Trots Denuvo – Mass Effect: Andromeda crackat på mindre än två veckor

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Om du kan göra kopior av t ex en Ferrari hemma i sovrummet från tomma intet så får jag gratulera dig å det djupaste. Jag förstår att resonemangen "en del kör" ter sig puckade i dina ögon då du inte förstår vad skillnaden är mellan att göra kopior av något och att stjäla det.

Du å din sida tycks inte ha förstått poängen med upphovsrätten. Att den som har producerat något faktiskt också har rätten att bestämma hur det ska distribueras.

Jag kan ta ett exempel ur mitt eget liv. Jag skriver böcker. Varje bok tar ca två års heltidsarbete att färdigställa. Då tycker jag faktiskt det är okej för mig att ha inställningen "betala för min bokjävel, eller så låter du bli att läsa den". Rullar du in en kopieringsmaskin på Akademibokhandeln och kopierar alla 800 sidor så är det liksom inte ok. Det är inte stöld. Självklart inte. Men det är tamejfan inte ok heller. För det är liksom ett upphovsrättsbrott. Som inte är så förbannad nice heller, Hur coolt det än känns när man sitter och ylar om att "information ska vara fri".

Förstår du nu hur upphovsrättsbrott faktiskt drabbar upphovsmän?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Yoho yoho a pirate's life for me


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

Medlem

@anon_98854:
Ja psn har sedan några månader tillbaka haft bra priser på sina reor och många gånger haft lägre pris än Steam.
Men det är fortfarande en övervägning om man vill betala lite extra för en fysisk kopia för att kunna sälja vidare spelet. Många spel spelar man bara en gång.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Nomman:

Du å din sida tycks inte ha förstått poängen med upphovsrätten. Att den som har producerat något faktiskt också har rätten att bestämma hur det ska distribueras.

Jag kan ta ett exempel ur mitt eget liv. Jag skriver böcker. Varje bok tar ca två års heltidsarbete att färdigställa. Då tycker jag faktiskt det är okej för mig att ha inställningen "betala för min bokjävel, eller så låter du bli att läsa den". Rullar du in en kopieringsmaskin på Akademibokhandeln och kopierar alla 800 sidor så är det liksom inte ok. Det är inte stöld. Självklart inte. Men det är tamejfan inte ok heller. För det är liksom ett upphovsrättsbrott. Som inte är så förbannad nice heller, Hur coolt det än känns när man sitter och ylar om att "information ska vara fri".

Förstår du nu hur upphovsrättsbrott faktiskt drabbar upphovsmän?

absolut, det förstår jag men så känner jag inte till någon bok som låser sig tills jag ringer författaren en gång i månaden och snällt ber om tillåtelse att få fortsätta läsa à la DRM.
Eftersom alla verkar tolka det här som att jag argumenterar utifrån mina egna vanor så kan jag berätta att jag inte har några problem att betala för spel och köper minst ett dussin per månad. Jag är av princip fiende till DRM och ser fildelning som något hälsosamt dock för samhället.

Testpilot
Skrivet av Ahris:

Så länge den som stjäl en bil aldrig skulle köpa bilen om den inte stal den är det ingen som förlorar nåt.

Resonemangen som en del kör här är ganska puckade i min mening. Upphovsrätten existerar av en bra anledning och även om exemplet med bilen inte är direkt jämförbar så är det samma princip; Det kostade stora pengar att framställa spelet och det handlar i många fall inte om förlorad vinst utan om att få igen pengarna man har spenderat på utvecklingen mm. Varje stulen kopia har ett värde som någon annan redan har betalat för.

Jag är helt med på att kopieringskydd är ganska meningslösa, de kommer alltid att vara en orsak till att crackergrupper existerar och ett problem för konsumeterna men att försvara själva piratkopieringen är idiotiskt. Det är stöld hur ni än vänder på det.

