GameStop planerar att stänga 225 butiker runt om i världen

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av LiquidTruth:

Det som är synd med det hela är att det finns så mycket folk som kommer förlora sina jobb tyvärr.
Gillar inte att se när folk sitter och klagar på priser hit och priser dit.

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund. Men alla stora butiker som säljer annat än spel tjänar in förlusten på att sälja andra saker.

Det låter på dig som att alla borde köpa det dyraste alternativet så att andra kan få behålla sina jobb? Logiken kring prissättningen har länge förbryllat många, och förstår man inte ens det om man jobbar i butiken, får man nästan skylla sig själv - det är inget hållbart koncept, bevisligen.

Nope. Har jag väl inte sagt att man ska göra heller?
Nämde prissättningen med tanke på att det finns folk som skriver "det gör inte mig något att dom försvinner med tanke på att dom är dyrare än alla andra".

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Hahah det var ju samma skit.

Medlem
Skrivet av jimmah:
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Hahah det var ju samma skit.

Ursprungliga tradition som låg i Sturegallerian var awsum! De sålde ju painballgear mm dessutom!

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av jimmah:
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Hahah det var ju samma skit.

Ursprungliga tradition som låg i Sturegallerian var awsum! De sålde ju painballgear mm dessutom!

Nåja, det var ju deras kanske den tredje lokalen Tradtion huserade i, men utan tvekan den bästa.

Medlem
Skrivet av newlaseridea:
Skrivet av Komured:
Skrivet av jimmah:
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Hahah det var ju samma skit.

Ursprungliga tradition som låg i Sturegallerian var awsum! De sålde ju painballgear mm dessutom!

Nåja, det var ju deras kanske den tredje lokalen Tradtion huserade i, men utan tvekan den bästa.

Spela roll. Tradition var awsum på den tiden. Sen blev de giriga, flyttade till gallerian å sålde till EB games eller vilka det nu var all went downhill from there.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Har jobbat på spelbutik och känner folk på både elgiganten och mediamarkt. Anledningen till att priserna är så höga är för att det är vad leverantörerna tar. Elgiganten och andra kedjor som säljer för lägres summor gör det oftast till förluster. Sen kan du ju glömma att få tag på spelen där under releaseveckan om du lirar på konsol då dom flesta elektronikkedjorna i regel bara tar in några få exemplar. Priset är till för att locka dit kunder.

Har hört tvärtom från folk som säger sig ha jobbat för Elgiganten och MediaMarkt, men visst. För min del spelar det mindre roll, som konsument ägnar jag mig inte åt välgörenhet utan går dit där bäst priser erbjuds. Att GameStop sedan tar 600kr för begagnade spel och 750kr för spel som släpptes för ett år sedan hjälper inte direkt deras sak.

För övrigt vet jag inte vart du har kollat men jag har aldrig haft problem att bara vandra in i närmsta MediaMarkt eller Elgiganten och plocka på mig en ny release när som helst under releaseveckan, köptrycket du talar om existerar bara vid konsolsläpp.

Och som butik så sysslar inte spelbutiker med välgörenhet heller, dom tar nypriserna för att dom inte har något val. Men klaga inte på dom, klaga på utgivarna som kräver såna hutlösa priser. Att en kedja som elgiganten har spel inne vid releaseveckan hör till undantaget, det kan jag lova.

Situationen suger, men det är som sagt oftast inte butikernas fel, och om du ogillar priserna nu så kommer du absolut att hata när allt går över till exklusivt digital försäljning. Om det är någonstans det är överpris så är det på xbox live och playstation store.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Ohhh, minnen. Kommer ihåg när jag gick in där på 90-talet. Fick syn på kartongen till första Command & Conquer i spelhyllan. På den tiden hade man inte fått reda på så mycket om spelet, mer än det jag läste på kartongen. Ångrar inte köpet.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Ambassadör
Xbox
Skrivet av jimmah:
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Hahah det var ju samma skit.

Det var det icke. Det var alla möjliga sorters spel bland annat.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Har jobbat på spelbutik och känner folk på både elgiganten och mediamarkt. Anledningen till att priserna är så höga är för att det är vad leverantörerna tar. Elgiganten och andra kedjor som säljer för lägres summor gör det oftast till förluster. Sen kan du ju glömma att få tag på spelen där under releaseveckan om du lirar på konsol då dom flesta elektronikkedjorna i regel bara tar in några få exemplar. Priset är till för att locka dit kunder.

Har hört tvärtom från folk som säger sig ha jobbat för Elgiganten och MediaMarkt, men visst. För min del spelar det mindre roll, som konsument ägnar jag mig inte åt välgörenhet utan går dit där bäst priser erbjuds. Att GameStop sedan tar 600kr för begagnade spel och 750kr för spel som släpptes för ett år sedan hjälper inte direkt deras sak.

