Diskutera: Vad är bäst och sämst med Mass Effect: Andromeda?

Medlem

PS.
Jag spelar på PC ultrawide 1440p skärm.
Optimeringen för 21:9 skärmen är kanon!
Spelar pp gtx1070

Om jag vill ha stabila 60 fps får jag nöja mig med medel inställningar på de flesta inställningar. Är 35 fps ok kan jag kliva upp till ultra överallt..

Jag behöver 60 fps dock tyvärr.

Avstängd

Jag har ännu inte bestämt om jag ska köpa det. Känner mig för osäker på spelet just nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Sämst? Oj det finns mycket.
Det är inte i närheten av Mass Effect trilogin.
Ryder är inte i närheten av Shepard. Han är en tönt, han är urusel.
Animationerna, röstskådespelarna, röster som inte passar till sin karaktär ALLS! Drack är möjligtvis ett undantag. Dialogerna är... nä jag vet inte vad jag säga om det.
Handelsmenyerna är röriga, research/craft menyn är under all kritik. Skeppets planlösning är ganska dålig, allt resande mellan skeppet, moderskeppet, och Nexus är också det rätt så rörigt. Quest system verkar vara halvfärdigt. Krigssystemet fungerar... undermåligt. Huvudstoryn är full med buggar. Jag själv fick börja om efter c:a två timmar då jag inte kunde öppna en dörr!
Stjärnkartan är dålig rent ut sagt och bara långsamt. Det ska zoomas in och ut varje gång du åker till en ny planet och det går inte fort.
Det finns mycket att göra, men hälften av dina uppdrag eller sidouppdrag är fruktansvärt ointressant och antyder att folk är dumma i huvudet.

Mycket är dåligt tycker jag. Med det sagt...

Det påminner om Mass Effect serien och har mycket av det i sig.
Men Bioware plockade fram B-laget, sa åt dom att titta på Mass Effect trilogin och göra den häftigare. Släng på allt och lite till. Mer kladd och mer av allt.
Dom lyckades... häftigare är det, men det är fan så mycket sämre.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Bäst: Storyn som vanligt antar jag. Blandat med rätt go action och liknande. Gillar fighting-systemet med alla dess perks och skills. Det där med ansiktsanimationerna är i mitt tycke en storm i ett vattenglas.

Sämst: Tja, craftingsystemet tycker jag är onödigt komplicerat. Det spretar för mycket i olika rasers utrustning och liknande. Sen kan jag tycka att det ibland blir oklart vart man ska nånstans i ett uppdrag, både på planeter såväl som i rymden.

Summa summarum: Det här är på inget sätt ett dåligt spel och jag misstänker att jag kommer lägga ohälsosamt mycket tid på det, som sig bör.


signatur

The Emperor protects.

Medlem
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av Robez:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av gerald:

I all uppståndelse som blev kring ME:A så dök det upp saker jag inte visste om bioware innan .t.ex att de tillåter en rasist sprida sin skit fritt, tappar lite suget att ge dem mina pengar då.
Får bli realådan om ett par år.

!?!?
En rasist var vad?

Du syftar på den här snubben, eller hur:
https://heatst.com/culture-wars/mass-effect-designer-manveer-...

Japp och det har tagits upp i varje artikel om mass effect det senaste året."Rasist" är dock ett ord som är så överanvänt idag att det inte betyder något längre.

Ja men herre gud man kan inte vara rasist mot vita, det är väl allmänkunskap man får lära sig på lågstadiet? Det var alltså inget att se där då. Gött!

Det blir rätt komiskt om man byter white mot valfri annan färg, skrii skrii skriiiiiiiiii skriiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Det är lite offtopic men jag lever efter filosofin att antingen är det ok för alla eller ingen och kolla på ett påstående och byt ut vad de säger till något annat och se om det är ok. Ex. En kvinna slår sin man (Uppenbart OK för samhället) tvärtom? NIX INTE OK!

Ontopic, tyckte storyn var lite fattigare än tidigare spel, brydde mig inte om animationerna eller andra buggar som vissa andra spelare har haft men fastnade inte för storyn i det här spelet. Helt ärligt kunde de ha döpt det till något annat än Mass Effect för jag tycker inte det lever upp till de tidigare spelen.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av farbrorwiwi:

det bästa med mass effect: andromeda är att jag fortfarande har det framför mig, och det sämsta att jag måste vänta på att de lagar en massa skräp som avskräcker mig från att börja...

Vänta inte. Har du spelet så börja spela. Det är inte alls så dåligt som det verkade. Visst finns det en del saker som man hade velat att de gjort bättre, men kritiken är överdriven.

Och hur vet du att du inte gillar det om du inte provar?

lirade just igenom 1, 2 & 3 inför detta, och var helt inne på att köra Andromeda men day one patch säger mig att jag bör vänta några dagar bara för att få en mer slipad playthrough.. oavsett hur det är beskaffat lär jag älska det, är en total sucker for sci-fi, men har heller inte så bråttom att jag inte kan vänta och få första upplevelsen lite lite göttigare... för övrigt måste alla som gillade storyn i ME3 och inte lirat Leviathan DLC göra det, DLC:et fanns inte när jag spelade igenom senast och blev helt blown away, geeeez!