Jag förstår att du tycker resonemangen är puckade då du inte ens vill förstå skillnaden mellan stöld och kopiering och att det är ganska stora skillnader.
Att principen inte är densamma förutom i andemeningen att man olovligen anförskaffar sig nåt man bör betala för.

Skrivet av anon_98854:

@Harakiri: Är bevarande av spel ett rimligt skäl? För vad sker den dagen Denuvo slår igen och stänger ned sina servrar?
Det är många som tar för givet att spel och butiker finns kvar för alltid - det gör de inte.
Indie Royale och deras DD-plattform är borta. Playstation Mobile (inklusive otaliga spel) är borta. Nokias OS Meego med dess egen nätbutik är borta (jag köpte flera spel där).
Forza Horizon (originalet) går inte att köpa längre.

Min poäng är enkel: saker varar ej för evigt och allt som kräver online-aktivering försvinner först.

Ja det håller jag med om , sådant är också en sak som gör att DRM förstör för betalande användare och det förstör faktiskt vårt kulturarv då vi förhindras av idiotiska copyrightlagar att bevara gamla spel
Det finns många spel som övergetts av utgivarna som ligger där och glöms bort. Tur det finns tjänster som GOG som i flera fall letat upp spel och restaurerat dem.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Så länge den som piratar ett spel aldrig skulle köpa spelet om den inte piratade det är det ingen som förlorar nåt.

Jag ska erkänna att jag brukade leka pirat förr med just detta som argument. Men sen insåg jag något som många pirater gärna inte tänker på. Det handlar inte enbart om skaparen får betalt eller inte. Det handlar lika mycket om du har rätten till något du inte jobbat (betalat) för. I ditt exempel så har du rätt i att ingen förlorar något, men det ger dig fortfarande inte rätten till produkten. Det är skaparens val om alstret ska vara till allas nytta fritt eller inte. Inte ditt.

MEG
Medlem

Jag har i alla fall fått lära mig att man inte ska stjäla och att man ska göra rätt för sig, kanske jag är gammalmodig


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Jag har i alla fall fått lära mig att man inte ska stjäla och att man ska göra rätt för sig, kanske jag är gammalmodig

Visst är det bra att ha lärt sig det. Det vore kanske dock på sin plats att du fick lära dig skillnad på att kopiera och att stjäla något också.

I tidens anda kanske man skulle börja benämna det som "alternativ stöld".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Eftersom alla verkar tolka det här som att jag argumenterar utifrån mina egna vanor så kan jag berätta att jag inte har några problem att betala för spel och köper minst ett dussin per månad. Jag är av princip fiende till DRM och ser fildelning som något hälsosamt dock för samhället.

Tack för förtydligandet, nu ska jag gräva ned min pitch fork och sluta jaga dig!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv

@Nomman: Var hittar man dina böcker?

Medlem

Uppenbarligen på Akademibokhandeln. En som är stor nog att få plats med egen medhavd kopieringsmaskin.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skägg.
10 Chambers

Nu är det förvisso vår, men ändå!


signatur
Testpilot
Skrivet av Nomman:

Du å din sida tycks inte ha förstått poängen med upphovsrätten. Att den som har producerat något faktiskt också har rätten att bestämma hur det ska distribueras.

Jag kan ta ett exempel ur mitt eget liv. Jag skriver böcker. Varje bok tar ca två års heltidsarbete att färdigställa. Då tycker jag faktiskt det är okej för mig att ha inställningen "betala för min bokjävel, eller så låter du bli att läsa den". Rullar du in en kopieringsmaskin på Akademibokhandeln och kopierar alla 800 sidor så är det liksom inte ok. Det är inte stöld. Självklart inte. Men det är tamejfan inte ok heller. För det är liksom ett upphovsrättsbrott. Som inte är så förbannad nice heller, Hur coolt det än känns när man sitter och ylar om att "information ska vara fri".

Förstår du nu hur upphovsrättsbrott faktiskt drabbar upphovsmän?

