Fredrik Wester, VD på Paradox, får 1 kr i lön per år

Robot
Fredrik Wester, VD på Paradox, får 1 kr i lön per år

Det är inte alla företagsbossar som får miljoner i lön.

#FredrikWester, #ParadoxInteractive


Medlem

Han kunde väl iaf fått en krona/månad.. ☺️ Jag kan också ta en krona i lön om jag får ta del av aktieutdelning och bonussystem varje år i ett företag värderat till sex miljarder. ☺️

Medlem

Om ett par år är han god för ett paket Sun Maid


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men... eftersom han inte bara är VD utan även äger en tredjedel av bolaget, så kanske han får massor av pengar i vinstutdelningar istället för lönen?... Det är inte så ovanligt att det går på det viset om man både är delägare och anställd.

Oavsett, så hade jag inte klagat även om det visat sig att han hade tagit ut drömlöner, för jag tycket alltsomallt att paradox gör ett fenomenalt jobb som spelstudio i framkant. Så det är han kanske värd...

Gnällkuk

Kul att de går bra för dom! Hoppas det fortsätter klara av att växa och tjäna bra med pengar under resans gång


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv

"Gör bra spel, så kommer du att få 1 kr per år av oss."
/ Inkomstkällan

Kul! Bra i alla fall att han är glad över 20-talslönen

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Men... eftersom han inte bara är VD utan även äger en tredjedel av bolaget, så kanske han får massor av pengar i vinstutdelningar istället för lönen?... Det är inte så ovanligt att det går på det viset om man både är delägare och anställd.

Oavsett, så hade jag inte klagat även om det visat sig att han hade tagit ut drömlöner, för jag tycket alltsomallt att paradox gör ett fenomenalt jobb som spelstudio i framkant. Så det är han kanske värd...

Haha ja alltså.. Hur ädelt det är än må vara så är de dyrt att leva så.... Jag skulle ändå vilja få någon form av lön för mitt arbete... Ingen arbetar gratis och äter gratis? betalar räkningar gratis?

Medlem

Hur är det med skatt på vinstutdelning, skulle det kunna vara någon form av skatteplanering? =D

Jag vet inget om Fredrik Wester men det känns lite lustigt att han skulle tacka nej till pengar som ingen skulle tycka att det var lustigt eller negativt att han tar imot, ytterst märkligt.

Medlem

@Pistagen:

Jag tror nog att han har råd att betala hyra och kan betala sin mat. Även om 90% av vinsten skulle gå tillbaka till bolaget så skulle han få över 7,000,000 kr vid en utdelning (260 miljoner i vinst 2016), du kan ha flera utdelningar på 1 år också. Han har nog på detta redan en ganska fin hög med pengar från tidigare utdelningar + att han är god för 2 miljarder kr.

Tycker att det är rimligt och bra gjort av han snarare än ädelt.

Testpilot

Paradox har gjort rätt saker många gånger i följd.
Detta är ju bara bra , han har ju råd att jobba för 1kr

Medlem

Paradox ger 1 kr utdelning per aktie nu i maj. Det finns 105 600 000 aktier, med Westers 30% får han 35,2 miljoner.

Medlem

Rätt populärt sätt för VDs/Styrelseordförande att ta betalt på. Värt att nämna är att det ofta då handlar om aktier med utdelningspreferens. Så häpnadsväckande är det inte.

Medlem
Skrivet av schamp0:

@Pistagen:

Jag tror nog att han har råd att betala hyra och kan betala sin mat. Även om 90% av vinsten skulle gå tillbaka till bolaget så skulle han få över 7,000,000 kr vid en utdelning (260 miljoner i vinst 2016), du kan ha flera utdelningar på 1 år också. Han har nog på detta redan en ganska fin hög med pengar från tidigare utdelningar + att han är god för 2 miljarder kr.

Första aktieutdelningen ( i år ) är på 1 SEK per aktie och om cirka en månad.

Det finns 105,600,000 Aktier och Wester ägde vid årsskiftet 35,235,937 av dem.

Om han fortfarande gör det så får han alltså 35,235,937 SEK i utdelning.

Snyggt sätt att vända skatteplanering till goodwill?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Snyggt sätt att vända skatteplanering till goodwill?

