Ge feedback på nya FZ!

Redaktör

@mrbananpappa: Vettiga synpunkter noterade. Vi tar en titt på det, och kommer förhoppningsvis fram till en lösning.


signatur
Medlem

Jättesnyggt! Jag tycker om den "kantiga" designen. Kommentarstrådsidorna är brutalt snygga i mobilläge på min iPhone storlek större -- kan knappt sluta läsa. Grymt jobbat helt enkelt!

Skägg.
10 Chambers
Testpilot

Jag tycker nya layouten är bra med ett undantag.

Det blir inkonsekvent om förstasidan har kanter där ni kan lägga reklam och sedan då man kommer in i forum och annat är FZ i full bredd. Bestäm er för en layout och ändra inte bredden på sidan då man går mellan sektionerna.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harakiri:

Jag tycker nya layouten är bra med ett undantag.

Det blir inkonsekvent om förstasidan har kanter där ni kan lägga reklam och sedan då man kommer in i forum och annat är FZ i full bredd. Bestäm er för en layout och ändra inte bredden på sidan då man går mellan sektionerna.

Hm, första gången jag hör det. Har du några exempel på andra sajter som kör så som man kika på?


signatur
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hm, första gången jag hör det. Har du några exempel på andra sajter som kör så som man kika på?

My bad , bestämde mig för att testa med fler webläsare och fler datorer och upptäckte att mitt problem hängde ihop med att jag zoomat in sidan (ctrl-mousewheel) lite väl mycket

Case closed!

Skägg.
10 Chambers
Medlem

har ej lust att läsa igenom hela tråden men min feedback är följande:

- Det är lite huller om buller på sidan just nu, jag gillar layouten och jag gillar sammtidigt att "hetast just nu" osv. finns med på sidan, även fronta till höger andra saker. i like that. men lägg den högst upp, för de som till ext inte har lust att gå igenom alla nyheter och vill bara glansa över vad som är hetst just nu, och inte skall behöva bläddra ner och hitta den mitt i nyhets flödet, vad gör den där liksom? Men låt mig utveckla min förhoppningsvis konstruktiva kritik.

Jag har INGETING mot förändringar men som en trogen FZ veteran läsare sedan basicly day 1 så är det extremt viktigt för mig att när jag går in på sidan (DAGLIGEN) inte missa en enda nyhet.
Jag vet att arkivet finns och att man kan bläddra bak i arkivet men att inte ens alla dagens nyheter får plats på första sidan är lite frustrerande, inte nog med det så har ni blandat in alla dessa nya godbitar men strukturen är inte helt på plats känns de som.

Inte heller har men möjlighet att läsa nyheterna varje dag ibland och då fanns det även minst gårdagen i lite mindre, bara textad format i ett litet stycke längst ner på sidan när man bläddrade igenom för att se om det är något man vill läsa som man hade missat. Det var dessutom lätt överskådligt.

Jag förstår att sidan är mer dynamisk nu och fine, jag köper det, men blanda inte in det i nyhets flödet, samt få in I ALLA FALL alla dagens nyheter på framsidan, och ett stycke med gårdagens längst ner ialf.

Jag vet att inget av detta här kommer påverka era beslut men jag vill få ut min frustration lite, det skall ej behöva kännas så när ni lanserar en ny o vacker sida

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av makedonii:

har ej lust att läsa igenom hela tråden men min feedback är följande:

- Det är lite huller om buller på sidan just nu, jag gillar layouten och jag gillar sammtidigt att "hetast just nu" osv. finns med på sidan, även fronta till höger andra saker. i like that. men lägg den högst upp, för de som till ext inte har lust att gå igenom alla nyheter och vill bara glansa över vad som är hetst just nu, och inte skall behöva bläddra ner och hitta den mitt i nyhets flödet, vad gör den där liksom? Men låt mig utveckla min förhoppningsvis konstruktiva kritik.

Jag har INGETING mot förändringar men som en trogen FZ veteran läsare sedan basicly day 1 så är det extremt viktigt för mig att när jag går in på sidan (DAGLIGEN) inte missa en enda nyhet.
Jag vet att arkivet finns och att man kan bläddra bak i arkivet men att inte ens alla dagens nyheter får plats på första sidan är lite frustrerande, inte nog med det så har ni blandat in alla dessa nya godbitar men strukturen är inte helt på plats känns de som.

Inte heller har men möjlighet att läsa nyheterna varje dag ibland och då fanns det även minst gårdagen i lite mindre, bara textad format i ett litet stycke längst ner på sidan när man bläddrade igenom för att se om det är något man vill läsa som man hade missat. Det var dessutom lätt överskådligt.

Jag förstår att sidan är mer dynamisk nu och fine, jag köper det, men blanda inte in det i nyhets flödet, samt få in I ALLA FALL alla dagens nyheter på framsidan, och ett stycke med gårdagens längst ner ialf.