Jag håller inte med dig där , många som skapar saker som infattas av upphovsrätten inser inte att spelplanen är väldigt annorlunda när du skall tjäna pengar på tex spel till skillnad mot fysiska varor som inte går att digitalisera,
Dels har vi det vanliga , är boken inget som nån vill köpa ja då kan man få jobba 2 år heltid utan att få nåt för det var inget ingen ville ha. Men det gäller ju alla varor och tjänster , ganska självklart.
Sen får man ju faktiskt inse att ens verk kommer att bli piratkopierat och kompensera för det.

Så nej , du som har producerat nåt har inte rätten att bestämma hur det skall distribueras då du väl öppnat pandoras box , dvs släppt ditt verk. Du har däremot rätten att distribuera det på ett sånt vis att piratkopiering är för jobbigt och att man då hellre köper än kopierar.
Det är det enda sättet man kan få det att fungera , hur många lagar man än stiftar att det är olagligt att piratkopiera.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Så nej , du som har producerat nåt har inte rätten att bestämma hur det skall distribueras då du väl öppnat pandoras box , dvs släppt ditt verk. Du har däremot rätten att distribuera det på ett sånt vis att piratkopiering är för jobbigt och att man då hellre köper än kopierar.

Jag förstår din poäng, men jag håller inte med. Att ett verk är släppt och där med kan kopieras innebär ju inte att sagda kopiering bör vara laglig eller accepterad. På så sätt bör jag som upphovsman, åtminstone i lagtext, ha den fulla rätten att styra distributionskanalerna. Att det sedan kommer att kopieras är en annan sak. Men då har jag åtminstone den teoretiska möjligheten att go full frontal Metallica och stämma allt och alla

@anon_98854
På piratebay.. :'-(
Nej, ingenstans än faktiskt. Men det är på G.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Testpilot

@Nomman : missade du min sista mening ?
"Det är det enda sättet man kan få det att fungera , hur många lagar man än stiftar att det är olagligt att piratkopiera."

Inaktiv

@Harakiri: Jag håller med dig i mycket men tycker att hela diskussionen behöver föras med ett bra mått av välvilja mot kulturskaparna.
Jag VILL t ex gärna köpa en legitim kopia av t ex Dishonored 2 men jag vill inte sponsra DRM. Min förhoppning är att fler utgivare släpper AAA-spel på GOG, då skulle jag bränna hål i plånboken.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag håller inte med dig där , många som skapar saker som infattas av upphovsrätten inser inte att spelplanen är väldigt annorlunda när du skall tjäna pengar på tex spel till skillnad mot fysiska varor som inte går att digitalisera,
Dels har vi det vanliga , är boken inget som nån vill köpa ja då kan man få jobba 2 år heltid utan att få nåt för det var inget ingen ville ha. Men det gäller ju alla varor och tjänster , ganska självklart.
Sen får man ju faktiskt inse att ens verk kommer att bli piratkopierat och kompensera för det.

Så nej , du som har producerat nåt har inte rätten att bestämma hur det skall distribueras då du väl öppnat pandoras box , dvs släppt ditt verk. Du har däremot rätten att distribuera det på ett sånt vis att piratkopiering är för jobbigt och att man då hellre köper än kopierar.
Det är det enda sättet man kan få det att fungera , hur många lagar man än stiftar att det är olagligt att piratkopiera.

Förstår inte riktigt ditt resonemang runt distributionen. Du har kanske rätt i att om jag väljer en metod för distribution som är mindre effektiv så säljer jag kanske mindre. Men det är fortfarande mitt val. Om jag skriver en bok som jag enbart vill att vänner och familj läser eller enbart ska säljas i Japan via postorder så är det min fulla rätt. Visst kan det bli svårt att hitta en distributör för detta men rätten att bestämma om hur mitt alster ska distribueras är fortfarande min. Och jag kan välja att avstå från att publicera eller så kan jag släppa verket fritt men rätten är fortfarande min.

