Starcraft får officiell remaster-utgåva!

Medlem

Enda anledning att dem gör starcraft remaken är för att att de ska tjäna pengar på folk som fortfarande vill spela starcraft

Medlem

Hoppas ni får allt ni vill ha. Själv jobbar jag lite i den branchen så jag föredrar nog Warcraft III, men, allt ska uppdateras, inte bara texturerna och upplösningen men alla varelser, karaktärer osv. Vi är värda det!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

orginalspelet blir samtidigt gratis

Ambassadör
Xbox

Vågar man säga...gäsp?


signatur

Jump in.

Medlem

Hoppas personligen på ett alternativ till modernare AI i det sammanhang när man flyttar runt sina trupper samt antalet trupper som går att markera samtidigt.

I mitt fall saknar jag inte alls det gamla klumpiga spelstilen eller vad man ska kalla det, men däremot tyckte jag långt mer om designen på alla raser samt ljud och musik. Tycker SC2 tappade hur främmande dom olika raserna kändes, och hur otäckt allt var, speciellt zerg.

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

Jag vet inte om du existerar under en sten eller något alls...

Personligen är jag inte så pass hype alls. Hade velat se detta med SC2 sprites, HUD och allt annat så att de standardiserar hela spelet men istället så putsar de upp grafiken and thats about it :S Hmm... Inte så värst imponerad.

Det är ju precis det som är meningen, det ska vara SC1 fast med uppdaterad grafik, inte SC2 med enheter från SC1.

Det finns ju en anledning till att hela SC2-esportscenen kraschade och folk gick tillbaka till SC1, och med ny uppdaterad grafik så kan även vi som tittar se vad som händer


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

För dom som vill spela med Broodwar units fast med sc2 motorn så tror jag det redan finns, var ett tagsen jag hade sc2 på burken men är rätt säker på att ett sånt mod låg i custom maps.

Medlem
Skrivet av Quid:
Skrivet av kLIMAX_:

Jag vet inte om du existerar under en sten eller något alls...

Personligen är jag inte så pass hype alls. Hade velat se detta med SC2 sprites, HUD och allt annat så att de standardiserar hela spelet men istället så putsar de upp grafiken and thats about it :S Hmm... Inte så värst imponerad.

Det är ju precis det som är meningen, det ska vara SC1 fast med uppdaterad grafik, inte SC2 med enheter från SC1.

Det finns ju en anledning till att hela SC2-esportscenen kraschade och folk gick tillbaka till SC1, och med ny uppdaterad grafik så kan även vi som tittar se vad som händer

Där håller jag dessvärre inte med dig fast jag förstår vad du säger. Inte inom RTS. Det hade varit en sak som det vore med CoD: MW Remastered men inte detta, som också i sin tur är lite wierd af.

Ja det finns en stor anledning till det och det är inte för att spelet i sig var en issue utan dels för att den var allt för elitisk, för svår att förstå (kolla bara Blizzards utmaning med att få in Overwatch i eSport) och svårt att få till det överhuvudtaget med mer - nu tar du en titt på ett spel som CS:GO och ser enkelheten bakom det hela.

StarCraft i all ära men detta blir bara ett sätt jävlas tycker jag då det enda det ger är sprites enhancement. Inget mer. Alltså tack, men nej tack ^_^

Vad Blizzard borde (de kanske gör? ) är att utveckla en ny saga inom StarCraft, eller varför inte en ny Diablo eller WarCraft 4? Vaddå göra om ett spel från 1998?


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

Ja det finns en stor anledning till det och det är inte för att spelet i sig var en issue utan dels för att den var allt för elitisk, för svår att förstå (kolla bara Blizzards utmaning med att få in Overwatch i eSport) och svårt att få till det överhuvudtaget med mer - nu tar du en titt på ett spel som CS:GO och ser enkelheten bakom det hela.

Så du menar att många av storspelarna inom SC2 slutade spela för att publiken hade svårt att förstå? Vad är då logiken i att gå tillbaka till SC1? Nej, det är helt enkelt så att Blizzard successivt sabbade SC2 som esport med expansionerna, spelarna tröttnade och gick tillbaka det till dom gillar och spelar numera SC1 igen istället...

Jävlas? Det är väl jättebra att dom som spelar och tävlar i SC1 kan köra högre upplösning än 640x480? Att kameran flyttas bakåt så att vi som tittar ser mer av vad som händer? Detta är ett sätt för Blizzard att hålla liv i SC1 som esport nu när SC2-scenen föll samman.

