Svininfluensan, angående vaccinering.

Medlem
Svininfluensan, angående vaccinering.

Nu var det ett tag sen som svininfluensan hittade sig till sveriges lilla yta. Och det är fortfarande ett vaccin under forskning. Vissa säger att dem tänker vaccinera sig och en del inte.

De flesta tycker att det är respektlöst mot sina medmänniskor att skippa en vaccinering. Är man rädd att bli smittad, har stor risk att få dödliga skador?Ja, då är det väl självklart att man tar vaccinet.

Så om jag som person skippar vaccinering så skulle jag nog tro att andra som inte är oroliga för smitta gör samma sak. Så min fråga är: Om jag nu smittar någon, så smittar jag ju någon som struntade i vaccinet, och varför skulle jag då vara respektlös? Den som jag då smittar får ju egentligen skylla sig själv? Eller?

Detta är en stor fråga som kretsar i min skalle.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Att låta bli att vaccinera sig ser jag inte som respektlöst. Att beblanda sig med andra om man vet med sig att man bär på smittan är däremot respektlöst. Det gäller förövrigt alla smittsamma sjukdommar (blir så irriterad när folk är förkylda och ändå kommer till jobbet och hostar och nyser).

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Att låta bli att vaccinera sig ser jag inte som respektlöst. Att beblanda sig med andra om man vet med sig att man bär på smittan är däremot respektlöst. Det gäller förövrigt alla smittsamma sjukdommar (blir så irriterad när folk är förkylda och ändå kommer till jobbet och hostar och nyser).

I det kan jag faktiskt hålla med dig. Men syftar jag på en tid efter att vaccinet funnits ett tag. Om jag då beblandar mig med folk som inte har vaccinerat sig så kan det logiskt sett inte vara respektlöst. Att smitta någon som har skitit i vaccinet kan inte vara respektlöst, om man nu inte gör det med avsikt att smitta någon.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Svininfluensan är inte ett dugg farligt om du inte tillhör "riskgruppen" (lung/hjärtproblem, väldigt lågt immunförsvar, kraftig allergi, osv).

Jag skulle personligen aldrig spruta in ett vaccin i mig som inte är färdigutvecklad.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Man vaccinerar sig inte bara för att skydda sig själv, utan för att skydda dem som av någon medicinsk anledning inte kan göra det. Och det är svårare för en influensa eller annan sjukdom att få fäste om större delen av befolkningen vaccinerat sig. Vaccinationen ger inte alltid fullgott skydd och kan ibland även drabba folk som vaccinerat sig. Alltså anser jag att det är respektlöst att inte vaccinera sig.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Att beblanda sig med andra om man vet med sig att man bär på smittan är däremot respektlöst.

Tänk om man har den utan att veta om det? Den kanske inte brutit ut än, men man redan har fått den. Hur gör man då?

Inaktiv

Det är Kvicksilver. Aldrig i livet att jag sprutar in kvicksilver.
Jag läste nånstans att kvicksilvret från en lampa eller nå sånt kunde döda 10.000 fiskar eller nå sånt.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fairfax:

Att beblanda sig med andra om man vet med sig att man bär på smittan är däremot respektlöst.

Tänk om man har den utan att veta om det? Den kanske inte brutit ut än, men man redan har fått den. Hur gör man då?

Jag tror att han syftade på att om man nu är medveten


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Jiggaren:

Det är Kvicksilver. Aldrig i livet att jag sprutar in kvicksilver.
Jag läste nånstans att kvicksilvret från en lampa eller nå sånt kunde döda 10.000 fiskar eller nå sånt.

Haha jo det stämmer, men nu handlar det om så låga mängder, så det är nog ingen fara ska du se.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Jag tror att han syftade på att om man nu är medveten

Ja, men det är man ju inte alltid. Därav "tänk om".

Medlem
Skrivet av WaltX:

Svininfluensan är inte ett dugg farligt om du inte tillhör "riskgruppen" (lung/hjärtproblem, väldigt lågt immunförsvar, kraftig allergi, osv).