Och till tråden i övrigt. Om vi vänder på resonemanget också och, istället för att titta på skaparen, tittar på piraten så kvittar det om folk stjäl eller kopierar. Piraten har fortfarande tagit sig rätten till något som de inte har rätten till. Det kvittar om skaparen lider ekonomisk skada eller inte. Du har fortfarande inte rätten till skapelsen i fråga. Du har inte gjort dig förtjänt av verket. Det verkar som om folk tror att det är en universal rättighet att få konsumera vad du vill. Men någon sådan rättighet finns inte. DU har enbart rätten till det som ERBJUDS.

MEG
Medlem
Skrivet av Kane:

Visst är det bra att ha lärt sig det. Det vore kanske dock på sin plats att du fick lära dig skillnad på att kopiera och att stjäla något också.

I tidens anda kanske man skulle börja benämna det som "alternativ stöld".

Om du läser igen vad jag har skrivit så kanske du förstår (fast jag tvivlar).
Att "kopiera" ett spel och inte betala för sig är inte att göra rätt för sig, borde inte behövas förklaras men tydligen


signatur

Death is only the beginning

Avstängd
Skrivet av Segas:

@Araxes:

Jag är inte det minsta förvånad att en större del av användarna här på FZ kan rättfärdiga vad du precis skrev. Du måste vara otroligt stolt över dig själv.

Helt OK om jag stjäler dina saker så länge du inte märker det? Hur dum får man bli?

Hur hade du tänkt stjäla nåt utan att det märks?

Inaktiv

@Manqs: Argumenterar du utifrån moral eller juridik?

Jag ser inget relevant anledning att människor ska avstå glädje och underhållning on det enbart handlar om att tillgodose en tredje parts principer.

Avstängd
Skrivet av zumo:

Det gick ingen nöd heller på snubben/butiken/banken jag rånade eftersom han hade försäkring, gör de det okej eller?

Du har ingen aning om hur försäkringsbolags affärsmodeller funkar, va?
Försäkringsbolaget förlorar på det, och i förlängningen dess kunder, så det är inget offerlöst brott även om själva rånoffret inte lider nån skada.

Medlem
Skrivet av Buio:

Det har inte så mycket med crack-grupperna att göra, utan beror snarare på att utvecklarna inte implementerar Denuvo tillräckligt bra. Det finns en bunt gamla spel med Denovo som inte är knäckta och antagligen inte kommer att bli det heller i takt med att crack-grupperna tappar intresset och nya populära spel kommer som de då måste fokusera på istället.

Handlar inte så mycket om att de inte går att cracka, utan att de inte lägger ner resurser på att cracka dem då spelen inte är eftertraktade. Vissa spel har också crackats men inte skickats ut i dist-kedjorna. Alla Denuvo-spel jag kört har iaf varit crackade förr eller senare, de flesta förr....

Medlem

Jag tror att problemet i diskussionen om fildelning är stöld eller inte är att den är fel från början. Stöld innebär att man tar något från en annan person så att den inte har det längre. Studier har visat att fildelning ger väldigt liten påverkan på nöjesbranschen när det kommer till pengar. Jag tror inte på att göra fildelning lagligt men att gå Hollywood till mötes och sätta högre straff på att kopiera något, som ger väldigt mycket mindre kostnader, än att faktiskt stjäla det är helt bakvänt. Straffet för fildelning borde ligga i linje med att ta spelet ur butik, det vill säga dagsböter på någon tusenlapp.

Om Erik har råd att köpa ett spel i månaden och då bestämmer sig för att köpa Horizon men inget annat. Då förlorar ingen något på att han laddar ner Andromeda och Sniper Elite den månaden. Kunde han inte ladda ner hade han fått nöja sig med sitt ena spel men han hade inte köpt de andra. I det exemplet har ingen förlorat något alls, även om Hollywood gärna argumenterar att de förlorar miljonbelopp på att en person kopierar en film på något vänster.