Dom har ju dessutom gjort en liten saga till Starcraft 2, Nova Covert Ops, inte lika bra som dom tre föregående kampanjerna men ändå klart godkänd.


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Hade mer önskat en Diablo (det första) remastered. Första spelet hade riktigt bra stämning både i miljöerna och musiken. Andra spelet är också väldigt bra, men enligt mig så är ettan bättre

Medlem

Mycket gnäll här från generation gratis.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

StarCraft i all ära men detta blir bara ett sätt jävlas tycker jag då det enda det ger är sprites enhancement. Inget mer. Alltså tack, men nej tack ^_^

För det första är det inte bara grafiken som uppdateras. Det görs en välbehövlig uppdatering under huven för att fungera bra med nyare versioner av windows, vi kommer få tillgång till modern match making, man kan ändra keybinds, cutscenes är uppdaterade i kampanjen etc.

För det andra så är det mycket stor konsensus i starcraft-communityn att de absolut inte får ändra något som påverkar gameplay. Detta är ju ett av tidernas mest legendariska spel som födde e-sport i gigantisk skala i Korea, med superstjärnor som Boxer och Flash. En nästan perfekt balans mellan raserna som utkristalliserats ur massor av års tävling på högsta nivå skulle rubbas av en sån enkel sak som att en enhet var aningen större. Till och med "buggar" som får vissa enheter att bete sig märkligt i vissa situationer är ikoniska och skulle orsaka ramaskri om de patchades. Spelet har åldrats bra och är fortfarande nästan perfekt, men för all del om det ska sändas matcher i twitch etc är det ju trevligt med stöd för högre upplösningar.

Medlem
Skrivet av Quid:

Så du menar att många av storspelarna inom SC2 slutade spela för att publiken hade svårt att förstå? Vad är då logiken i att gå tillbaka till SC1? Nej, det är helt enkelt så att Blizzard successivt sabbade SC2 som esport med expansionerna, spelarna tröttnade och gick tillbaka det till dom gillar och spelar numera SC1 igen istället...

Jävlas? Det är väl jättebra att dom som spelar och tävlar i SC1 kan köra högre upplösning än 640x480? Att kameran flyttas bakåt så att vi som tittar ser mer av vad som händer? Detta är ett sätt för Blizzard att hålla liv i SC1 som esport nu när SC2-scenen föll samman.

Dom har ju dessutom gjort en liten saga till Starcraft 2, Nova Covert Ops, inte lika bra som dom tre föregående kampanjerna men ändå klart godkänd.

De slutade spela just på grund av utvecklingen av spelet i sig. Detta har uppmärksammats av KeSPA flera gånger om och om igen men Blizzard skiter i det utan satsar på sin WCS. Samtidigt som folk som tittar på StarCraft 2 har börjat skita i det; det är bara att titta på all Twitch strömning samt tittarbasen. Det har sjunkt radikat på sen 2012 liksom. Jag håller med dig om att vissa spelare hoppat tillbaka till till vanliga StarCraft, men det har med de inhemska ligorna i Sydkorea. I väst till exempel, så domineras ligorna av StarCraft 2 fortfarande.

Ännu en gång; och ta det från en som är väldigt insatt inom eSport och jobbar för 2 riktigt massiva organisationer med stor eSport beblandning så säger jag det igen; StarCraft 2 är inte så givande som man tror. Ur alla aspekter. Allt från turneringar till att välkomna nya spelare. Det är dessvärre bara så. Det Blizzard gör med StarCraft 1 är bara att göra den kompatibel mot mer moderna datorer. De har ingen annan tanke eller uppsåt och detta var något de riktade rätt så tydligt mot KeSPA som har begärt något sådant (fast med viewer friendly) i flera år. Som jag tidigare skrev; det enda de har gjort är piffat upp sprites, höjt resolution och gjort det mer kompatibelt. De har förbättrat LAN delen men det är fortfarande samma dåliga netkod liksom. Men du och många andra här är väldigt naiv om du tror att eSport kommer bygga kring detta på något sätt. Varför bär det inte av för CoD: MW Remastered om så är fallet? Vi är i en trend där vi hyllar nostalgi och detta är något som Blizzard vill gärna mjölka ut ett IP de med.