För övrigt vet jag inte vart du har kollat men jag har aldrig haft problem att bara vandra in i närmsta MediaMarkt eller Elgiganten och plocka på mig en ny release när som helst under releaseveckan, köptrycket du talar om existerar bara vid konsolsläpp.

Och som butik så sysslar inte spelbutiker med välgörenhet heller, dom tar nypriserna för att dom inte har något val. Men klaga inte på dom, klaga på utgivarna som kräver såna hutlösa priser. Att en kedja som elgiganten har spel inne vid releaseveckan hör till undantaget, det kan jag lova.

Situationen suger, men det är som sagt oftast inte butikernas fel, och om du ogillar priserna nu så kommer du absolut att hata när allt går över till exklusivt digital försäljning. Om det är någonstans det är överpris så är det på xbox live och playstation store.

Tänker påstå att dina gissningar är helt felaktiga baserat på att GameStop är ensamma på svenska marknaden med att ta sina ockerpriser. De är även ensamma om att ta 599kr för tre år gamla begagnade titlar, det är tydligt att deras strategi är att ta ut maximal vinst så länge det går innan allt kursar - Inga som helst försök till anpassning efter konkurrensen.

Sedan "kan jag lova" att tillgång inte är något problem under releaseveckan, åtminstone inte i Sveriges näst största stad. Framförallt inte sedan tillgångsgaranti introducerats i reklambladen (där nya releaser förekommer).

Medlem

Jag har de senaste åren handlat nya pc-spel på cd-on, Ica-Maxi och Elgiganten. Där det är bra priser.
Jag skulle aldrig handla på Gamestop pga deras hutlöst dyra priser. Till och med vissa begagnade filmer (som de sålde tidigare här i Sollentuna) kostade runt hundralappen!
Ibland amerikanska versioner (utan svensk text) och skivorna var väldigt repiga. När jag klagade så fick jag svaret att de inte hinner kolla allt.
Ett begagnat pc spel som jag köpte där var redan registrerat på Steam.
Då vill man inte handla mer på Gamestop. Så därför blev det köpstopp!


signatur

autograph

jbx
Medlem
Skrivet av autograph:

Jag har de senaste åren handlat nya spel på cd-on, Ica-Maxi och Elgiganten. Där det är bra priser.
Jag skulle aldrig handla på Gamestop pga deras hutlöst dyra priser. Till och med vissa begagnade filmer (som de sålde tidigare här i Sollentuna) kostade runt hundralappen!
Ibland amerikanska versioner (utan svensk text) och skivorna var väldigt repiga. När jag klagade så fick jag svaret att de inte hinner kolla allt.
Ett begagnat pc spel som jag köpte där var redan registrerat på Steam.
Då vill man inte handla mer på Gamestop. Så därför blev det köpstopp!

Håller med om priserna. Men pc-spel har inte sålts begagnat på gamestop någonsin. Så där är du fel ute.
Men jag handlar inte där något mer, personalen är piskade och försöker kränga på en värdelösa repskydd och tvinga en att boka. Det säger att det är okej att ångra sin bokning men blir tjuriga och korta om du ska avboka.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Håller med om priserna. Men pc-spel har inte sålts begagnat på gamestop någonsin. Så där är du fel ute.
Men jag handlar inte där något mer, personalen är piskade och försöker kränga på en värdelösa repskydd och tvinga en att boka. Det säger att det är okej att ångra sin bokning men blir tjuriga och korta om du ska avboka.

OK. Det var på Game som jag köpte ett begagnat pc spel, kommer jag nu ihåg,
som redan var reggat på Steam.
De har så lika namn, (Gamestop/Game).


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Och som butik så sysslar inte spelbutiker med välgörenhet heller, dom tar nypriserna för att dom inte har något val. Men klaga inte på dom, klaga på utgivarna som kräver såna hutlösa priser. Att en kedja som elgiganten har spel inne vid releaseveckan hör till undantaget, det kan jag lova.

Situationen suger, men det är som sagt oftast inte butikernas fel, och om du ogillar priserna nu så kommer du absolut att hata när allt går över till exklusivt digital försäljning. Om det är någonstans det är överpris så är det på xbox live och playstation store.

Då är det ju tur jag spelar mestadels på PC där det digitala priserna är klart bättre än de fysiska. Har inte köpt ett enda fysiskt PC spel på jag vet inte hur många år.

Jag har även en PS4 och där kan jag hålla med om att de digitala priserna är dyra, dock köper jag ändå där för att slippa fippla med skivor.

123
Skriv svar