Jag säger inte att alla pirater är så, jag tycker inte att det ska vara lagligt och kan man ska man betala för sig men i vissa fall kan företag till och med tjäna på det. När jag var ung och musik var extremt dyrt piratade jag och mina vänner musik. Men vi gick från att köpa tre-fyra cd per år till att gå på konserter istället där banden tjänar mer pengar. Vi måste sluta låtsas att det är rimligt att sätta någon i fängelse i upp till 4 år samt ta miljoner från den för vad som inte kan beskrivas som annat än motsvarande snatteri, om ens det. Avskräckande straff på den nivån hör inte hemma i Sverige och det förlöjligar vårt rättssystem när vi låter Hollywood öva påtryck och sätter så hårda straff på ett sånt brott.

Medlem

Jag förstår verkligen inte att så många som kommenterar här verkar tycka det är ok med piratkopiering. Hur svårt ska det vara att betala för sig? Och varför ska man inte betala för sig?

Medlem
Skrivet av zumo:

Pack som "er" (Ta åt dig om du är en sjörövarsatan) som förstör spelbranschen.

Synd att du absolut inte har koll på hur det verkligen funkar ekonomiskt. En piratkopia är inte en utebliven inkomst, punkt. Förstå det. Bara för att någon kopierar något så betyder det inte att de med 100% säkerhet hade annars köpt det om det inte gått att kopiera. Jag är ärlig, jag piratkopierar friskt och med gott samvete då jag tycker att marknaden är alldeles för inskränkt och krånglig med regionsskydd, olika releasedatum i olika delar av världen, plattformsexklusivitet osv. Men jag köper också en väldigt massa spel och program hela tiden, bra mycket mer nu än vad jag gjorde förr då det faktiskt var enklare att piratkopiera. Jag betalar för Spotify och Netflix fast jag tankar filmerna och musiken också. Jag tar ner crackade Denuvo-spelen och arkiverar dem samtidigt som jag också köper de flesta. Senaste jag köpt är Mass Effect: Andromeda, Resident Evil, Mad Max. Jag äger en Nintendo Switch och Wii-U fast jag kör Wii-U-spelen oftare på emulatorn (kör endast tre spel, äger alla tre också).

Så tyvärr, det är en attityd som din som gör att företagen kan fortsätta som om det vore 1980 och tvinga på dig en massa övervakning och skräp. Men det är min åsikt, och din åsikt om det du säger och det respekterar jag. Men jag tror att företagen borde följa med utvecklingen lite bättre och erbjuda presumtiva kunder bättre möjligheter att få använda deras produkter utan att behöva ha kopieringsskydd som förstör och artificiella begränsningar över Internet bara för att du råkar bo på en kontinentalplatta och inte en annan. Internet är menat att vara globalt men företagen agerar precis tvärt om.

När det gäller knäcken av Denuvo så säger jag bara en sak: If there's a will there's a way. Finns inga perfekta kopieringsskydd och kommer aldrig finnas. Så länge du kan låsa upp något på ett lagligt sätt så kan du alltid låsa upp det på ett olagligt sätt också. Naturens lag. Det bästa sättet för företagen att motverka kopiering är att inte släppa produkterna alls, men det skulle ju ha lite motsatt effekt.... Så för att spara pengar, och i längden TJÄNA pengar så bort med kopieringsskydden, bättre QC av produkten, släpp den överallt utan begränsningar och för ett bra pris. Det lönar sig i längden.

My five cents...

Medlem
Skrivet av sirfalk:

Jag förstår verkligen inte att så många som kommenterar här verkar tycka det är ok med piratkopiering. Hur svårt ska det vara att betala för sig? Och varför ska man inte betala för sig?