Starcraft 2: Nova Covert Ops var mer ett sätt och se hur intresset är i marknaden. Och som du skrev så var det "meh, okej". För så var det. Jag personligen tyckte det var kul men inte så mycket mer. Med detta sagt så vet man att StarCraft IP är den minst inkomstbringande spelet av alla Blizzard spel även fast den har meriterade priser. Därav har du en Start Edition på det spelet (precis som på WoW) Kolla hur ofta de uppdaterar HotS (som har en freemium paymodell), Overwatch också. Även Diablo piffas oftare upp med patchar med mer. Och WarCraft skall vi inte ens titta på; den håvar pengar på alla tänkbara sätt.

Om det är något sätt som Blizzard försöker rädda eSport så är det med Overwatch League. Inget annat.

Hoppas att detta är tydligare och detta är lånade åsikter av större namn inom marknaden, scenen och organisationer.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av BushDoctor:

För det första är det inte bara grafiken som uppdateras. Det görs en välbehövlig uppdatering under huven för att fungera bra med nyare versioner av windows, vi kommer få tillgång till modern match making, man kan ändra keybinds, cutscenes är uppdaterade i kampanjen etc.

För det andra så är det mycket stor konsensus i starcraft-communityn att de absolut inte får ändra något som påverkar gameplay. Detta är ju ett av tidernas mest legendariska spel som födde e-sport i gigantisk skala i Korea, med superstjärnor som Boxer och Flash. En nästan perfekt balans mellan raserna som utkristalliserats ur massor av års tävling på högsta nivå skulle rubbas av en sån enkel sak som att en enhet var aningen större. Till och med "buggar" som får vissa enheter att bete sig märkligt i vissa situationer är ikoniska och skulle orsaka ramaskri om de patchades. Spelet har åldrats bra och är fortfarande nästan perfekt, men för all del om det ska sändas matcher i twitch etc är det ju trevligt med stöd för högre upplösningar.

Twitch har lämnat StarCraft scenen för 5 år sen typ. Om du seriöst tror att detta kommer boosta populariteten på Twitch så är du väldigt naiv. Finns inte ens ett fungerande ladder system i detta spel överhuvudtaget för att antigen ge liv till spelet eller en följa det.

Detta är bara för nostalgin; inget mer. Och det är inget fel i det heller men du har allt för höga förhoppningar.

Men vänta och se; jag hoppas mer än gärna att jag har fel, men jag vet själv vad jag vet, har hört och sett.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Inaktiv

Mer Remakes åt alla gamers!

Medlem

@kLIMAX_: Jag förstår faktiskt inte ens vad du menar när du säger att twitch har lämnat starcraft-scenen. Det är ju bara en streaming-plattform. Eller menar du som sponsor?

Och pratar vi SC2? Populariteten har minskat en del sedan peaken kring 2012 men det har varit ganska stabilt senaste åren. Broodwar har aldrig varit stort på twitch eftersom BW i princip dog i västvärlden 2010 när SC2 kom ut. Men de senaste månaderna har BW blivit populärare i Korea igen i takt med att de stora namnen är tillbaka. Senaste finalen fick flyttas till en större arena pga populariteten. Ganska många tittade på twitch eller afreeca. Tycker denna remaster kommer helt rätt i tiden för att möta upp en ökad efterfrågan på att spela och kolla på BW-matcher.

"Finns inte ens ett fungerande ladder system i detta spel överhuvudtaget för att antigen ge liv till spelet eller en följa det."
Detta är ju en av sakerna som ska fixas...

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

De slutade spela just på grund av utvecklingen av spelet i sig. Detta har uppmärksammats av KeSPA flera gånger om och om igen men Blizzard skiter i det utan satsar på sin WCS. Samtidigt som folk som tittar på StarCraft 2 har börjat skita i det; det är bara att titta på all Twitch strömning samt tittarbasen. Det har sjunkt radikat på sen 2012 liksom. Jag håller med dig om att vissa spelare hoppat tillbaka till till vanliga StarCraft, men det har med de inhemska ligorna i Sydkorea. I väst till exempel, så domineras ligorna av StarCraft 2 fortfarande.

Anledningen till att populariteten för SC2 började falla skulle jag säga beror till 90 % på att andra spel som LoL, CS:GO, Dota2, Overwatch etc kommit på bred front och tog över den stora skaran av casuals. För det första är dessa lagspel som tilltalar många som vill att det ffa ska vara en social grej att spela och som inte vill ha hela pressen på sig själv som det blir i ett 1v1. Dessutom är många av de populära spelen billiga/gratis. Till kanske 10 % beror tappet på att blizzard inte varit så aktiva i att göra om spelet och komma ut med roliga skins etc. Det är dock populärt att skylla allt på stora stygga blizzard...