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

alltså bioware är inte bioware längre, allt som var bioware har ju flytt skutan succesivt efter de blev uppköpta av EA. Inte så konstigt att andromeda blev skit. högsta hönset i bioware är till råga på allt en äcklig sjw som hatar vita, kolla hans twitter lol.

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Inte så konstigt att andromeda blev skit..

Det är ett förbannat bra spel. Har du spelat det mycket?

Medlem

Sämst är att det inte finns på steam.

Medlem

Sämsta är att det känns som dragon age in space.

Medlem

Nästan lite sorgligt hur både media och privatpersoner kan ge sig fan på att dra ner spelet i smutsen p.g.a en så liten detalj som ansiktsanimationer. Utöver detta, de eventuella buggarna, och lite för långa färdsekvenser i rymden har jag haft riktigt kul med spelet hittills!

Medlem

Haha, kul att se att smaken verkligen är olika. Vissa totalsågar spelet medans alla hyllar det. Som ett ME-fan så har jag följande att säga om ME:A:

----

Bäst:

- Äventyret. Känns direkt som ett Mass Effect och man sugs in direkt i spelet. Och allt är nytt, ny galax och nya förutsättningar. Helt perfekt!

- Grafiken i överlag. Kör det i 4K med allt maxat (med i snitt 60-70fps) och det ser underbart ut. Rymden ser verklig snygg ut och älskar skeppet (dock så var Normandy bättre planlagd). Planeterna ser stora ut och det ser helt enkelt underbart ut.

- Karaktären. Ryder är en intressantare person än Shepard och då gillar jag Shepard väldigt mycket ändå. Har dock bara kört med manlig Ryder än så länge, men känns som att Ryder är mer en vanlig knegare som kastades in i en större roll och får ta det bäst det går, till skillnad från Shepard som redan var en militär-veteran från början.

----

Sämst:

- Vissa sekvensanimationer. När man ska scanna planeter osv. Snyggt, men tidsödande.

- Vissa ansiktsrörelser. Stela och lågupplösta, som att flera personer jobbade med olika karaktärers animationer och ingen QC gjordes i efterhand. Dock inget som direkt stör, men kunde varit bättre. Vissa karaktärer är väldigt bra animerade och detaljerade, andra känns som de är tagna från nåt spel 2001, platta och livlösa.

- Gränssnittet. Horribelt helt enkelt. Att snabbt få en överblick över alla quests är värdelöst, och man vet inte under vilken kategori de hamnar. Massa hoppande i menyer och undermenyer.

- R&D. Bra att det finns med, men gränssnittet är värdelöst även här. Dålig överblick och till slut så känns det som att man inte bryr sig.

- Multiplayer. Håller mig borta helt från det. Hade önskat det hade riktig coop och kändes som att storyn ursprungligen var förberedd på det (bror/syster) men att de dumpade det. Trist. Ett fullt ME i coop vore verkligen underbart.

- Ingen skiva/sticka. Köpa det i butik med plastfodral kostar ändå 100kr mindre än att köpa det direkt från Origin, och då måste jag ändå tanka det. Skiva kanske inte spelar roll så mycket längre men gillar original. Eller de kunde skickat med ett snyggt USB-minne i form av skeppet. Hallå? Skicka med en snygg poster eller nåt nästa gång.

---

Har dock inte upplevt några buggar i spelet. Är ibland svårt att komma upp på vissa platåer och jetpacken känns lite "sen" ibland, men det blir mer en vana efter ett tag och man anpassar sig. Dock inga grafiska buggar eller krascher, och inkluderingen av Ansel är underbar, har tagit så mycket snygga högupplösta screenshots jag kan.

I överlag så skulle jag ge ME:A en 7:a i betyg än så länge. Inte perfekta spelet, men det är och känns som Mass Effect och det finns en väldigt bra grund för att göra uppföljare som fixar problemet och förbättrar allt. Miljöerna är väldigt snygga och intressanta, storyn är intressant och massor med spelglädje.