Haha, jag tänkte precis samma sak. Vissa lyckas göra det bättre än andra


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Han äger 3 500000 aktier i företaget och direktutdelningen är 1kr/aktie. Vilket ger honom ungefär 3500000 kr i utdelning i maj. Det är inget fel att tjäna pengar, men artikeln ger sken av att han går lottlös

Medlem

Tycker det förklaras bra i artikeln att han inte går lottlös:

"– När det går bra för företaget går det bra för mig"

Är ju uppenbart att han får pengar genom sina aktier. Vilket är mycket bättre i mitt tycke för det är ett ärligare sätt där vinsten delas rättvist efter hur mycket aktier man äger. Många VD har ju både aktier OCH en lön på ett par miljoner minst.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Tycker det förklaras bra i artikeln att han inte går lottlös:

"– När det går bra för företaget går det bra för mig"

Är ju uppenbart att han får pengar genom sina aktier. Vilket är mycket bättre i mitt tycke för det är ett ärligare sätt där vinsten delas rättvist efter hur mycket aktier man äger. Många VD har ju både aktier OCH en lön på ett par miljoner minst.

Med tanke på att att hans lön redovisas hårt i kronor (en krona) så säger den meningen inte speciellt mycket. Att han "uppenbart" får pengar genom sina aktier nämns inte i artikeln. Det är inte uppenbart på annat vis, då det här är företagets första utdelning (Grattis till alla aktieägare!)

Vidare är det som du säger, VDs får ofta båda lön, optioner samt bonus. Men det är inte direkt ovanligt att en grundare inte plockar ut lön ur sitt företag (att Wester är grundare av Paradox nämns inte heller i artikeln).

Rubriken blir i mina ögon väldigt likt en clickbait (förstår att FZ vill ha klicka dock). En mer rättvis rubrik hade varit tex. "Det går bra för svenska Paradox, första utdelningen till aktieägarna" "Ökad vinst för Paradox". Nu är Rubriken "Fredrik Wester, VD på Paradox, får 1 kr i lön per år", men egentligen 3 500 000.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_178365:

Jag hade personligen blivit mer imponerad om han hade sagt att han bara tar ut 50 000kr/mån och lever på det istället för att säga att han tar ut 1kr i lön som att han jobbar gratis eller något, det låter bara fånigt.

Styrelsen hade lagt fram förslaget, han hade tyckt det lät bra eftersom en lön är överflödig för honom. Varför skulle han lyfta 50k i månaden i lön när han äger en tredjedel av företaget?

Det är vanligt förekommande att storägare i företag tar en symbolisk struntsumma i lön. Det enda fjantiga är folk som tror att dessa individer är ute efter att imponera på någon...

Medlem

Tycker att skribenten borde ha tagit upp att det finns en anledning till varför han inte tar ut någon lön istället för att skriva den här halvdana artikeln.

phi
Medlem

Man behöver ju inte vara miljardär för att bara ta ut en krona i lön. Jag tar själv inte ut någon lön ur bolaget där jag är delägare i utan klarar mig bra på endast utdelningen.

Skatteparadiset sverige.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Första aktieutdelningen ( i år ) är på 1 SEK per aktie och om cirka en månad.

Det finns 105,600,000 Aktier och Wester ägde vid årsskiftet 35,235,937 av dem.

Om han fortfarande gör det så får han alltså 35,235,937 SEK i utdelning.

Tack ger bra svar på vart han får pengar att betala mjölken med

Medlem

@schamp0:
JO sant det är bra gjort av honom. Tycker om VDs som ger sina anställda mer bonus o credd. Hoppas han gör det åt sitt folk

Medlem

Möjligen är hans lön som VD en spänn men inkomsten från det jobb han utför, direkt eller indirekt är inte 1kr.

Han framstår som nån sorts hjälte men äger "cirka en tredjedel" av bolaget. Vilken UTDELNING på sitt ägande har han då? En fet VD-lön är en droppe i havet i sammanhanget när det handlar om miljarder.

Den här artikeln är undermåligt skriven. Relevant information och (i den mån det är möjligt) uppföljande frågor saknas helt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skattar

Fortfarande får han ju skatta på utdelningen, men det spara bolaget pengar utöver lön beya6lar ju företag skatt och sociala avg på din lön. Han kommer spara bolaget ett par miljoner i skatt

1
Skriv svar