Skrivet av kLIMAX_:

Som jag tidigare skrev; det enda de har gjort är piffat upp sprites, höjt resolution och gjort det mer kompatibelt.

Helt fel. Den kanske viktigaste uppdatering är automatisk matchmaking utifrån skill som i SC2.

Skrivet av kLIMAX_:

Men du och många andra här är väldigt naiv om du tror att eSport kommer bygga kring detta på något sätt. Varför bär det inte av för CoD: MW Remastered om så är fallet? Vi är i en trend där vi hyllar nostalgi och detta är något som Blizzard vill gärna mjölka ut ett IP de med.

Jämför du seriöst BroodWar med CoD: MW Remastered? Det ena är ett legendatiskt spel som varit kungen av e-sport i 12+ år och har en trogen och (åtminstone i Korea) stor skara hardcore fans fortfarande. Det andra är ett av många fps-spel som kids körde en liten stund tills det kom något nyare och häftigare på marknaden.

Jag har inga orimliga förhoppningar om att detta kommer bli lika stort som LoL eller liknande (inte ens i närheten) men för oss StarCraft-fans är detta mkt goda nyheter.

Medlem
Skrivet av BushDoctor:

@kLIMAX_: Jag förstår faktiskt inte ens vad du menar när du säger att twitch har lämnat starcraft-scenen. Det är ju bara en streaming-plattform. Eller menar du som sponsor?

Och pratar vi SC2? Populariteten har minskat en del sedan peaken kring 2012 men det har varit ganska stabilt senaste åren. Broodwar har aldrig varit stort på twitch eftersom BW i princip dog i västvärlden 2010 när SC2 kom ut. Men de senaste månaderna har BW blivit populärare i Korea igen i takt med att de stora namnen är tillbaka. Senaste finalen fick flyttas till en större arena pga populariteten. Ganska många tittade på twitch eller afreeca. Tycker denna remaster kommer helt rätt i tiden för att möta upp en ökad efterfrågan på att spela och kolla på BW-matcher.

"Finns inte ens ett fungerande ladder system i detta spel överhuvudtaget för att antigen ge liv till spelet eller en följa det."
Detta är ju en av sakerna som ska fixas...

Vi snackar StarCraft överhuvudtaget. Det enda stället det är och fortfarande är lite starkt är Sydkorea. I västvärlden var det riktigt bra mellan 2010-2012/2013. Där slutade det. Det slutade efter en konflikt mellan de stora ligorna i Sydkorea - som i sin tur hade bra spelare som spelade för europeiska organisationer och mellan Blizzard, som ville knyta de spelare till WCS. Det är det de kommer försöka göra med Overwatch spelare i OWL. Men där har du föret till varför det började dö ut. Sen kom nyare och mer efterfrågade spel än ett RTS. Folk tappade intresset eftersom det var ett så pass elitisk nivå (glöm aldrig vad IdrA och HuK sa om hur det var i den nordamerikanska scenen). Twitch har alltid varit och är ett viktigt medium som visar vart en trend för ett spel egentligen går eftersom det är där man samlar, visar upp och följer sina spel. Dagens folk tittar när man spelar Zelda på twitch istället för att spela det själva liksom. Och då snackar vi alla möjliga versioner.

Jag tycker att det är kul att StarCraft: Remastered kommer ut. Kommer dock inte skaffa det alls. Den enda efterfrågan den möter upp är nostalgi och drömmar om ett dött spel. Inget mer. Sorry men där har du det. Det är bara att tänka: "Varför skulle Blizzard döda StarCraft 2 i alla möjliga fall genom att ersätta det med ett spel i remastered version som är mycket mer komplicerad än dess uppföljare?" Makes no sense. Det blåser inget liv

Skrivet av BushDoctor:

Anledningen till att populariteten för SC2 började falla skulle jag säga beror till 90 % på att andra spel som LoL, CS:GO, Dota2, Overwatch etc kommit på bred front och tog över den stora skaran av casuals. För det första är dessa lagspel som tilltalar många som vill att det ffa ska vara en social grej att spela och som inte vill ha hela pressen på sig själv som det blir i ett 1v1. Dessutom är många av de populära spelen billiga/gratis. Till kanske 10 % beror tappet på att blizzard inte varit så aktiva i att göra om spelet och komma ut med roliga skins etc. Det är dock populärt att skylla allt på stora stygga blizzard...

