Dodge Blast - arkad action

Medlem
Dodge Blast - arkad action

Hej! Nu i veckan släppte jag mitt första spel Dodge Blast på App Store. Spelet är ett klassiskt rymdskjutar-arkad-lir som flirtar med dom gamla retro spelen i samma genre, fast anpassat för mobil/padda.

Spelet går ut på att skjuta ned rymdvarelser, uppgradera ditt skepps vapen, samla mynt för att låsa upp nya skepp och ta sig så långt som möjligt. Visa zoner (spelet är indelat i zoner) avslutas även med en boss som måste besegras för att spelaren ska kunna ta sig vidare.

Video

Spelet har en ganska unik kontroll, det finns bara två knappar att trycka på:
Dodge - flyttar spelaren från den ena sidan till den andra (typ strafe). Laddar även om vapnet.
Blast - skjuter vapnet, håll in för att ladda upp ett mer kraftfullt skott.

Spelaren har tre skepp att välja mellan vid start, alla med olika hastigheter och antal skott. Det finns även ytterligare 6 skepp att låsa upp med space coins som spelaren kan samla på sig genom att skjuta ner fiender och bygga upp combos.

Testa gärna spelet och kom med feedback, högt som lågt! Nästa planerade update kommer att ha stöd för Game Center/Leaderboards.

Länk till App Store
https://itunes.apple.com/us/app/dodge-blast/id1207935448?l=sv...

Promotionsite
http://dodgeblast.com/

Tack för att ni tittade! <3
/ Tobias Örnberg

Skägg.
10 Chambers

Hur ser du som app-utvecklare på klimatet på Android? Många väljer ju att släppa på App Store först. Och hur når man igenom det enorma bruset på mobilernas app-tjänster?


signatur
Medlem

Jag har valt att lansera spelet på App Store först främst för att jag har en iMojäng själv så det har varit lättare att testa spelet under utvecklingen. Hade jag haft en android-lur så hade jag nog släppt det på google play först.

Jag lyckades faktiskt riktigt bra med releasen. Jag kontaktade app store genom deras tjänst och meddelade min roadmap fram till spelsläppet, när spelet släpptes förra veckan tog App Store US upp det på deras startsida under "New games we love". Nu har spelet legat ute nästan en vecka och har runt 17000 downloads. Inför släppet försökte jag sprida så mycket information om spelet som möjligt, jag gjorde en trailer och skapade upp ett presskit etc.

Jag tror att om man har ett bra, välpolerat spel, som faktiskt är kul att spela och sen gör sin marknadsföring grundlig så har man stora möjligheter att nå ut!

Medlem

Ser riktigt underhållande ut, diggar valet av kontroll.

Tittar närmre på det och återkommer med feedback!

Medlem

Gillar också kontroll-metoden. Mobilvänligt och lagom "udda" för att vara intressant.

Spelet ser rätt kul ut också

Medlem

Jag har nu testat spelet en del och det blev faktiskt också ett köp. Tror inte det kommer bli särskilt mycket speltid, då jag har mina titlar och är fäst vid dem. Men när det behövs lite snabb utmanande underhållning med fantastisk musik till, då är ditt spel givet.

Första fienden är smått skakig i animationen och blir väldigt tung att fokusera på(vilket det iofs finns oerhört begränsat med tid för). Svårighetsgraden är bra, men upplever att lite högre grad av kontroll i snävheten på dodgen skulle inte skada(upplever en liten fördröjning, som kommer elimineras i och med att muskelminnet sätter in).

Bra jobbat en solid mobiltitel med tajt kontroll!

Medlem

@Qn1f3: tack för feedback och kul att du gillar det! Snävheten i kontrollen kan bero på vilket skepp man spelar med, alla har olika specs. Jag ska kika på första fiendens animation, den går säkert att fila till så den inte upplevs störande. <3

Medlem

Kan inte säga något för ens det släpps till Android.

1
Skriv svar