Project Scorpio: 4K-upplösning i Red Dead 2, Battlefront 2 och Forza 7

Robot
Project Scorpio: 4K-upplösning i Red Dead 2, Battlefront 2 och Forza 7
Medlem

4K upplösning i cinematiska 24 fps.

Medlem
Skrivet av MrPeters:

4K upplösning i cinematiska 24 fps.

Man får vara glad om ens 24 FPS är möjligt.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Man får vara glad om ens 24 FPS är möjligt.

Dom kommer lösa utmaningen med hårda optimeringar men främst med att sänka detaljnivån, det skulle inte förvåna mig om Microsoft kör med dynamisk upplösning som sänker upplösningen när det bli för tungt. Precis som Xbox One redan gör i vissa titlar.

Så 30 FPS är inte omöjligt.

Poängen?

Jag kanske har missat något, men måste man inte ha en sjukt stor tv 80+ tum eller sitta väldigt nära för att kunna ha någon fördel av 4K upplösningen?

Medlem

Frågan är vart prislappen landar. Tror ytterst få vill lägga PC-pengar på en konsol.

Anledningen till varför Xbox 360 exploderade var ju att man fick en biffig maskin för potatispengar.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Man får vara glad om ens 24 FPS är möjligt.

Hah, Nailed it ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Som nyligen ägare av en 1440p skärm så kan jag säga att skillnaden från 1080 i spel gjorde absolut ingenting för mig. Om jag köper en ny TV någon gång i framtiden och den har 4k till ett "lagomt" pris så fine, men inget att hypa över (nog för att 4k är högre än 1440p).

Medlem
Skrivet av MrPeters:

4K upplösning i cinematiska 24 fps.

Precis, 4K i 24fps med en detaljnivå som får vilken respektabel PC-gamer som helst att krypa ihop i fosterställning och gråta....

Medlem

Hur mycket kan ms pressa in i maskinen innan priser sticker iväg överdrivet?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja, ett 1070 är inte mycket att hurra för i 4K. Men visst är det möjligt om man drar ner på andra inställningar (vilket heter "optimering" i marknadsföringsspråk). Nackdelen är ju att spelet antagligen skulle sett bättre ut i 1080p och de högsta inställningarna plus lite AF och AA än low/medium i 4k.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag kanske har missat något, men måste man inte ha en sjukt stor tv 80+ tum eller sitta väldigt nära för att kunna ha någon fördel av 4K upplösningen?

http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2013/01/27/resolution_chart...

Är nog uppskattat avstånd för att kunna räkna pixlar och inte det avstånd som krävs för att du ska kunna se en skillnad på bilden.

Tittar man på den här videon kan man se skillnad på väldigt långt avstånd även om youtube komprimerar allt till skit.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Historiskt sett har den kraftfullaste konsolen alltid sålt minst. Får se om det blir ändring på detta nu.

Gen
Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag kanske har missat något, men måste man inte ha en sjukt stor tv 80+ tum eller sitta väldigt nära för att kunna ha någon fördel av 4K upplösningen?

Jag har en 65 tums 4K TV och tycker det är en enorm skillnad i detaljrikedom om jag spelar ett spel i 1080p eller 4K.

Skrivet av Halvars90:

Som nyligen ägare av en 1440p skärm så kan jag säga att skillnaden från 1080 i spel gjorde absolut ingenting för mig. Om jag köper en ny TV någon gång i framtiden och den har 4k till ett "lagomt" pris så fine, men inget att hypa över (nog för att 4k är högre än 1440p).

Jag bytte från 1200p till 1440p för tre år sedan och tycker det var en riktigt trevlig boost men framförallt att jag slapp köra 4xMSAA (el. dyl) utan att det oftast räckte med 2xMSAA (el. dyl). Kör man 4K så behövs ingen AA alls.

Ambassadör
Xbox

Det kommer att bli en riktigt fet konsol. Vill man ha snyggast multiplats på konsol så kommer det att vara Scorpio som gäller, känns bra.

Jag tror att det blir i högre fps än vad många tror också.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Precis, 4K i 24fps med en detaljnivå som får vilken respektabel PC-gamer som helst att krypa ihop i fosterställning och gråta....

Eh, va? Jämför 4k upplösning på en konsol och en PC, vem tror du vinner i detaljrikedom?

Gnällkuk

Snälla, snälla låt oss nu få möjligheten att spela kommande titlar med lägre upplösning men 60fps!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det kommer att bli en riktigt fet konsol. Vill man ha snyggast multiplats på konsol så kommer det att vara Scorpio som gäller, känns bra.