Avstängd

Jag har spelat ca 10% av spelet nu, köpte det igår. Vet i fan om det är min smak av spel, tycker allt verkar så krångligt


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Gillar verkligen det här spelet. Har nästan samma Mass Effect känsla som de andra spelen. Saknar det där lilla extra i filmsekvenserna och valen man gör. Men spelet är riktigt bra. Det här med animationerna är överdrivet, det har hänt nån gång att rösten inte synkar med munrörelserna men det är inget jag stör mig på. Saknar Paragon och Renegade i chatt sekvenserna.
Mitt betyg för Single player är 9/10
Mitt betyg för multiplayer 1/10. Älskade Mass Effect 3 multiplayer spelade flera hundra timmar. Andromeda är skandalöst dåligt. Jag köpte super deluxe enbart för multiplayer till ps4. Igår körde jag 12 matcher på gold. 11 av dom så crashade spelet på wave 7 några sekunder innan extraction. Om man crashar så får man 0 xp och credits. Får felkoden ce-34878-0 hela tiden. Har installerat om spelet 2ggr, installerat om programvaran på ps4 men ingenting fungerar. Känns som att de släppt spelet lite för tidigt, vill bara att multiplayer ska fungera så att jag kan nörda ner mig.
Är det fler som har samma problem?
Ber om ursäkt att jag är så negativ men det är frustrerande hehe.
Bortsett från detta så tycker jag att spelet är grymt bra!

Medlem

Har nu spelat ut det, vilket tog lite över 100 timmar och då gjorde jag i princip samtliga questar och utforskade i princip allt.

Bäst, rymden är oändligt vacker och planeterna likaså, ja egentligen är hela spelet snyggt faktiskt. Här har verkligen Bioware lagt ner större delen av resurserna man hade till spelet känns det som. Ett par karaktärer sticker ut från den gråa trista massan av generiska karaktärer, Drack och Vetra är riktigt kul och underhållande ibland. Striderna är bra, kul, relativt svåra och flyter på bra. Det ger dig mycket spel för pengarna 100 timmar är rätt saftigt, speciellt med tanke på att ME:3 tog mig drygt 25 att spela igenom första gången.

Men... Det är också verkligen allt som är bra med spelet, för resten är, om det inte bara är knappt acceptabelt för ett AAA+ spel, så är det direkt uselt. I det stora hela så är det här spelet en hemskt ovärdig uppföljare till de tidigare spelen.

Craftingsystemet suger stenhårt, menyerna är skrattretande usla och översikten vad man kan forska och bygga är noll, questloggen är sämre än på ett MMO-rpg från tidigt mitten av 00 talet, spelet är överdrivet grindigt precis som DA:I och den förbannade scanningen av allt och lite till tröttnar man fort på. Det finns störiga småbuggar här och var, hittade bland annat inte en glyph p.g.a den usla kartan och quest ui:t, så jag lyckades ta mig in i ett ställe där man föll genom världen och i.o.m att det INTE GÅR ATT SNABBSPARA/LADDA, så fick mina autosaves spader och jag var tvungen att ladda en manuellt sparfil som var flera timmar gammal. Sen har vi nog det mest idiotiska system jag hittills sett i ett Mass Effect spel, något som får den korkade scanningen av planeter i de tidigare spelen att framstå som ett mästerverk, nämligen att skeppet zoomas in och animeras så fort du flyger någonstans, efter ett antal gånger är det allt annat än kul längre, även om det är snyggt. Det blir istället fruktansvärt irriterade att se skeppet Lyfta, starta, landa, eller flyga runt i rymden, det är tidsödande och onödigt och genuint jäkla korkat! Ansiktsanimationerna är direkt dåliga, men faktiskt inte så usla som ryktet säger. Dock får motorn spader ibland och min kvinnliga Ryder hade ibland med rent omänskliga och vulgära leenden som skulle få Jack Nicholsons Joker att bli grön av avund. När det händer i situationer där det ska vara som mest inlevelse och spänning, blir det istället komiskt och bryter allt av inlevelsen och storyn istället.

Detta kan jag leva med om storyn, världen, stämningen, dialogerna och karaktärerna väger upp det, vilket de långt ifrån gör. Storyn är förvånansvärt kass, i princip handlar det om en generisk ondsint alien som vill förgöra allt och alla, som hämtat från en sommarblockbuster på bio med tillhörande häftiga effekter och explosioner för att gömma den usla storyn. Sido uppdragen, där Bioware sa att man tittade på Witcher 3 efter debaclet med Inquisitions mmo questar, är precis som i de tidigare spelen, kassa, korta och menlösa. Ren lögn alltså, eller så klarade man inte av att göra intressanta questar utöver besättningens lojalitets uppdrag. Karaktärerna känns som hämtade från någon lågbudget serie från 90-talet som jag nämnde ovan med tillhörande australiensiska accent. De är ofta platta, trista, generiska och i många fall försöker de kopiera tidigare älskade karaktärer, vilket gör att man bara saknar de gamla ännu mer istället. Påfallande ofta blir dialogerna komiskt dåliga, stämningen infinner sig aldrig riktigt och ofta känns rent det rätt "camp" så att säga, något som jag personligen inte gillar alls. Den nya alienrasen är känns rätt "meh" och har inte tillräckligt med kött på benen för att stå tillsammans med de tidigare raserna.

Så nej, som någon tidigare nämnde i tråden så känns det som att Biowares B-Lag fick massvis av resurser kastade på sig för att förvalta arvet av en älskad serie och resultatet är långt ifrån tillfredsställande.

12
Skriv svar