Jag vet att inget av detta här kommer påverka era beslut men jag vill få ut min frustration lite, det skall ej behöva kännas så när ni lanserar en ny o vacker sida

Tack för feedbacken. Vi fortsätter att finslipa på ettan och slängde ut en ganska ordentlig designförbättring tidigare i veckan. Vi kommer också utvärdera hur vi jobbar med bilden och flödet. Den rena rubriksboxen du nämner är kanske ingen dum idé. Att lägga hetast överst blir lite problematiskt, risken är att samma saker blir liggande där lite för länge.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tack för feedbacken. Vi fortsätter att finslipa på ettan och slängde ut en ganska ordentlig designförbättring tidigare i veckan. Vi kommer också utvärdera hur vi jobbar med bilden och flödet. Den rena rubriksboxen du nämner är kanske ingen dum idé. Att lägga hetast överst blir lite problematiskt, risken är att samma saker blir liggande där lite för länge.

ni får helt enkelt testa er fram om vart "hetast" skall vara och vart läsarna vill ha det och vart den funkar bäst helt enkelt, så länge den inte är mitt i nyhets flödet :/

allt jag önskar är att få med alla dagens nyheter på en o samma sida samt gårdagens i liten box längre ner.

P.S. Mobil sidan är helt underbar btw, modern, snabb, smidig och jag älskar den nya fonten!

Medlem

Just nu ser ettan ut mer som en reklamsida än en nyhetssida. Ni borde nog vända på det.
Annars ser det ju snyggt ut och så.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av makedonii:

ni får helt enkelt testa er fram om vart "hetast" skall vara och vart läsarna vill ha det och vart den funkar bäst helt enkelt, så länge den inte är mitt i nyhets flödet :/

allt jag önskar är att få med alla dagens nyheter på en o samma sida samt gårdagens i liten box längre ner.

P.S. Mobil sidan är helt underbar btw, modern, snabb, smidig och jag älskar den nya fonten!

Jag kan lova att vi kommer att utvärdera varenda liten pixel de kommande veckorna Kul att du gillar mobilsidan också.


signatur
Medlem

En sak jag känner att jag saknar gentemot förra versionen. Förr så låg loggan höst uppe i vänstra hörnet, och tryckte man den så kom man tillbaka till förstasidan. Upptäcker nu när jag surfar runt att jag saknar den funktionen, att alltid ha en knapp till förstasidan tillgänglig. Det märks speciellt då jag läst en nyhet, kollat kommentarerna, och sen vill komma tillbaka till förstasidan för att kolla in nya nyheter. Kan iofs bara köra "Bakåt" i webbläsaren, men av någon anledning känns det onaturligt

Annars så gillar jag det! Känns lite virrigt än så länge, men det är mest en vanefråga.


signatur

Videomupp

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av WildThing:

En sak jag känner att jag saknar gentemot förra versionen. Förr så låg loggan höst uppe i vänstra hörnet, och tryckte man den så kom man tillbaka till förstasidan. Upptäcker nu när jag surfar runt att jag saknar den funktionen, att alltid ha en knapp till förstasidan tillgänglig. Det märks speciellt då jag läst en nyhet, kollat kommentarerna, och sen vill komma tillbaka till förstasidan för att kolla in nya nyheter. Kan iofs bara köra "Bakåt" i webbläsaren, men av någon anledning känns det onaturligt

Annars så gillar jag det! Känns lite virrigt än så länge, men det är mest en vanefråga.

Hehe, jag saknar också det. Vi hade gärna sett att menyn hängde med som förr men istället fick vi en rejält grymmare sök däruppe. Dess nedfällning funkar inte så bra med sticky scrolling.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag tänker att man inte behöver hela menyn, utan jag hade nöjt mig med en pytteliten ikon i ena hörnet. Men det är kanske en allt eller inget-grej


signatur

Videomupp

Skägg.
10 Chambers

@WildThing: mm, kanske skulle kunna slinka ner på vänstersidan.


signatur
Medlem

Vid första anblick gillar jag inte nya layouten, det är nått med färgerna. Men så är jag en gringubbe av rang och ett jävla vanedjur oxå. Hoppas jag vänjer mig.