Helt fel. Den kanske viktigaste uppdatering är automatisk matchmaking utifrån skill som i SC2.

Jämför du seriöst BroodWar med CoD: MW Remastered? Det ena är ett legendatiskt spel som varit kungen av e-sport i 12+ år och har en trogen och (åtminstone i Korea) stor skara hardcore fans fortfarande. Det andra är ett av många fps-spel som kids körde en liten stund tills det kom något nyare och häftigare på marknaden.

Jag har inga orimliga förhoppningar om att detta kommer bli lika stort som LoL eller liknande (inte ens i närheten) men för oss StarCraft-fans är detta mkt goda nyheter.

Ännu en gång så bekräftar du det jag redan skrev tidigare. Antigen trollar du mig eller så är du så pass envis att du vägrar inse att du har fel. Anledningen till att folk lämnar just StarCraft är för att den är så pass komplicerad, svår att förstå och lika svår att följa (även fast man gjorde spectating så dumt att tant Agda skulle förstå, att det var tråkigt att kolla på för oss som var med på det). Många tycker att spelet är svårare än Magic: The Gathering liksom, haha. Sen kommer ett spel som Overwatch. Som samtidigt - under din spelsession - LÄR dig hur du skall spela och hur du kan bli bättre. Det samma går för Counter-Strike: Global Offensive och de andra spelen. Det enda spel som är icke förlåtande är nog DotA2 och just nu ser man hur den trenden vänder även för de. Sanna mina ord. Enda anledningen till varför man överger

Du får gärna länka källa på att match makingen kommer vara exakt samma som i StarCraft 2. Det enda som Blizzard har sagt att de har förbättrat är LAN stöd - _INGET_ mer. Detta är det enda som KeSPA hann driva igenom när de fick igenom sin "önskelista". Och tro mig; grafiska förbättringar var bland det sista de hade på listan. Men fram tills dess så synar jag din bullshit

Vad är det för en dum fråga? Klart som bara den att jag jämför StarCraft Remastered med Call of Duty: Modern Warfare Remastered. Finns med kids där ute på marknaden fulla på pengar för att mjölka pengar på, än vad det finns oss old school folk som hade längtat efter den perfekta nostalgin med StarCraft. Det är pengar som styr. Det må ha en eSport historia - det har även Quake - men det är bara inse att innovativt nytänk . Man såg hur Quake Live misslyckades, flera Unreal Tournament versioner, och även hur Shootmania försökte ta sig in. Det gick bara inte och var allt för sent ute.

Jag hoppas det samma som du. Men du är allt för optimistisk och naiv om du tror så som du tror. Det är ingen ide för mig att förklara de grundläggande faktorer i varför ett spel dog ut, eftersom det enda man möts av är din arrogans. Jag vet att jag har rätt; synd bara att det behöver dröja till slutet av året för dig att förstå.

Vill du seriöst hoppas på något? Hoppas på ett nytt WarCraft. Där har du RTS genrens räddare.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

@kLIMAX_: Jag tycker det är intressant att vi kan ha så olika åsikter i dessa frågor. Jag är mycket insatt i starcraft-scenen och känner igen dina argument till viss del.

Visst har det pratats om WCS som dödade en del regionala turneringar, splittrade den koreanska scenen och gjorde det jobbigt för européer och amerikaner som fick se några koreaner komma till WCS och vinna allt. Men samtidigt var det ganska kaotiskt innan med massor av småturneringar här och var. Olika folk kom till olika turneringar om man hade aldrig riktigt koll på vem som var bäst och vilka turneringar man skulle ha tid att kolla på. Jag tycker blizzard har gjort helt rätt nu i slutet med region lock så att europeer och amerikaner fått utvecklats lite i fred och ha en chans att vara bäst i sin region och vinna prispengar, vilket är en stor motivation förstås. Det systemet borde ha funnits från början, eller i alla fall tidigare. Och man ser tydligt hur nivån bland västerlänningar har höjts på senare år vilket är väldigt roligt att se. Att påstå att det slutade för SC2 i västvärlden 2012/13 är otroligt felaktigt. Jag skulle nästan påstå att 2016 var ett av de bästa åren för SC2 i väst. N33b från USA har blivit en stor stjärna och spelade otroligt bra. Några europeer spelar på högre nivå än någonsin tidigare. Istället för att finalerna får 100k tittare på twitch kanske de får 40-50k tittare. So what? Lite mindre men lååångt ifrån dött.

