Spelnyckel-krängaren Kinguin ska börja bötfälla säljare som missköter sig

Robot
Spelnyckel-krängaren Kinguin ska börja bötfälla säljare som missköter sig

Minst 10 000 kr i böter om flertalet nycklar är felaktiga på en månad.

#kinguin, #spelrea


Medlem

Eller, t ex så köper man bara sina spel direkt på steam eller origin?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Hipshot: Fast ibland vill man inte göra sig av med 599 kr. Så man köper en nyckel för 450 kr istället kanske vilket är ett mer ekonomiskt pris för många.

Medlem
Skrivet av GabbDabb:

@Hipshot: Fast ibland vill man inte göra sig av med 599 kr. Så man köper en nyckel för 450 kr istället kanske vilket är ett mer ekonomiskt pris för många.

Men om det finns en risk att man får en trasig nyckel, vill man ta den chansen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av GabbDabb:

@Hipshot: Fast ibland vill man inte göra sig av med 599 kr. Så man köper en nyckel för 450 kr istället kanske vilket är ett mer ekonomiskt pris för många.

Det är ofta lika legitimt som att pirata, så det är ju ett billigare alternativ och bättre för utvecklarna skulle jag säga, så slipper dom att folk fortsätter köpa nycklar på konstiga ställen.

Man ska inte köpa nycklar via ickelicensierade återförsäljare, inte bara för att dom inte får sälja vidare nycklar men för att dom även bidrar till problem för utvecklarna själva.

Medlem

@Hipshot: köper man på marknaden på såna sidor brukar man få betala en extra avgift mot att just nyckeln inte skulle fungera.
Köper man direkt av siten själv är det alltid lugnt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@eld: det är inte samma som att pirata.
Nyckeln har ju skapats en gång pga den skulle säljas eller kanske ingått i nått paket.
Köpet på kinguin kanske inte gynnade utvecklaren men det gynnde i första led innan den hamnade på kinguin.

Sen såklart när det handlar om mygel och kriminell verksamhet det är en annan sak som missgynnar alla. Både köpare, säljare och utvecklare men dwt är en annan diskution och det betyder att alla som köper och säljer på dessa är inte kriminella


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Handlat en hel del på Kinguin, eftersom de har ett betygsystem på alla återförsäljare så tycker jag det fungerar bra. Har aldrig blivit lurad eller fått en nyckel som inte fungerar.

Medlem

Lägg ner skiten istället.

Medlem
Skrivet av Molotov:

@eld: det är inte samma som att pirata.
Nyckeln har ju skapats en gång pga den skulle säljas eller kanske ingått i nått paket.
Köpet på kinguin kanske inte gynnade utvecklaren men det gynnde i första led innan den hamnade på kinguin.

Sen såklart när det handlar om mygel och kriminell verksamhet det är en annan sak som missgynnar alla. Både köpare, säljare och utvecklare men dwt är en annan diskution och det betyder att alla som köper och säljer på dessa är inte kriminella

Från min sida ser jag det lite som en protest mot regionala priser i en global värld + de dumma valutakonverteringarna (tex $60=€60).
Dock så är där mörka baksidor med, som tidigare sagts, kreditkortsbedrägerier vilket missgynnar stackars utvecklare med merjobb och kostnader. I kontrast till det sistnämnda så är det ju då bättre att pirata än att köpa en nyckel på dessa siter om man inte kan säkerställa att det gått rätt till. Piratandet bidrar i alla fall inte till merkostnader för utvecklarna utan endast förlorad inkomst. Detta får mig att bara känna mig dum oftast med tanke på att man känner ju att man betalar för sig när man köper en nyckel men egentligen kanske man gör mer skada än nytta.
Så lösningen: Sluta med regionala priser och idiotvalutakonverteringar, så hade inte de lagliga nyckelförsäljarna haft en marknad och du hade fått det bästa priset från certifierade återförsäljare.