Medlem

Gillar överlag förändringarna, men att inte paginering finns på förstasidan gör mig tyvärr tokig. Att kunna gå läsa de nyheter som inte fick plats på förstasidan enkelt gör mig smått irriterad. Jag vill gärna inte behöva gå till arkivet och spendera massa extra klick utan ser gärna att man på första sidan enkelt kan ta sig till sida 2, alt infinity scroll. Annars bra jobb! Fortsätt utvecklas och göra fz till den sida jag fortsätter återkomma till även efter de dryga 20 år jag varit läsare minns fortfarande stolt mitt rq-demo jag fick publicerat 97/98 ^^

Medlem

Får konstiga diagonala streck över texten lite titt som tätt. Verkar dyka upp när jag startar videoklipp.
Använder Chrome

Skägg.
10 Chambers

@axer: Vi snackade om att göra historiken på förstasidan bättre tidigare idag. Infinite scroll hade vi tal förut men det lutar mer åt lättare access till arkivet eller fler listningar, på förra sajten hade vi ju enkla textrubriker i botten.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@axer: Vi snackade om att göra historiken på förstasidan bättre tidigare idag. Infinite scroll hade vi tal förut men det lutar mer åt lättare access till arkivet eller fler listningar, på förra sajten hade vi ju enkla textrubriker i botten.

Gör ABSOLUT INTE infinite scroll, snälla. Jag ber på mina knän. Det suger så fruktansvärt mycket as. Alla sidor har börjat göra det, man tappar helt tidsuppfattningen när man bara kan rulla sidan ända tills ögonen blöder.

TLDR, det är fult och asdåligt samt påverkar folks hälsa mycket mycket svårt.

----

Annars, så tycker jag sidan är bra! Upplever den snabbare, håller med @WildThing om att jag vill ha en snabb genväg tillbaka till första sidan, även @Harakiri som sa att bredden ändras. Jag skulle till och med säga att bredden här är bra, i forumet och för liten på framsidan, men det kanske är svårt att justera på ett bra sätt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det tog ett tag för mig att fatta att följda trådar var samma som den där gamla drop down listan ni hade på gamla sidan. Det var också mycket lättare att ha det på det sättet, är det något ni tänkt att man kanske kunde gå tillbaka

Nu måste jag liksom byta sida för att se vilka trådar folk har skrivit i, onödigt mycket klickande kan jag tycka?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag gjorde en ny tråd och sedan raderade denna för att skriva i denna tråden i stället. Då fick jag upp att jag inte hade behörighet att skickas till den sidan (som jag nu skulle till) efter att den raderats.
Antar att jag skulle skickas till samma forumdel eller framsidan, om det är framsidan så borde det vara samma forumdel i stället.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ok nu har jag format en uppfattning om sajten efter det första intrycket, här kommer det:

Ouuuääää ni hade sönder det! Förr var jag in säker tio gånger om dagen, nu har jag inte lust att besöka alls. Men jag lämnar fz som bokmärke även om jag vet att det bästa för oss båda om jag raderade det. Som en gammal flammas mobilnummer borde det gå upp i rök.

Fz, it's not you. It's me.
Nej fan heller, det är du. Ha ett underbart liv. Ring mig inte igen.

Medlem

- Nej till Infinity Scroll
- Nej till "lättare access till arkivet", tvinga mig inte klicka där vare dag istället för att vara kvar på första sidan.
- Ja till alla dagens nyheter på första sidan
- Ja till gårdagens nyheter i en liten text box längst ner på sidan
- Ja till "hetast just nu" skall finnas bredvid "gårdagens nyheter text boxen"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av makedonii:

- Nej till Infinity Scroll
- Nej till "lättare access till arkivet", tvinga mig inte klicka där vare dag istället för att vara kvar på första sidan.
- Ja till alla dagens nyheter på första sidan
- Ja till gårdagens nyheter i en liten text box längst ner på sidan
- Ja till "hetast just nu" skall finnas bredvid "gårdagens nyheter text boxen"

Just nu finns det inga planer på infinite scroll.
Med lättare att hitta till arkivet menar vi en länk i botten av sajten, som vi hade förut. Vi har dock utökat antalet objekt på framsidan så att dagens skörd inte försvinner. Det var aldrig tanken.
Vi kikar på boxen och så länge flyttat ner Hetast.

Lyxproblemet med en ny sajt är att. Vissa saker måste trimmas in och justeras efter att man kör den "live". Spelar ingen roll i hur många veckor man latja runt, det är i skarpt läge man ser hur designen håller ihop. Vi har redan gjort massor av justeringar.

Vi kommer heller aldrig kunna blidka alla. Vissa gillar exempelvis infinite scroll, andra inte.


signatur
Medlem

Eftersom jag hatar Karuseller så ignorerar jag helt dessa(ser bara ut som dålig reklam för mig, och när jag pratar om reklam så visades faktiskt reklam på denna sida förut men nu inte alls, det känns lite fattigt med helvit bakgrund) och om jag då ska svara på frågan jag fick i https://www.fz.se/nyhet/272588-valkommen-till-nya-fz så ser jag helst på desktop så långt det går, jag ogillar när hemsidor designas för omvänd 1080p bara för att passa in på mobiler. Nu har även swedbank börjat med den skiten, eller så har de bara lagt till "Swedbank Robur" till ens fonder vilket gör att fondnamnet blir tre rader istället för 1.

