till FZ som en gång var (igår)

Ah. Personligen brukar jag använda Wikipedia för sådant, men vi kanske letar efter olika typ av information.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem
Medlem

Lite feedback om eran nya design med jämförelse sidor med gamla och nya FZ.

  • Det är svårare att få överblick på webbsidan, den känns lite klottrig och lite för färgglad.

  • Reklamen känns mer påtryckt genom att den är överallt (känns det som).

  • Summeringen av nyheter är sämre på grund av att man måste bläddra mellan nyheterna, tex. karusell funktionen.

Nya FZ

  • Eran gamla design, hade renare utseende och därav kunde man lättare få en överskådlig syn av webbsidan

  • Reklamen var inte störande på gamla designen.

  • Nyheterna fanns summerade som text som man snabbt kunde se utan att behöva bläddra. (tex. raden av artiklar under bilderna som uppdateras automatiskt)

Gamla FZ (ifrån waybackmachine)

Internet Archive (Om ovanstående länk inte fungerar, testa att söka manuellt)

Så i överlag saknar jag personligen eran gamla design mest på grund att det var lättare att överblicka informationen.

Medlem

Jag förstår och uppskattar att FZ uppdaterar sig med jämna mellanrum, det är mycket nostalgi som får mig att sakna de äldre varianterna trots att de nyare förmodligen är bättre på de flesta sätt.

Men denna senaste inkarnation av FZ känns bara som en rörig hög av osammanhängande rutor och rubriker...
Detta var inte en lyckad uppgradering enligt mig och FZ känns ytterligare opersonlig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag tycker det känns som en modernisering och uppfräschning.
Framförallt så är sidan nu betydligt snabbare och mer responsiv, det är viktigt och mycket bra!
Hoppas den fortsätter att vara det.

Medlem

Ni har tagit bort titlarna! Omg nu är man bara en i mängden. Vill ha tillbaka titlarna eller så vill jag ha titeln robot.

Annars bra sida.

gg wp


signatur

IDKFA

Medlem

Ganska bra... Men den kantiga designen med för stora rutor för nyheter & artiklar är inte så het.

Jag ångrade mig. Inte bra alls! Här är vad som är dåligt enligt mig: 1) På tok för rörig och stel design (kantigt och tråkig "IKEA-känsla"). 2) Galet mycket reklam överallt! 3) Varför kan man inte kommentera direkt på en artikel? 4) Var är min spellista & mina favoriter?

Jag tror det är dags att bege mig från FZ.. Tyvärr. Ber om ursäkt för så hård kritik, men detta är hur jag känner.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gascogne:

Lite feedback om eran nya design med jämförelse sidor med gamla och nya FZ.

  • Det är svårare att få överblick på webbsidan, den känns lite klottrig och lite för färgglad.

  • Reklamen känns mer påtryckt genom att den är överallt (känns det som).

  • Summeringen av nyheter är sämre på grund av att man måste bläddra mellan nyheterna.

Nya FZ

  • Eran gamla design, hade renare utseende och därav kunde man lättare få en överskådlig syn av webbsidan

  • Reklamen var inte störande på gamla designen.

  • Nyheterna fanns summerade som text som man snabbt kunde se utan att behöva bläddra. (tex. raden av artiklar under bilderna som uppdateras automatiskt)

Gamla FZ (ifrån waybackmachine)

Internet Archive (Om ovanstående länk inte fungerar, testa att söka manuellt)

Så i överlag saknar jag personligen eran gamla design mest på grund att det var lättare att överblicka informationen.

Tack för utförlig feedback. Vi kommer såklart hårdgranska sajten de kommande veckorna och göra förändringar om det behövs.

Skrivet av Soulless:

Jag förstår och uppskattar att FZ uppdaterar sig med jämna mellanrum, det är mycket nostalgi som får mig att sakna de äldre varianterna trots att de nyare förmodligen är bättre på de flesta sätt.

Men denna senaste inkarnation av FZ känns bara som en rörig hög av osammanhängande rutor och rubriker...
Detta var inte en lyckad uppgradering enligt mig och FZ känns ytterligare opersonlig.

Ja, det brukar låta så här här när vi byter design. Jag hoppas du ger den ett par veckor, låter den landa.

Skrivet av stege99:

Jag tycker det känns som en modernisering och uppfräschning.
Framförallt så är sidan nu betydligt snabbare och mer responsiv, det är viktigt och mycket bra!
Hoppas den fortsätter att vara det.

Vår kodare Biber älskar låga server loads!

Skrivet av mrFluffy:

Ni har tagit bort titlarna! Omg nu är man bara en i mängden. Vill ha tillbaka titlarna eller så vill jag ha titeln robot.

Annars bra sida.

gg wp

Haha, inte trodde vi att de var så poppis.

Skrivet av Chiral:

Ganska bra... Men den kantiga designen med för stora rutor för nyheter & artiklar är inte så het.

Tänker du på karusellen?


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Vilken karusell? Jag uppdaterade mitt inlägg. Läs igen är du snäll.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Chiral:

Ganska bra... Men den kantiga designen med för stora rutor för nyheter & artiklar är inte så het.

Jag ångrade mig. Inte bra alls! Här är vad som är dåligt enligt mig: 1) På tok för rörig och stel design (kantigt och tråkig "IKEA-känsla"). 2) Galet mycket reklam överallt! 3) Varför kan man inte kommentera direkt på en artikel? 4) Var är min spellista & mina favoriter?

Jag tror det är dags att bege mig från FZ.. Tyvärr. Ber om ursäkt för så hård kritik, men detta är hur jag känner.

Först och främst, jag hoppas du ger den nya designen ett par veckor innan du kastar handduken. Mycket handlar om vana. Särskilt på punkt 1.

2. Samma sak här, jag tror man hade vant sig så mycket med den gamla reklamplaceringen att man inte tänkte på den längre. Nu när allt är nytt upplevs den som mer "in your face".

3. Teknisk begränsning, inte ett designval. Högprio!

4. I och med att speldatabasen försvann, och ersätts med betydligt mer dynamiska taggar, försvann också spelsamlingen. Det var en väldigt trevliv funktion men väldigt få använde den, varför vi fick prioritera bort den,


signatur
Medlem

Skulle ni inte ta bort reklamblaffan längst upp ovanför newsrollen?

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Det måhända, men jag vet vad jag gillar och designen är verkligen inte speciellt bra. Det värsta är ju hur svårt det är att få en överblick av alla nyheter o artiklar p.g.a. så stora rutor, stort mellanrum & mycket reklam.

Kunde ni inte åtminstone varnat att ni skulle ta bort spelsamlingen? Jag hade alla mina spel i den samlingen och den var praktisk när jag skulle kolla upp ett spel eller se hela min spelsamling på ett och samma ställe


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Skriv svar