Trots Denuvo – Mass Effect: Andromeda crackat på mindre än två veckor

Robot
Trots Denuvo – Mass Effect: Andromeda crackat på mindre än två veckor
Inaktiv

Inget oväntat för någon. Så länge det finns människor som tycker det är helt okej att ta saker utan att betala så finns det nog inget skydd som är fullständigt. Däremot är det synd om de som får lida av skyddets avigsidor medan piraterna klarar sig.

Gnällkuk

Ja, det här skulle potentiellt kunna innebära döden för Denuvo. Hela deras strategi är väl att förhindra piratkopiering under den kritiska första tiden för spelet. När man är nere på 7-14 dagar så kommer man ju knappast kunna ta lika bra betalt. Enda chansen är nog att försöka rekrytera bland crackergrupperna för att kunna hålla sig flytande


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd
Skrivet av Segas:

Inget oväntat för någon. Så länge det finns människor som tycker det är helt okej att ta saker utan att betala så finns det nog inget skydd som är fullständigt. Däremot är det synd om de som får lida av skyddets avigsidor medan piraterna klarar sig.

Så länge den som piratar ett spel aldrig skulle köpa spelet om den inte piratade det är det ingen som förlorar nåt.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Så länge den som piratar ett spel aldrig skulle köpa spelet om den inte piratade det är det ingen som förlorar nåt.

Spelar ingen som helst roll då de är olagligt i alla fall.

Medlem

Det har inte så mycket med crack-grupperna att göra, utan beror snarare på att utvecklarna inte implementerar Denuvo tillräckligt bra. Det finns en bunt gamla spel med Denovo som inte är knäckta och antagligen inte kommer att bli det heller i takt med att crack-grupperna tappar intresset och nya populära spel kommer som de då måste fokusera på istället.

Inaktiv

@zauii89: Synd att inte utvecklarna kan äta sig mätta på dina moralkakor.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

@zauii89: Synd att inte utvecklarna kan äta sig mätta på dina moralkakor.

Ah. Oprovocerad spydighet. Så underbart. Det finns så få som tar sig tiden att vara dryga utan anledning mot folk som inte sagt lr gjort något...

Inaktiv

@Araxes:

Jag är inte det minsta förvånad att en större del av användarna här på FZ kan rättfärdiga vad du precis skrev. Du måste vara otroligt stolt över dig själv.

Helt OK om jag stjäler dina saker så länge du inte märker det? Hur dum får man bli?

Medlem
Skrivet av Segas:

@Araxes:

Jag är inte det minsta förvånad att en större del av användarna här på FZ kan rättfärdiga vad du precis skrev. Du måste vara otroligt stolt över dig själv.

Helt OK om jag stjäler dina saker så länge du inte märker det? Hur dum får man bli?

Haha instämmer till fullo.
Sen är de säkerligen en hel del som har inställningen "Att dom skulle aldrig betala för någonting, om de kan få de gratis". För det är poängen i precis det du säger.
Men hur kan de veta det ... Om spelen i fråga var omöjligt att få tag i gratis genom cracks och annan piratverksamhet så ska ni se att det är en hel del fler människor som hade varit beredd att lägga pengarna på spel...

OK.. jag tycker det är förkastligt men när jag var barn gjorde jag också det och mycket. Men och andra sidan var tyvärr inte det det enda jag stal eller gjorde fel... Men sedan man är vuxen och upprätthåller en ekonomi så får man fan i mig betala för det man vill ha. Och då är det inte godtagbart att vara en slöfock som går på socialbidrag, är för slö att ta sig ett arbete eller dylikt och sedan klaga på "dålig ekonomi". För såna finns de många av i dagens "nyvuxna" generation. Som bor hemma tills de är 25, riktigt kräsna på vilka jobb de kan tänka sig börja med. Och sedan går och klagar på samhället. Haha nu blev de en hel del off topic men på nått lustigt sätt sitter de ändå ihop. lol

Medlem

Pack som "er" (Ta åt dig om du är en sjörövarsatan) som förstör spelbranschen.

Medlem

Kul att det har funkat så länge som det har gjort. Hoppas dom kan fortfarande hålla kvar det.

Medlem
Skrivet av Segas:

@Araxes:

Jag är inte det minsta förvånad att en större del av användarna här på FZ kan rättfärdiga vad du precis skrev. Du måste vara otroligt stolt över dig själv.

Helt OK om jag KOPIERAR dina saker så länge du inte märker det? Hur dum får man bli?

Fixed.