Vem säger att kopierare inte betalar för sig? Det ena utesluter inte det andra... och det finns många instanser där piratkopiering är det enda sättet att ta del av produkten då företagen med flit ser till att du inte har en chans att köpa produkten. I mitt fall speciella artister där deras musik inte går att få tag på via skiva eller Spotify, filmer och serier som de vägrar släppa i Sverige (men finns överallt annars), produkter med skydd som motverkar uppspelning (ex vissa blurays i Linux och OSX), produkter med trasiga kopieringsskydd. Lagligt inköpta spel som inte funkar längre pga aktiveringsservrar stängts ned osv osv osv. Finns massor med situationer. Världen är inte absolut eller svart-vit... Sedan kan man alltid argumentera mot att 9-årige Pelle vill köra nyaste Mass Effect men inte har råd att köpa spelet och piratar det, men och andra sidan så har han inte råd att köpa den ändå och det blir inte en förlust för företaget oavsett. Däremot om spelet är bra så kan kopian funka som reklam och sporra andra att köpa produkten.

Medlem
Skrivet av zumo:

Det gick ingen nöd heller på snubben/butiken/banken jag rånade eftersom han hade försäkring, gör de det okej eller?

Jämför du vapenhot och rån med att ladda hem en kopia av ett spel? Nu svävar du iväg på annat.

Medlem

Jag förstår inte varför vissa här tycks gå under uppfattningen att man kan inte vara emot pirater och samtidigt vara emot krävande DRM som detta... Den dagen däremot de har ett DRM som inte på nått sätt påverkar prestanda eller är i vägen, så har de mitt fulla stöd. I övrigt avskyr jag många av tidernas försök till DRM men de förändrar inte heller att jag tycker de bara är löjligt att påstå att "information" är gratis. När allt handlar om att gratis tillgodose sig en vara, produkt eller tjänst UTAN att betala för sig. Ha kakan och äta den på samma gång osv osv. Klyschorna är oändliga.

Det går att se principen i det som varför Coca Colas recept är hemligt. Vem som helst hade kunnat göra de hemma med precis likadana istället för halvdana kopior och hur många hade köpt den äkta varan då?

Jag tror också de är jävligt enkelt att sitta och vara spydig och rättfärdiga sina egna fasoner medan den som lägger åtskilliga timmar på en bok, musik eller whatever utan att tjäna något på det blir väldigt mycket mindre sugen på att fortsätta.
Visst är internationella jättar som Beyonce svinrika. Men den gemene musikern på riksnivå går ofta knappt runt och kan leva heltid på sitt yrke, t.ex. Däremot må jag erkänna att jag har en lite annan syn på det i musik/film-frågan då priser och tillgänglighet historiskt nog faktist varit riktigt girigt här.

Jag tycker det inte är svårare än så att vill du ta del av någon annans produkter får man vara så god och betala eller alternativt bojkotta. Allt mitt i mellan är naturligtvis brottsligt. Liksom ska jag börja trycka sedlar i vardagsrummet för skatten är hög? "Jag kopierar ju bara". Hemsidor som tjänar miljontals med kronor på att fildela andras skapade verk haha det säger ju sig själv att de inte är ok, egentligen. Däremot eventuella straff uttalar jag mig inte mer om än att de är löjligt höga böter och fängelsestraff. De borde vara motsvarande liknande brott inte högre.

Nåväl istället för att vara här och leka moralpolis kan jag starkt påstå att jag har absolut inte varit lika duktig som de kan framhävas. Däremot har jag ALLTID varit på de klara med att de inte OK de man har gjort. Jag försöker åtminstone inte maskera de i nått falskt rättfärdigande utan snarare vart öppen med att jag inte bryr mig.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vem säger att kopierare inte betalar för sig? Det ena utesluter inte det andra... och det finns många instanser där piratkopiering är det enda sättet att ta del av produkten då företagen med flit ser till att du inte har en chans att köpa produkten. I mitt fall speciella artister där deras musik inte går att få tag på via skiva eller Spotify, filmer och serier som de vägrar släppa i Sverige (men finns överallt annars), produkter med skydd som motverkar uppspelning (ex vissa blurays i Linux och OSX), produkter med trasiga kopieringsskydd. Lagligt inköpta spel som inte funkar längre pga aktiveringsservrar stängts ned osv osv osv. Finns massor med situationer. Världen är inte absolut eller svart-vit... Sedan kan man alltid argumentera mot att 9-årige Pelle vill köra nyaste Mass Effect men inte har råd att köpa spelet och piratar det, men och andra sidan så har han inte råd att köpa den ändå och det blir inte en förlust för företaget oavsett. Däremot om spelet är bra så kan kopian funka som reklam och sporra andra att köpa produkten.