Medlem

@Molotov: Dock så är en mycket stor del av nycklarna köpta med kapade, och då blir utvecklaren oftast skyldig att betala tillbaka pengarna som de fick för nyckeln. Och att spåra nyckeln för att ta tillbaka eller stänga av den är inte okomplicerat och säkert dyrt i arbetstid och negativa kundreaktioner.
Väldigt många säljer ju även nycklar de har fått via humble bundle, trots att alla nycklar man får via humble är personliga och absolut inte får säljas vidare eller ens ges bort (undantaget är det inbyggda gåvofunktionen på humble).

Så att köpa en stulen eller olovligt vidaresåld nyckel är nog värre än att piratkopiera, oavsett om det skedde medvetet eller i god tro.

En piratkopiering är ju i dessa dagar sällan en förlorad kund/inkomst, eftersom majoriteten som piratkopierar aldrig skulle köpa alla de piratkopierade spelen ändå pga diverse anledningar.
Men många som numera handlar på alla dessa grå-marknadssidor, skulle nog handlat på legitima butiker om det hade varit det eller piratkopiering som varit alternativen...

Medlem

@ompalompa: Nu utan att ha nå bevis så tror jag du har fel när du säger stor del.
Ja stöldgods köp och säljs överallt inget man kan komma ifrån men att just stor del tycker jag låter orimligt.
Dessutom är det siter som dessa som inte enbart ha marknad där andra säljer utan står ju för försäljningen själva.

Att sälja humble bundle nycklar är ju bara en regel humble bundle har lagt upp och inget som på nått sätt missgynnar utvecklarna som väljer att vara med där.
Nu vet jag inte men klper du en nyckel via humble bundle som du inte ger som gåva då kan du inte få samma spel igen utan måste välja det som gåva så går ju inte att missbruka rätta mig.om jag har fel.
Jag köper oftast på humble bundle inte.för att sälja vidare utan för eget bruk eller gåva.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Det är ofta lika legitimt som att pirata, så det är ju ett billigare alternativ och bättre för utvecklarna skulle jag säga, så slipper dom att folk fortsätter köpa nycklar på konstiga ställen.

Man ska inte köpa nycklar via ickelicensierade återförsäljare, inte bara för att dom inte får sälja vidare nycklar men för att dom även bidrar till problem för utvecklarna själva.

Med den principen så ska man heller inte köpa vare sig begagnat eller nytt via sidor som Ebay, Tradera, Blocket osv. Kan ju vara stulet. Jag ser den grå marknaden som vilken andrahandsmarknad som helst. Det finns risk för bedrägeri med båda.

Så länge spelutvecklare sätter omotiverat höga priser så kommer jag att fortsätta jaga de lägsta priserna. Nu blir det sällan köp från dessa sidor då de lite mer legitima företagen har börjat matcha sina priser ganska bra med sidor som Kinguin och G2A. Idag kan man till och med få spel till lägre pris på t.ex. Elgiganten och CDON.

Avstängd

1 gång var man med om att en nyckel försvann för mig på Steam av ett spel pga detta men Kinguin är så generösa och jag fick pengarna tillbaka.

Medlem

@Molotov: "stor del" kanske var ett dumt ordval då det är godtyckligt. Men för mig så räcker det att 10-20% av nycklarna är stulna för att det skall räknas som en "stor del". Ja, till och med 2-5% borde anses oacceptabelt!
Och då tänker jag inte på nycklar från Humble, eller importerade nycklar från lågprismarknader (fattiga länder).

Ang. Humble så vet jag inte när regeln om vidareföräljning kom till, men i början så rapporterade flera utvecklare att deras välgörenhet blev väldigt kostsamt när gåvonycklar letade sig ut på andrahandsmarknaden. Jag gissar även att dom gjort deras system svårare att missanvända efter den första tidens kritik.

Det finns mycket att läsa om det här om man börjar googla. En bra början är tinybuilds rapport från i sommras där det visade sig att G2A sålde stulna nycklar för runt en halv miljon dollar (eller var det euro?)
Sedan fick Tinybuild snällt ge tillbaka det mesta av pengarna när kreditköpen annulerades... Och på marknaden så fanns kvar nycklar värda uppåt en halv miljon som tinybuild inte kommer få ett öre för...