Jag skulle personligen aldrig spruta in ett vaccin i mig som inte är färdigutvecklad.

Det har jag full koll på. Det var just det jag menade med "dödliga skador" i första inlägget.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Jiggaren:

Det är Kvicksilver. Aldrig i livet att jag sprutar in kvicksilver.
Jag läste nånstans att kvicksilvret från en lampa eller nå sånt kunde döda 10.000 fiskar eller nå sånt.

För det första, har du källa på det med fiskarna?

För det andra, det är inte i närheten av så mycket kvicksilver i en vaccinspruta. Äter du fisk ett par gånger får du i dig lika mycket.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Jiggaren:

Det är Kvicksilver. Aldrig i livet att jag sprutar in kvicksilver.
Jag läste nånstans att kvicksilvret från en lampa eller nå sånt kunde döda 10.000 fiskar eller nå sånt.

För det första, har du källa på det med fiskarna?

För det andra, det är inte i närheten av så mycket kvicksilver i en vaccinspruta. Äter du fisk ett par gånger får du i dig lika mycket.

Exakt. Mängden är så pass liten att det antagligen är mycket farligare att äta 10 ton fisk, hehe


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Vozk:

Jag tror att han syftade på att om man nu är medveten

Ja, men det är man ju inte alltid. Därav "tänk om".

Nej det har du rätt i.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fairfax:

Att beblanda sig med andra om man vet med sig att man bär på smittan är däremot respektlöst.

Tänk om man har den utan att veta om det? Den kanske inte brutit ut än, men man redan har fått den. Hur gör man då?

Eftersom det inte är någonting man kan rå för så finns det väl inte så mycket att göra. Antingen är man väl smart och vaccinerar sig. Om inte så kan man ju inte bara sitta hemma och isolera sig för att man "kanske" är smittad. Då skulle ju inte världen/livet fungera.:P


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Eftersom det inte är någonting man kan rå för så finns det väl inte så mycket att göra.

Klart man kan rå för det, bara att vaccinera sig så har man gjort det.

Medlem

Det där är bara bevis planterade av "the man" förstår du väl?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Det där är bara bevis planterade av "the man" förstår du väl? http://www.8thsymphony.com/images/smilies/icon_tinfoil.gif

Tur att ni inte kollar var jag får min lön ifrån;)

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fairfax:

Att beblanda sig med andra om man vet med sig att man bär på smittan är däremot respektlöst.

Tänk om man har den utan att veta om det? Den kanske inte brutit ut än, men man redan har fått den. Hur gör man då?

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vet man inte om det kan man inte göra mycket. Det är inte respektlöst att beblanda sig med andra om man bär på en sjukdom man inte känner till.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vet man inte om det kan man inte göra mycket. Det är inte respektlöst att beblanda sig med andra om man bär på en sjukdom man inte känner till.

Men om det finns ett skydd som hindrar att man går omkring med sjukdomen ovetandes då?

Att göra mycket är precis vad man kan, det räcker med att vaccinera sig.

Medlem

Jag känner mig totalförvirrad här:O Vart vill ni komma?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fairfax:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vet man inte om det kan man inte göra mycket. Det är inte respektlöst att beblanda sig med andra om man bär på en sjukdom man inte känner till.

Men om det finns ett skydd som hindrar att man går omkring med sjukdomen ovetandes då?

Att göra mycket är precis vad man kan, det räcker med att vaccinera sig.

Förvisso, men frågan var om det var respektlöst mot andra att inte vaccinera sig. Jag har inte sagt att man inte kan eller ska ta vaccinet. Får känslan av att vi pratar om olika saker.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vet man inte om det kan man inte göra mycket. Det är inte respektlöst att beblanda sig med andra om man bär på en sjukdom man inte känner till.

Se det såhär;

Du är i en grupp på 30 människor.

Tre av dessa är allergiska mot jordnötter.

Antingen kan du välja att äta jordnötter (jag menar, du är inte i riskzonen, varför ska du då sluta äta jordnötter?) eller så slutar du äta jordnötter även fast du inte är i riskzonen, för det du gör (äta jordnötter) kan vara farligt för dom som är allergiska.