Runt omkring i min omgivning - så köper vi då alla våra spel.

Vem ids börja tanka ned spel i dagsläget, som är crackade? Steam, gog.com m fl fungerar nog så bra och är nog så enkla att använda.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Spelar ingen som helst roll då de är olagligt i alla fall.

Vilket saknar än mindre betydelse då ingen blir dömd för att ladda ned spel.

Testpilot
Skrivet av Segas:

@Araxes:

Jag är inte det minsta förvånad att en större del av användarna här på FZ kan rättfärdiga vad du precis skrev. Du måste vara otroligt stolt över dig själv.

Helt OK om jag stjäler dina saker så länge du inte märker det? Hur dum får man bli?

Skrivet av zumo:

Haha instämmer till fullo.
Sen är de säkerligen en hel del som har inställningen "Att dom skulle aldrig betala för någonting, om de kan få de gratis". För det är poängen i precis det du säger.
Men hur kan de veta det ... Om spelen i fråga var omöjligt att få tag i gratis genom cracks och annan piratverksamhet så ska ni se att det är en hel del fler människor som hade varit beredd att lägga pengarna på spel...

OK.. jag tycker det är förkastligt men när jag var barn gjorde jag också det och mycket. Men och andra sidan var tyvärr inte det det enda jag stal eller gjorde fel... Men sedan man är vuxen och upprätthåller en ekonomi så får man fan i mig betala för det man vill ha. Och då är det inte godtagbart att vara en slöfock som går på socialbidrag, är för slö att ta sig ett arbete eller dylikt och sedan klaga på "dålig ekonomi". För såna finns de många av i dagens "nyvuxna" generation. Som bor hemma tills de är 25, riktigt kräsna på vilka jobb de kan tänka sig börja med. Och sedan går och klagar på samhället. Haha nu blev de en hel del off topic men på nått lustigt sätt sitter de ändå ihop. lol

En piratkopia skadar ingen utgivare så länge det inte är en förlorad intäkt. Sen månne vi tvista till tidens ände om när och hur detta sker och om det sker.

Finns säkert många som skulle betala om det var omöjligt att piratkopiera , min åsikt är dock att dessa är färre än vad man kan tro.
Kvalitet och tillgänglighet & smidighet är större säljande argument. DRM skadar betalande kunder mer än piratkopierare.
Numera med dagens tjänster och utbud så är det bara folk i fattiga länder som har riktigt vettiga incitament att piratkopiera.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Så länge den som piratar ett spel aldrig skulle köpa spelet om den inte piratade det är det ingen som förlorar nåt.

Så länge den som stjäl en bil aldrig skulle köpa bilen om den inte stal den är det ingen som förlorar nåt.

Resonemangen som en del kör här är ganska puckade i min mening. Upphovsrätten existerar av en bra anledning och även om exemplet med bilen inte är direkt jämförbar så är det samma princip; Det kostade stora pengar att framställa spelet och det handlar i många fall inte om förlorad vinst utan om att få igen pengarna man har spenderat på utvecklingen mm. Varje stulen kopia har ett värde som någon annan redan har betalat för.

Jag är helt med på att kopieringskydd är ganska meningslösa, de kommer alltid att vara en orsak till att crackergrupper existerar och ett problem för konsumeterna men att försvara själva piratkopieringen är idiotiskt. Det är stöld hur ni än vänder på det.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:

Så länge den som stjäl en bil aldrig skulle köpa bilen om den inte stal den är det ingen som förlorar nåt.

Resonemangen som en del kör här är ganska puckade i min mening. Upphovsrätten existerar av en bra anledning och även om exemplet med bilen inte är direkt jämförbar så är det samma princip; Det kostade stora pengar att framställa spelet och det handlar i många fall inte om förlorad vinst utan om att få igen pengarna man har spenderat på utvecklingen mm. Varje stulen kopia har ett värde som någon annan redan har betalat för.

Jag är helt med på att kopieringskydd är ganska meningslösa, de kommer alltid att vara en orsak till att crackergrupper existerar och ett problem för konsumeterna men att försvara själva piratkopieringen är idiotiskt. Det är stöld hur ni än vänder på det.

Om du kan göra kopior av t ex en Ferrari hemma i sovrummet från tomma intet så får jag gratulera dig å det djupaste. Jag förstår att resonemangen "en del kör" ter sig puckade i dina ögon då du inte förstår vad skillnaden är mellan att göra kopior av något och att stjäla det.