Jag tror att det blir i högre fps än vad många tror också.

Jag gissar att majoriteten av spel i 4K kommer vara låsta på 30 fps.

Medlem

Jag som aldrig någonsin skulle släppa in en stationär dator i mitt hem, tycker det här låter super. Men dom får nog se till att prislappen hamnar någonstans vid 5000-6000 kr, annars blir det tveksamt..

Skrivet av marcus8958:

Är nog uppskattat avstånd för att kunna räkna pixlar och inte det avstånd som krävs för att du ska kunna se en skillnad på bilden.

Tittar man på den här videon kan man se skillnad på väldigt långt avstånd även om youtube komprimerar allt till skit.
https://www.youtube.com/watch?v=h9oF6D6OF5U

Skrivet av Gen:

Jag har en 65 tums 4K TV och tycker det är en enorm skillnad i detaljrikedom om jag spelar ett spel i 1080p eller 4K.

I see, så kan det nog va! I slutändan handlar det nog om individuella skillnader/preferenser, i vissa tester kan deltagarna se skillnad på 4K/1080p på TV, i vissa tester kan de inte göra det. Sen är 4K bara en aspekt av TV:ns bild, så en high end non-4K kan vara väldigt bra jämfört med en entry-level 4K, så för att få ut riktigt max kanske man man måste ha en high end 4K och då kanske man väljer att köpa en konsol till istället, skulle jag gjort iaf Men alla är olika.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Eh, va? Jämför 4k upplösning på en konsol och en PC, vem tror du vinner i detaljrikedom?

Nä precis, varför då bemödar sig konsolltillverkarna med att driva fram 4K som en bra grej när det hade varit bättre att man kör 1080p med mer detaljer istället... då konsollerna knappt kan köra 1080p vettigt som det är idag.

Medlem

Helt klart intressant, givet köp vid 4500 spänn, annars väntas nästa ps in.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Ny dator för min del till hösten (Core2:an har gjort sitt redan 2012), scorpion klarar man sig utan då dom exklusiva spelen även kommer till Pc. Så min kombo blir Playstation och Pc. Dessutom så har sony mycket trevligare exklusiva spel.

Jag längtar till e3, det kommer att bli intressant i år.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

I see, så kan det nog va! I slutändan handlar det nog om individuella skillnader/preferenser, i vissa tester kan deltagarna se skillnad på 4K/1080p på TV, i vissa tester kan de inte göra det. Sen är 4K bara en aspekt av TV:ns bild, så en high end non-4K kan vara väldigt bra jämfört med en entry-level 4K, så för att få ut riktigt max kanske man man måste ha en high end 4K och då kanske man väljer att köpa en konsol till istället, skulle jag gjort iaf Men alla är olika.

Du har helt rätt i att en bra 1080p tv kan ge mycket bättre bild än många billiga 4K apparater. Min förra Panasonic plasma är ett bra exempel som presterar än idag i topp-klass. Men den fick ersättas med en oled vilket ger fantastisk bild i 4k med hdr (speciellt i mörka delar av spelen).


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Scorpios 6TFLOPS kommer nog inte vara i samma nivå som hur nvidia räknar 6TFLOPS.
AMD och Nvidia verkar räkna annorlunda, tex ett RX 480 har en beräkningskraft på 5 834 GFLOPS, medans GTX 1060 som är allmänt kraftigare har en beräkningskraft på 4 372 GFLOPS.

Scorpio precis som Xbox1 lär troligtvis fortsätta basera sig på AMD delar, dvs mest troligt är att man får räkna med typ RX 480 prestanda som bäst. Vilket inte är dåligt men knappast något att hurra över och en bra bit ifrån GTX 1070 prestanda.

Största problemet är också att Scorpio med största sannolikhet fortfarande kommer ha kvar samma cpu del som innan, som bara är lite högre klockad. Den CPU:n var kass redan innan när xbox1 och vanilla ps4 släpptes. Bland annat därför så många konsol spel ligger och kämpar i 30fps, även många ps4 pro titlar. Även därför man oftare ser att de försöker uppnå "4k" 30fps än 1080p 60fps, eftersom gpu delen inte flaskhalas lika mycket av cpu delen när man bara försöker hålla 30fps.

Man kan ju alltid hoppas de har en schyst Ryzen CPU i nya Scorpio APU:n men inget vad jag läst hittills verkar indikera det.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Scorpios 6TFLOPS kommer nog inte vara i samma nivå som hur nvidia räknar 6TFLOPS.
AMD och Nvidia verkar räkna annorlunda, tex ett RX 480 har en beräkningskraft på 5 834 GFLOPS, medans GTX 1060 som är allmänt kraftigare har en beräkningskraft på 4 372 GFLOPS.