Men jag vidhåller att det stora anledning att SC2 minskade i popularitet inte är WCS etc eller att blizzard gjorde något dumt utan att den stora skaran gått till andra spel som inte är lika hardcore, är lättare att lära sig, är mer sociala och inte kostar pengar. Just att de är mer sociala betyder verkligen SÅÅÅ mycket. SC2 är lite nichat men det har alltid varit ett fantastiskt spel för de som orkar lägga lite energi på det, är lagda åt RTS-hållet och älskar att vinna och förtjäna det själv.

Zelda och andra nya spel kommer och är populärare på twitch i 1-2 veckor, men sedan går folk vidare till annat. SC2 ligger ändå konstant ganska högt och även om det inte är top 3 längre så brukar det åtminstone vara top 15 kanske vilket väl inte är så dåligt med tanke på ökad konkurrens och hur många år det har på nacken nu. Jag tror du underskattar hur trogna fansen är för detta spel.

Jag ska inte förneka att det ligger en del nostalgi i att jag ser fram emot Starcraft remastered. Men jag tycker också att det genuint är ett fantastiskt bra spel som fortfarande 2017 ger bland de bästa spelupplevelserna. Och att BW-scenen är på väg tillbaka med besked i Korea är fakta. Alla är jättehypade inför remastered. Inlägget om detta på starcraft-reddit är det mest upvotade posten någonsin med stor marginal och nästan alla är överens om att blizzard har överträffat deras förväntningar med detta. Det verkar mest vara outsiders som rycker på axlarna, vilket iofs inte är så konstigt.

Jag tycker inte att det är snällt av dig att kalla mig arrogant. Du verkar säker på din sak och jag är lika säker på min sak. Så enkelt är det.

Här kan du läsa om matchmaking/ladder:
https://blizzard.gamespress.com/Evolution-Complete-Blizzard-E...

Medlem
Skrivet av BushDoctor:

@kLIMAX_: Jag tycker det är intressant att vi kan ha så olika åsikter i dessa frågor. Jag är mycket insatt i starcraft-scenen och känner igen dina argument till viss del.

Visst har det pratats om WCS som dödade en del regionala turneringar, splittrade den koreanska scenen och gjorde det jobbigt för européer och amerikaner som fick se några koreaner komma till WCS och vinna allt. Men samtidigt var det ganska kaotiskt innan med massor av småturneringar här och var. Olika folk kom till olika turneringar om man hade aldrig riktigt koll på vem som var bäst och vilka turneringar man skulle ha tid att kolla på. Jag tycker blizzard har gjort helt rätt nu i slutet med region lock så att europeer och amerikaner fått utvecklats lite i fred och ha en chans att vara bäst i sin region och vinna prispengar, vilket är en stor motivation förstås. Det systemet borde ha funnits från början, eller i alla fall tidigare. Och man ser tydligt hur nivån bland västerlänningar har höjts på senare år vilket är väldigt roligt att se. Att påstå att det slutade för SC2 i västvärlden 2012/13 är otroligt felaktigt. Jag skulle nästan påstå att 2016 var ett av de bästa åren för SC2 i väst. N33b från USA har blivit en stor stjärna och spelade otroligt bra. Några europeer spelar på högre nivå än någonsin tidigare. Istället för att finalerna får 100k tittare på twitch kanske de får 40-50k tittare. So what? Lite mindre men lååångt ifrån dött.

Men jag vidhåller att det stora anledning att SC2 minskade i popularitet inte är WCS etc eller att blizzard gjorde något dumt utan att den stora skaran gått till andra spel som inte är lika hardcore, är lättare att lära sig, är mer sociala och inte kostar pengar. Just att de är mer sociala betyder verkligen SÅÅÅ mycket. SC2 är lite nichat men det har alltid varit ett fantastiskt spel för de som orkar lägga lite energi på det, är lagda åt RTS-hållet och älskar att vinna och förtjäna det själv.

Zelda och andra nya spel kommer och är populärare på twitch i 1-2 veckor, men sedan går folk vidare till annat. SC2 ligger ändå konstant ganska högt och även om det inte är top 3 längre så brukar det åtminstone vara top 15 kanske vilket väl inte är så dåligt med tanke på ökad konkurrens och hur många år det har på nacken nu. Jag tror du underskattar hur trogna fansen är för detta spel.