Medlem

Utan att ge mig in i en debatt om piratkopieringens vara eller icke vara. Personligen tror jag att många skapare av kopieringsskydd biter sig själva i rumpan när man proklamerar att deras skydd är omöjligt att gå runt. Många som crackar spel gör det inte för dom enorma rikedomarna som går att hämta på piratkopieringen, utan ser det som en utmaning. Säger man då att ens kopieringsskydd är omöjligt att cracka så får man många personer att göra både ett och två försök att cracka det.

Inaktiv
Skrivet av zumo:

Pack som "er" (Ta åt dig om du är en sjörövarsatan) som förstör spelbranschen.

Ja fy för pirater. De bara förstör.
Om det inte var för just pirater så hade du förmodligen inte ens kunnat köpa spel online. Du hade varit hänvisad till att välja mellan att handla på Gamestop eller Game (som för övrigt hade gått som tåget och tagit ut ännu högre rövarpriser).

Hur mycket du och andra lallande fånar hävdar att fildelning är stöld så blir det inte mer sant för det. Visst - pirater "stjäl" spel. På samma sätt "stjäl" självsäkra killar dina tjejer, invandrare "stjäl" jobb och kineserna "stjäl" amerikanska företags produkter.

Spotify, Netflix och GOG är tre företag vars själva affärsidé är att attrahera pirater. Det är också pga. GOG som jag tycker att crackandet av Denuvo är helt strålande: det minskar incitamentet för spelföretag att satsa på kopieringsskydd och istället fokusera på att attrahera fansen genom schysst marknadsföring, rimliga priser och good will. Witcher-serien har som bekant inget DRM och de har sålt i runda slängar 25 miljoner ex sammanlagt.

Medlem

Trist att den plattform som har de billigaste spelen även är den som är mest drabbad av piratkopiering.

Inaktiv

@Påskmust: Vet inte om det stämmer i generell bemärkelse längre, min erfarenhet är att PSN och Xbox Store mer ofta än sällan har prisparitet med Steam.

Själv tycker jag det är tristare att PC-spel så ofta slås i digitala kedjor för att tillfredsställa paranoida utgivares nycker. Jag spelar faktiskt oftare och oftare på konsol istället för PC av bl a den anledningen.

Inaktiv

@Harakiri: Är bevarande av spel ett rimligt skäl? För vad sker den dagen Denuvo slår igen och stänger ned sina servrar?
Det är många som tar för givet att spel och butiker finns kvar för alltid - det gör de inte.
Indie Royale och deras DD-plattform är borta. Playstation Mobile (inklusive otaliga spel) är borta. Nokias OS Meego med dess egen nätbutik är borta (jag köpte flera spel där).
Forza Horizon (originalet) går inte att köpa längre.

Min poäng är enkel: saker varar ej för evigt och allt som kräver online-aktivering försvinner först.

Medlem

Kanske Bioware funderar på att förlita sig på sitt vanliga pc-piratskydd istället - en 80% färdig konsolport!

Nej nu skall jag inte vara sådan. Tycker inte direkt om sådana här skydd, speciellt inte idag då man ändå ofta behöver onlineanslutning för att få tillgång till saker och ting. Kanske dags att prova utan och se hur det utfaller?

Medlem

Haha vilken bild. Skrattar alltid åt detta spel.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av zumo:

Pack som "er" (Ta åt dig om du är en sjörövarsatan) som förstör spelbranschen.

Är inte spelbranschen den största inom nöjesindustrin, den med störst intäkter samt den snabbast växande?

Tror inte det lider någon nöd på dom.

Releasehästryttare

Med tanke på att det är flera spel som har denuvo och inte är knäckta och det bara är en grupp som vet hur man knäcker det så kan man ju gissa att utveckarna av de spelen givit pengar till crackgruppen för att inte knäcka deras spel ?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Är inte spelbranschen den största inom nöjesindustrin, den med störst intäkter samt den snabbast växande?

Tror inte det lider någon nöd på dom.

Alltså grejen är den att för de första är stora delar av de inkomsterna baserade hos några få jättar och inte hos de småföretag som också släpper många bra spel. Sen för det andra är att i alla dessa mätningar gentemot spelbranschen och hollywood/filmbranschen med mera så räknas till exempel i filmbranschen i stora drag endast inkomster från sålda biobiljetter, vilket i själva verket knappt utgör halva inkomsten. Medan däremot i spelbranschen räknas allt från sålda spel, digitala och fysiska till hårdvara såsom konsoler, grafikkort till tangentbord, möss etc. Så det är inte en helt riktig jämförelse även om jag misstänker att tack vare just piratkopiering skulle spelbranschen möjligtvis fortfarande ligga framför.