Samma sak med när du vaccinerar dig mot svininfluensan, även om du inte är i riskzonen så finns det andra människor som är, och om du vaccinerar dig (slutar äta jordnötter) så kommer du inte kunna "skada" dom som är i riskzonen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Förvisso, men frågan var om det var respektlöst mot andra att inte vaccinera sig. Jag har inte sagt att man inte kan eller ska ta vaccinet. Får känslan av att vi pratar om olika saker.

Ja, det är precis den frågan jag pratar om. Det är respektlöst att inte vaccinera sig eftersom man då utsätter personer i riskzonen för onödiga faror.

Medlem
Skrivet av Greger:

Se det såhär;

Du är i en grupp på 30 människor.

Tre av dessa är allergiska mot jordnötter.

Antingen kan du välja att äta jordnötter (jag menar, du är inte i riskzonen, varför ska du då sluta äta jordnötter?) eller så slutar du äta jordnötter även fast du inte är i riskzonen, för det du gör (äta jordnötter) kan vara farligt för dom som är allergiska.

Samma sak med när du vaccinerar dig mot svininfluensan, även om du inte är i riskzonen så finns det andra människor som är, och om du vaccinerar dig (slutar äta jordnötter) så kommer du inte kunna "skada" dom som är i riskzonen.

Det här är ett exempel jag kan relatera till eftersom jag är dödligt allergisk mot jordnötter. Att jag är så allergisk betyder dock inte att jag skulle vilja tvinga alla i hela världen att sluta äta jordnötter, inte ens de i min närhet, även om det innebär en risk för mig själv. Givetvis skulle jag inte säga emot ifall de gjorde det frivilligt men jag skulle inte se det som respektlöst om de valde att fortsätta äta. Det skulle jag däremot göra om någon medvetet tog en näve jordnötter och körde upp i ansiktet på mig.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fairfax:

Förvisso, men frågan var om det var respektlöst mot andra att inte vaccinera sig. Jag har inte sagt att man inte kan eller ska ta vaccinet. Får känslan av att vi pratar om olika saker.

Ja, det är precis den frågan jag pratar om. Det är respektlöst att inte vaccinera sig eftersom man då utsätter personer i riskzonen för onödiga faror.

Vad jag menade med att vi pratar om olika saker var att du besvarad mitt konkreta exempel med ett "tänk om"-scenario. I vilket fall så verkar det som att vi ser olika på grundfrågan.

Medlem

Det vlir väldigt tyst från "Kvicksilver-anhängarna" när det kommer på tal att mängden kvicksilver (som dessutom är uppbundet i kemiska föreningar och därmed helt inert och ofarligt) är mångt mindre än vad som i genomsnitt finns i fisk...

KAN det vara så att man helt enkelt inte har något motargument, och väler "huvudet-i-sanden" taktiken?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Varför ta upp det igen då om de nu gett upp eller accepterat att de hade fel?

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Det här är ett exempel jag kan relatera till eftersom jag är dödligt allergisk mot jordnötter. Att jag är så allergisk betyder dock inte att jag skulle vilja tvinga alla i hela världen att sluta äta jordnötter, inte ens de i min närhet, även om det innebär en risk för mig själv. Givetvis skulle jag inte säga emot ifall de gjorde det frivilligt men jag skulle inte se det som respektlöst om de valde att fortsätta äta. Det skulle jag däremot göra om någon medvetet tog en näve jordnötter och körde upp i ansiktet på mig.

Det är respektlöst att jeopardisera din hälsa enbart för att kunna fortsätta jordnötter.
Och du sprider influensabakterierna oerhört lätt, så ja det blir som om dom tar en näve jordnötter och kör upp dom i ansiktet på varenda en som är allergisk mot jordnötter.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Varför ta upp det igen då om de nu gett upp eller accepterat att de hade fel?

Äh, lite konfrontativa debattinlägg har väl ingen dött av.


signatur

Dryg och bitter.

Skriv svar