Scorpio precis som Xbox1 lär troligtvis fortsätta basera sig på AMD delar, dvs mest troligt är att man får räkna med typ RX 480 prestanda som bäst. Vilket inte är dåligt men knappast något att hurra över och en bra bit ifrån GTX 1070 prestanda.

Största problemet är också att Scorpio med största sannolikhet fortfarande kommer ha kvar samma cpu del som innan, som bara är lite högre klockad. Den CPU:n var kass redan innan när xbox1 och vanilla ps4 släpptes. Bland annat därför så många konsol spel ligger och kämpar i 30fps, även många ps4 pro titlar. Även därför man oftare ser att de försöker uppnå "4k" 30fps än 1080p 60fps, eftersom gpu delen inte flaskhalas lika mycket av cpu delen när man bara försöker hålla 30fps.

Man kan ju alltid hoppas de har en schyst Ryzen CPU i nya Scorpio APU:n men inget vad jag läst hittills verkar indikera det.

Det enda det anger är hur många flyttalsoperationer som kan utföras per sekund. Det kan inte användas som ett reellt "prestandaindex".


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Det enda det anger är hur många flyttalsoperationer som kan utföras per sekund. Det kan inte användas som ett reellt "prestandaindex".

Jo det är sant, det var bättre uttryckt.

Dock är det kanske inte helt fel att utgå ifrån att de 6 TFLOPS Microsoft sagt Scorpio kommer ha troligtvis basera sig efter AMD-kort, liknande RX 480. Men att det kommer bli någon monster maskin med GTX 1070 prestanda är nog inte speciellt troligt, speciellt om den gamla cpu-delen fortfarande är kvar.

Medlem

Lär väl införskaffa ett i brist på annat. Trots man nyss byggt ny dator för svindyra pengar.
Dock för första gången sen PS2 är jag mer sugen på Sonys i brist på de PS-exklusiva spelen. Xbox har ju verkligen NADA konsollexklusiva spel av värde i dag.
Förr hade de Halo, Gears (initialt) m.m. Nu är de verkligen endast för handkontrollerna och layouten jag hellre spelar Xbox. Sen att de går att koppla mellan Win10 och sådär är väl ett plus med inget jag riktigt använder mig utav.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Största problemet är också att Scorpio med största sannolikhet fortfarande kommer ha kvar samma cpu del som innan, som bara är lite högre klockad. Den CPU:n var kass redan innan när xbox1 och vanilla ps4 släpptes. Bland annat därför så många konsol spel ligger och kämpar i 30fps, även många ps4 pro titlar. Även därför man oftare ser att de försöker uppnå "4k" 30fps än 1080p 60fps, eftersom gpu delen inte flaskhalas lika mycket av cpu delen när man bara försöker hålla 30fps.

Man kan ju alltid hoppas de har en schyst Ryzen CPU i nya Scorpio APU:n men inget vad jag läst hittills verkar indikera det.

Finns inget som tyder på att Scorpio skulle köra med liknande CPU (Jaguar) som tidigare Xbox utan allt tyder på att det blir en Ryzen processor. Varför ska du kommentera just en sådan sak som du inte har någon koll på? Du kan inte alls ha följt nyheter kring just scorpio alls? Är ju inte alls svårt att ens googla sig fram.

http://digiworthy.com/2016/10/10/phil-spencer-xbox-scorpio-no...

Gen
Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

I see, så kan det nog va! I slutändan handlar det nog om individuella skillnader/preferenser, i vissa tester kan deltagarna se skillnad på 4K/1080p på TV, i vissa tester kan de inte göra det. Sen är 4K bara en aspekt av TV:ns bild, så en high end non-4K kan vara väldigt bra jämfört med en entry-level 4K, så för att få ut riktigt max kanske man man måste ha en high end 4K och då kanske man väljer att köpa en konsol till istället, skulle jag gjort iaf Men alla är olika.

Jag tänkte mer att min TV har ju native 4K så om jag kör en 1080p källa så kommer massa "4K pixlar" få representera en "1080 pixel" vilket gör allt suddigare. Nästa grej är ju Aliasing vilket blir riktigt tydlig i 1080p men maskeras av eventuell AA (om man kör ett datorspel till TVn). Men alla är olika som du säger Har en polare som säger att det inte finns någon skillnad på 1080p och 4K överhuvudtaget

12
Skriv svar