Ersätta grafikkortet eller nybygge?

Medlem
Ersätta grafikkortet eller nybygge?

Tjenare!

Min gamle vapendragare har några år på nacken och börjar bli väldigt slö i strid. Snittar inte längre 60fps ens på dom lägsta inställningarna så kände att det börjar bli dags att hitta en ersättare. Problemet är att pengar inte är något jag har liggandes på hög längre så behöver ett billigt alternativ. Helst vill jag bara ersätta GPUn med något vettigt som håller några år till så att kostnaderna inte skjuter i höjden men resten av systemtet ska helst inte flaskhalsa allt för mycket. Någon som har koll på om det räcker med en GPU uppning eller om hela systemet måste ersättas?

Specs:

CPU: Intel i7-3770K, 3.50GHz
RAM: 16 GB
Moder: ASUS P8Z77-V Pro
GPU : NVIDIA GeForce GTX670

Medlem

Räcker med ny gpu.
Det enda vettiga att uppdatera till är väll i7 7700k eller motsvarnde ryzen och det det kostar mer än det smakar.
Skulle du spendera den kostnaden på ett grafikkort endast så får din dator en monstruös sprestandaboost

Edit dessutom stödjer din cpu och mobo.överclockning så har du inte gjort det så öka där, då håller ditt system ett bra tag till.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Räcker med ny gpu.
Det enda vettiga att uppdatera till är väll i7 7700k eller motsvarnde ryzen och det det kostar mer än det smakar.
Skulle du spendera den kostnaden på ett grafikkort endast så får din dator en monstruös sprestandaboost

Edit dessutom stödjer din cpu och mobo.överclockning så har du inte gjort det så öka där, då håller ditt system ett bra tag till.

Nu blev jag riktigt glad här på lillördagkvällen. Du har inga tips på GPU? Mest bang4buck i prisklassen 2-4 tusen. Helst NVIDIA då jag alltid har kört med detta.

Haft lite utkik på https://www.inet.se/produkt/5402807/asus-geforce-gtx-1060-6gb... ett bra tag nu och hur skulle den vara som ersättare? Antar att det inte är några reor på g alá black friday eller?

Medlem

Vänta tills Vega kommer ut och vi börjar se riktiga benchmarks på det.

sta
Medlem
Skrivet av Baizon:

Nu blev jag riktigt glad här på lillördagkvällen. Du har inga tips på GPU? Mest bang4buck i prisklassen 2-4 tusen. Helst NVIDIA då jag alltid har kört med detta.

Haft lite utkik på https://www.inet.se/produkt/5402807/asus-geforce-gtx-1060-6gb... ett bra tag nu och hur skulle den vara som ersättare? Antar att det inte är några reor på g alá black friday eller?

Jag bytte nyligen ut ett 'Msi gtx 670 2gb' mot ett 'Asus Gtx 1060 6gb dual fan'. Det är lite mindre än det
koret du länkade till, jag har i övrigt, i5 3570k och 16gb ram, men jag använder inte datorn primärt till spel. Hursomhelst
väldigt bra kort om man inte behöver det värsta'. Jag gav 2599 kr för det (komplett.se hade en rea) annars
kostar det ca 3000+ kr.

(Det klarar t ex nya Doom på ultra 1080p 60 fps. En del lite äldre spel går t om att sätta till 1440 p t ex Alien Isolation med stadiga 60 fps, iofs händer det ju inte så mycket samtidigt på skärmen. Raise of the Tomb Raider 1080p 60 fps, fast inte allt på max)

Medlem
Skrivet av neocon:

Återigen, ska du inte spela i högre upplösning än 1080p, välj 3GB-kortet från MSI för 2490:- . Kan knappast bli mer prisvärt.

Tackar för alla tips och visat intresse. Blev kortet du länkade som inhandlades.

Återigen tack för all hjälp!

1
Skriv svar