Däremot motarbetar man småföretagande med piratkopiering etc.
Det är ju inte direkt sällsynt att småutvecklare kursar eller blir tvungna att bli uppköpta av bolagsfascisterna. (Sen kommer communityn och klagar på det beslutet).

Jag blir slagen av häpnad när jag läser kommentarerna här. Alla rent av korkade argument folk försöker dra om allt från priser till "det märks inte av ändå", när allt det handlar om egentligen är deras egen snålhet. Spel är absolut inte dyra och de finns många halvlegit alternativ för att få dom för halva priset. Gentemot ekonomins utveckling så ligger spel osv bakom i priserna. Det har med andra ord inte stigit i takt med ekonomin så att säga de är för "högt" är rent av skitsnack.

Det är sånt här enligt mig som gör att storföretagen blir ännu girigare och säljer innehållsfattiga spel i olika episoder, premiumtjänster osv. Och innan ni säger att "förr var det bättre, det innehållsfattiga är anledningen bla bla bla" så vet nog både jag och ni att ni hade piratat skiten i vilket fall som helst och antagligen även piratade de spel som varit superb. Fine, vill ni pirata gör de men inte fan står jag och säljer knark och argumenterar om de goda sakens skull i de hela.

Medlem

Det gick ingen nöd heller på snubben/butiken/banken jag rånade eftersom han hade försäkring, gör de det okej eller?

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Ja fy för pirater. De bara förstör.
Om det inte var för just pirater så hade du förmodligen inte ens kunnat köpa spel online. Du hade varit hänvisad till att välja mellan att handla på Gamestop eller Game (som för övrigt hade gått som tåget och tagit ut ännu högre rövarpriser).

Hur mycket du och andra lallande fånar hävdar att fildelning är stöld så blir det inte mer sant för det. Visst - pirater "stjäl" spel. På samma sätt "stjäl" självsäkra killar dina tjejer, invandrare "stjäl" jobb och kineserna "stjäl" amerikanska företags produkter.

Spotify, Netflix och GOG är tre företag vars själva affärsidé är att attrahera pirater. Det är också pga. GOG som jag tycker att crackandet av Denuvo är helt strålande: det minskar incitamentet för spelföretag att satsa på kopieringsskydd och istället fokusera på att attrahera fansen genom schysst marknadsföring, rimliga priser och good will. Witcher-serien har som bekant inget DRM och de har sålt i runda slängar 25 miljoner ex sammanlagt.

Vad i helvete yrar du i? Vad har invandrare, jobb, tjejer och kineser, med personer som olovligen tillgodoser sig produkter utan att betala, att göra?
Du kan rättfärdiga att vara en snål liten lortunge bäst du vill. Du är inte nått annat än en tjuv, oavsett hur mycket du vill påpeka obetydliga saker.
Det här handlar om spel, för det första har jag inte påstått nånting om filmer, musik eller annan industri.
Haha, så du hävdar på fullaste allvar att liknande tjänster inte hade funnits isåfall?
Men att kalla sig själv gamer och ens kunna komma med minsta önskemål, klagomål eller annan feedback till utvecklare och inte ens betala för sig är ju bara värdelöst. Spel är inte dyrt. Det finns gott om halvt tvivelaktiga sidor med mera som säljer spelen till halva priset och redan för 15 - 20 år sen fanns de gott om butikskedjor som i konkurrens mot varandra sänkte priserna mycket rimligt. Det var inte allt för svårt att få tag i ett spel som nypris låg runt 599:- + för kanske 349 - 399 :-
But again.. Det är ju orimligt för ett tjuvaktigt yngel.

Man förstår verkligen att det är barn man har att göra med när dom förespråkar att spelen skall vara gratis att ta för allas fria tillgång. Få företag hade haft samma möjligheter att utveckla spel, dels pga brist på motivation, resurser och vilja. Branschen hade aldrig kunnat gå runt på samma sätt.

Haha, jargongen är inte helt annorlunda bland kriminella på en avdelning. När man rättfärdigar sina brott. I grund och botten är de av samma karaktär och princip även om de givetvis är av olika art.

Avstängd

Å, en annan som trodde att halva spelsläpp var den nya varianten av drm. En ide skulle kunna vara att släppa 1/4 av spelet i 4 omgångar över en 4 veckors period, möjligen, även över 4 kvartal som BF4. Kan vara en lösning...........

Skriv svar