Det finns även en väldigt bra och uttömmande artikeln om fenomenet på polygon där de behandlar problemet från flera olika vinklar. Kotaku har också skrivit om det flera ggr.
Vill man fördjupa sig och börja gräva så kan man hitta filmade föreläsningar och ekonomiska postportum direkt från utgivare som ibland redovisar riktiga mardrömsscenarion orsakade av olaglig vidareförsäljning.

Kruxet är att det G2A och co. gör inte är strikt olagligt då de i dagsläget inte har några lagkrav att kontrollera vart deras nycklar kommer ifrån, men det ställer fortfarande till och urholkar spelmarknaden nå enormt, speciellt för indieutvecklare.

Medlem

@ompalompa: det är klart att handel med stöldgods är beklagligt men stulna nycklar stängs ju av eller menar du att resultatet av att såna här sidor finns överhuvudtaget uppmuntrar till kortbedrägerier?
Då kan ju samma sak sägas om gamblingsiter, tradera, blocket osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Aldrig haft problem med Kinguin (eller deras G2Play), ser det snarare som en bra marknadslösning på Steam/Origins "nya PC-spel för €59"-prissättning. Positivt att de vidtar åtgärder mot bedragare dock.

Medlem

@Molotov: Långtifrån alla stulna nycklar stängs av, för små utvecklare är det sällan värt tiden och negativa PR att göra detta. Och har dom ett svagt DRM så är det kanske inte ens möjligt att stänga av nyckeln om den redan är använd.

Både tradera och blocket, och säkert ebay med, har lagstiftning över sig att göra försäljning av stöldgods svårt. Dessutom så har vi slutkunder (i sverige iaf) även ansvar att undersöka så att vi inte köper stöldgods, man kan faktiskt åka på ganska tuffa straff om man köper något som rimligtvis kan vara stöldgods och som sedan visar sig vara det.

Gamblingsidor har groteska regelverk att följa för att försvåra penningtvätt.

För en kortbedragare så är dessa sidor i dagsläget ett väldigt enkelt och effektivt sätt att tvätta pengarna då lagen inte hunnit med att reglera ännu.

Medlem

@ompalompa: Väldigt intressant att det kan handla om penningtvätt den vägen. Det hade jag aldrig ens tänkt på. Kanske blir att köpa dyrare vägar framöver, eller åtminstone läsa på lite bättre var nycklarna kommer ifrån.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av Hipshot:

Eller, t ex så köper man bara sina spel direkt på steam eller origin?

Det vore visserligen bra, men STEAM och Origin och Uplay ska inte ha monopol på spelmarknaden tycker jag. De har på tok för mycket inflytande som det är nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hur hade dem tänkt att detta skulle va möjligt att genomföra? Kinguin borde fan stängas, Bara smuts som handlar där.

Medlem

Gamersgate, Bundlestars, HumbleBundle m.m har oftast mycket lägre priser och de är "officiella" återförsäljare för Steam och uplay nycklar. Kolla annars på isthereanydeal hemsidan där man kan se lägsta digitala priset på marknaden.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det vore visserligen bra, men STEAM och Origin och Uplay ska inte ha monopol på spelmarknaden tycker jag. De har på tok för mycket inflytande som det är nu.

Jag håller med om att för mycket inflytande av någon eller några parter är dåligt. Men när det kommer till just spel så är det ju lite så att folk gillar deras spel och köper dessa. Folk nämner sällan Blizzard, fast dom har ju sjukt stort inflytande och dom har kört Battlenet ett jäkla bra tag nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har använt både Kinguin och G2play i flera år, stött på problem med nycklar 2/20 - där enda som behövde göras var att skriva till supporten med bildbevis om vilket felmeddelande jag fick när jag försökte registrera nyckeln.

Pengarna tillbaka eller en ersättningsnyckel på 24 timmar har alltid varit fallet.

Medlem

Relaterad nyhet
EroGamer:
http://www.eurogamer.net/articles/2017-04-06-gearbox-partners...

Eller direkt från TB:
http://www.twitlonger.com/show/n_1spp1mm

TL:DR: GearBox hotar säga upp samarbete med G2A om dom inte skärper sig.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Köper aldrig från enskilda personer, utan från rena spel nyckel saiter. Plus att jag ta buyprotection varje gång. Typ 30kr extra. D e d värt.


signatur

//Peace out

1
Skriv svar