Då vill de i sådant fall av olika anledningar inte att du ska ha just dessa grejer så det är ingen ursäkt. Kör du linux eller OSX eller andra OS får du väl räkna med att inte allt fungerar 100%, är ju ett aktivt val du gör när du väljer att inte köra den grundläggande programvara som rekommenderas i de flesta fall.
Och har Pelle 9 inte råd att köpa Mass Effect får väl denne se det som en sporre att spara sin veckopeng. Nu är ju dessutom Andromeda inte rekommenderat att spela för 9 åringar då de satt Pegi16 på den så där går det ju att ifrågasätta om han ska ha spelet öht.

Testpilot
Skrivet av anon_98854:

@Harakiri: Jag håller med dig i mycket men tycker att hela diskussionen behöver föras med ett bra mått av välvilja mot kulturskaparna.
Jag VILL t ex gärna köpa en legitim kopia av t ex Dishonored 2 men jag vill inte sponsra DRM. Min förhoppning är att fler utgivare släpper AAA-spel på GOG, då skulle jag bränna hål i plånboken.

Absolut , jag skulle helst se att kulturskapare släpper saker helt utan DRM och inte krånglar till distributionen som de gör nu. När folk enkelt och billigt kan skaffa de saker de är intresserade av , ja då kommer pengarna också som ett brev på posten.
Men tyvärr: Girighet och massor av andra restriktioner ställer till det.

Skrivet av Manqs:

Förstår inte riktigt ditt resonemang runt distributionen. Du har kanske rätt i att om jag väljer en metod för distribution som är mindre effektiv så säljer jag kanske mindre. Men det är fortfarande mitt val. Om jag skriver en bok som jag enbart vill att vänner och familj läser eller enbart ska säljas i Japan via postorder så är det min fulla rätt. Visst kan det bli svårt att hitta en distributör för detta men rätten att bestämma om hur mitt alster ska distribueras är fortfarande min. Och jag kan välja att avstå från att publicera eller så kan jag släppa verket fritt men rätten är fortfarande min.

Och till tråden i övrigt. Om vi vänder på resonemanget också och, istället för att titta på skaparen, tittar på piraten så kvittar det om folk stjäl eller kopierar. Piraten har fortfarande tagit sig rätten till något som de inte har rätten till. Det kvittar om skaparen lider ekonomisk skada eller inte. Du har fortfarande inte rätten till skapelsen i fråga. Du har inte gjort dig förtjänt av verket. Det verkar som om folk tror att det är en universal rättighet att få konsumera vad du vill. Men någon sådan rättighet finns inte. DU har enbart rätten till det som ERBJUDS.

Javisst kan du välja , men du bör också som skapare förstå att då du väl släppt ditt alster så kommer det att piratkopieras och väljer du då tex att endast dina vänner skall läsa eller bara i Japan så har du också bestämt att i resten av världen kommer ditt alster att piratkopieras. (samt även i Japan och bland vännerna)

Det är upp till dig och distributionsmetoderna du väljer att se till att det är enkelt nog att folk är villiga att betala.
Uppfyller du inte detta så får du helt enkelt inget betalt för ditt arbete.

Att piratkopierarare tar sig rätten till att kopiera ditt verk är ju en naturlig följd av alla dessa faktorer varav det jag försöker framhäva är att om man gör det tillräckligt enkelt och inte för dyrt så kommer "problemet" med piratkopieringen att minska för den som skapar verk, men tro att för att man pekar med fingret (eller slår folk i huvudet med en lagbok) och säger "du har ingen rätt" skulle göra skillnad är en fantasi.

Skriv svar