Jag ska inte förneka att det ligger en del nostalgi i att jag ser fram emot Starcraft remastered. Men jag tycker också att det genuint är ett fantastiskt bra spel som fortfarande 2017 ger bland de bästa spelupplevelserna. Och att BW-scenen är på väg tillbaka med besked i Korea är fakta. Alla är jättehypade inför remastered. Inlägget om detta på starcraft-reddit är det mest upvotade posten någonsin med stor marginal och nästan alla är överens om att blizzard har överträffat deras förväntningar med detta. Det verkar mest vara outsiders som rycker på axlarna, vilket iofs inte är så konstigt.

Jag tycker inte att det är snällt av dig att kalla mig arrogant. Du verkar säker på din sak och jag är lika säker på min sak. Så enkelt är det.

Här kan du läsa om matchmaking/ladder:
https://blizzard.gamespress.com/Evolution-Complete-Blizzard-E...

Du skriver i praktik det jag skrev tidigare som du inte höll med, hur skall du ha det, hehe?

StarCraft 2 är semi dött. Om du 50k tittare är inte ens något att höja ögonbrynen för. En major i Counter-Strike: Global Offensive ligger på 1000000+ tittare, streamas på kända kanaler och Internet tjänster. Detsamma gäller League of Legends, Defense of the Ancients 2. Overwatch är nästa stora hit men har dessvärre fått ett segt start. Så för att svara rent konkret på ditt påstående: Ja, StarCraft 2 är så gott som dött eller ligger just nu i en koma som blir svår att återhämta sig. Det finns mer spelare i Counter-Strike 1.6 just nu än vad det finns StarCraft 2 och 1 världen över. Det är en hemsk sanning, men det är en korrekt sanning. Oavsett vad Blizzard gör så MÅSTE de sluta styra över scenen som de gör. Så det är mycket "so what?". Du jämför StarCraft 2 statisitk med ingeting. För mig betyder det inget att en reddit post är upvotad av folk när det inte går att jämföra. Med vad vill du jämföra det? Jämför det med en ny champion i League of Legends, eller ny map/loot box i Counter-Strike: Global Offensive. Eller varför inte ett event i Overwatch? Du har en tunnelsyn just nu. Vidga den och se. Vart har StarCraft varit de senaste 4 åren? :S Det har varit dött på alla håll och kanter. Twitch spelar en MYCKET stor roll vad det gäller multiplayer hit. YouTube spelar ännu större roll när det kommer till playthroughs av singleplayer spel så som The Witcher 3, senaste Mass Effect med fler. Har en video, eller en kategori lite views vet man att det är gjord att försvinna om man inte gör något bättre med det. Du måste förstå vikten av den allmänna opinionen i hela världen än bara ETT spel.

Jag argumenterar emot dig när du säger att spelet är bra. Det är bra. Det är dock mycket svår enligt en stor majoritet och det är något man måste lyssna på. Sen för att belysa dig kring konflikten med Blizzard (som enligt många dödade StarCraft 2 eSporten) så finner du information här:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Det Blizzard gör nu är att de SÄLJER kosmetiska skins till units i spelet för att balansera likviditeten av det spelet. Förstår inte du med ditt intellekt att detta är den sista versen av detta spel? I en "Freemium"-modell så är detta det sista som händer innan produkt nedgradering sker. Detta är basic produktägande liksom. :S

By the way kul att de förbättrar MP delen. Detta har varit i önskemål av KeSPA i snart 15 år!

Varför jag anser att du framstår som arrogant i just denna diskussion är för att du viftar bort trender, fakta och massa annat logiskt bara för att du finner ett behov att försvara ett grymt men väldigt, väldigt snart dött spel. Det är sak att vara säker - by all means. Men sen har du fakta, trender och logiska loopholes som du viftar bort. Och mina källor är dessvärre mycket djup rotade än en google länk. Och missförstå mig rätt. Jag ÄLSKAR StarCraft, men jag är realistisk nog att inse att det dessvärre sjunger sin sista vers. Jag hoppas att detta förtydligar det lite mer, och ta det inte personligt. Du känner dig själv bäst. Jag anfaller inte dig utan det konsekvent tänkande du har eftersom det finns absolut ingen logisk förklaring till varför det skulle vara på det sätt som du är säker


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

12
Skriv svar