Ni var dåliga förut på att lista nyhetsartiklar i en följd men nu existerar inga tidigare artiklar än de som syns på förstasidan.
Om man inte klickar på en liten "Arkiv" längst upp men varför byta från högertrafik till vänstertrafik?
Hur vore det om ni kör som Sweclockers har det, med en länk under artiklarna nertill, då designen ändå liknar det. Eller använder det svarta fältet för att lägga upp historiken, en efter en, det är ju ändå bara svart där...

Käll hänvisning? Hur kommer det sig att ni alltid hänvisar till er egen sida varje gång en nyhet uppkommer?
Ta denna tex. https://www.fz.se/nyhet/272596-battlegrounds-drar-in-nastan-1...
Även om det ni skriver stämmer så kan det vara lite svårt att länka hit om man skriver om saken på en utländsk sida, nu är det ju lätt att googla men ibland känns det som att en länk borde länka till en verifierande sida eller till hemsidan för själva spelet.

Medlem

Jag tycker sidan känns mer modern, men den känns också väldigt spretig till den grad att jag överväger att slå på adblock igen för att få annonser och dess tillhörande spårning av min webbtrafik. Mobilsidan är mycket, mycket mer användarvänlig även på en dator. Mycket mer stilren.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hajfena:

Eftersom jag hatar Karuseller så ignorerar jag helt dessa(ser bara ut som dålig reklam för mig, och när jag pratar om reklam så visades faktiskt reklam på denna sida förut men nu inte alls, det känns lite fattigt med helvit bakgrund) och om jag då ska svara på frågan jag fick i https://www.fz.se/nyhet/272588-valkommen-till-nya-fz så ser jag helst på desktop så långt det går, jag ogillar när hemsidor designas för omvänd 1080p bara för att passa in på mobiler. Nu har även swedbank börjat med den skiten, eller så har de bara lagt till "Swedbank Robur" till ens fonder vilket gör att fondnamnet blir tre rader istället för 1.

Ni var dåliga förut på att lista nyhetsartiklar i en följd men nu existerar inga tidigare artiklar än de som syns på förstasidan.
Om man inte klickar på en liten "Arkiv" längst upp men varför byta från högertrafik till vänstertrafik?
Hur vore det om ni kör som Sweclockers har det, med en länk under artiklarna nertill, då designen ändå liknar det. Eller använder det svarta fältet för att lägga upp historiken, en efter en, det är ju ändå bara svart där...

Käll hänvisning? Hur kommer det sig att ni alltid hänvisar till er egen sida varje gång en nyhet uppkommer?
Ta denna tex. https://www.fz.se/nyhet/272596-battlegrounds-drar-in-nastan-1...
Även om det ni skriver stämmer så kan det vara lite svårt att länka hit om man skriver om saken på en utländsk sida, nu är det ju lätt att googla men ibland känns det som att en länk borde länka till en verifierande sida eller till hemsidan för själva spelet.

"Ni var dåliga förut på att lista nyhetsartiklar i en följd men nu existerar inga tidigare artiklar än de som syns på förstasidan.
Om man inte klickar på en liten "Arkiv" längst upp men varför byta från högertrafik till vänstertrafik?"

Vi tittar på att göra vägen till arkiv tydligare, eller lägga in en listning av tidigare nyheter i en box med bara rubriker, likt den vi hade tidigare. På förra sidan var framsidan endast kronologiskt, om vi inte vid enstaka tillfällen flyttade fram publiceringsdatumet, så förstår inte riktigt kritiken där. Och Arkiv har samma listning som ettan, fast rakt kronologist, och med tvångsbeskurna bilder på varje objekt.

Gällande källhänvisningar har vi det som regel, kan inte svara på varför det inte var med i just den nyheten. Vi har dock för vana att inte hitta på nyheter och är det obekräftade uppgifter anger vi det tydligt.

Skrivet av Anwest:

Jag tycker sidan känns mer modern, men den känns också väldigt spretig till den grad att jag överväger att slå på adblock igen för att få annonser och dess tillhörande spårning av min webbtrafik. Mobilsidan är mycket, mycket mer användarvänlig även på en dator. Mycket mer stilren.

Vore kalas om du kunde vara mer specifik gällande spretigheten. Vi håller fortfarande på att utvärdera hur vi ska använda bilder på ettan, och när, samt hur många objekt som ska listas, och hur.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jeans:

Får konstiga diagonala streck över texten lite titt som tätt. Verkar dyka upp när jag startar videoklipp.
Använder Chrome
http://i.imgur.com/MEhn1hZ.png

Det såg skumt ut, håller den fortfarande på så?


signatur
Skriv svar