Bioware ber om ursäkt för dåligt skriven Mass Effect-karaktär

Robot
Bioware ber om ursäkt för dåligt skriven Mass Effect-karaktär
Jyu
Medlem

Bättre sent än aldrig... Eller? Tror fan inte det. Sunkigt för dom som spelat färdig storyn.

Skägg.
10 Chambers

Som jag skrev i vår interna chat: kombon av kasst manus, rejält dåliga animationer och ett bedrövligt röstskådespeleri får mig verkligen osugen att lira.


signatur
Medlem

Blir någon förvånad? Det har bevisats gång på gång att folk som sysslar med identitetspolitik inte kan skriva verklighetstrogna karaktärer eller handlingar för fem öre.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Så blir det när man skriven in en karaktär i spelet endast för att det ska finnas med... Ingen tanke eller mening alls.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Blir någon förvånad? Det har bevisats gång på gång att folk som sysslar med identitetspolitik inte kan skriva verklighetstrogna karaktärer eller handlingar för fem öre.

Fast det gick ju bra i Witcher 3. Elihal var en rätt intressant karaktär. Fast det spelet byggde också sina karaktärer i en komplex värld med tydlig rasism så karaktärer som t.ex. Elihal fungerade väl i sammanhanget. Tror de har forcerat in karaktären i Andromeda utan att hitta varför karaktären ska vara med.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag skrev i vår interna chat: kombon av kasst manus, rejält dåliga animationer och ett bedrövligt röstskådespeleri får mig verkligen osugen att lira.

Börja inte, det är bara slöseri med tid. Önskar jag hade spenderat mina 35 timmar på Nier Automata istället.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Blir någon förvånad? Det har bevisats gång på gång att folk som sysslar med identitetspolitik inte kan skriva verklighetstrogna karaktärer eller handlingar för fem öre.

Tror inte det har specifikt med identitetspolitik att göra, snarare ligger problemet att de försöker inpränta sina politiska åsikter i spelet på ett väldigt påtvingat sätt. Politik kan man finna i medier men i många av BioWares spel så känns de som att de lägger in karaktärer av den här typen "bara för att", som om de har en checklista att beta av, och då blir det rätt kasst.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Ju mer jag hör om det här spelet ju mindre imponerad blir jag. De har gjort en Star Wars, återanvänt namnet och slängt in massa b-iga karaktärer ingen bryr sig om och snart är det nere i Star Wars episod 1-3 nivå, ett helt spel med tjommar som ser ut och beter sig som Jar Jar Binks.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Börja inte, det är bara slöseri med tid. Önskar jag hade spenderat mina 35 timmar på Nier Automata istället.

Så du har alltså lagt 35h på ett spel du inte gillar?

Medlem
Skrivet av Pettor:

Fast det gick ju bra i Witcher 3. Elihal var en rätt intressant karaktär. Fast det spelet byggde också sina karaktärer i en komplex värld med tydlig rasism så karaktärer som t.ex. Elihal fungerade väl i sammanhanget. Tror de har forcerat in karaktären i Andromeda utan att hitta varför karaktären ska vara med.

Är inte Elihal mer av en transvestia istället för en transexuell? Att han klär sig ut till en kvinna för det är kul, men ser sig fortfarande som en man?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Fast det gick ju bra i Witcher 3. Elihal var en rätt intressant karaktär. Fast det spelet byggde också sina karaktärer i en komplex värld med tydlig rasism så karaktärer som t.ex. Elihal fungerade väl i sammanhanget. Tror de har forcerat in karaktären i Andromeda utan att hitta varför karaktären ska vara med.

Fast CD Projekt sysslar inte med identitetspolitik, där har vi skillnaden.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Tror inte det har specifikt med identitetspolitik att göra, snarare ligger problemet att de försöker inpränta sina politiska åsikter i spelet på ett väldigt påtvingat sätt. Politik kan man finna i medier men i många av BioWares spel så känns de som att de lägger in karaktärer av den här typen "bara för att", som om de har en checklista att beta av, och då blir det rätt kasst.

Det är just det som folk som sysslar med identitetspolitik gör, dom försöker pusha sin ideologi vid varje tillfälle, även om det egentligen inte är lägligt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hela farsen känns som något en tonåring befriad från social kompetens skulle kunna bjuda på efter att ha fått uppdraget att skriva en karaktär som är trans. Först skriver tonåringen karaktären. Denne är noga med att påpeka att häva ur sig all möjlig personlig information första gången hon möter nya människor. Sedan när det tydligen inte var bra författande får vår gode tonåring problem. Hur ska jag göra då? Jag frågar transgenderpersoner, de vet ju förstås hur en transgenderperson beter sig - inte minst Hainly Adams! Sagt och gjort. Den flummiga tonåringen gapar sedan glatt; "Hallå världen! Nu har jag faktiskt pratat med transgenderpersoner, så nu har jag fått berättat för mig hur Hainly Adams är! Bättring på G!"

BioWare formligen skriker ur sig sin bristande kompetens. Oroväckande att man inte klarar av att skriva karaktärer man själv inte identifierar sig med, och istället tror att rätt väg att gå är att snacka med folk som kanske identifierar sig med karaktären man tänkt sig. Skaffa vettiga manusförfattare istället.

Medlem

Det jag sagt hela tiden, detta spelet gjordes av praktikanter utan översyn.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag skrev i vår interna chat: kombon av kasst manus, rejält dåliga animationer och ett bedrövligt röstskådespeleri får mig verkligen osugen att lira.

Japp, det du nämner tillsammans med sunkiga, oinspirerade karaktärer, är det som är ME:A stora problem i mitt tycke. Detta gör att spelet inte höjer sig över mängden och stannar vid betyget "ok", vilket är ett enormt underbetyg för ett spel i Mass Effect serien.

Ett par dagars reflektion efter att ha spelat igenom hela spelet, så är det framför allt manus, dialog och karaktärer som verkligen är de stora bristerna i spelet i mina ögon. Ofta känns det som hämtat från någon kass tonårs tv-såpa på tv från CW, typ The 100 eller någon film riktad till unga tonårs tjejer som The Maze Runner.

Men spelbart är det givetvis, det är inget dåligt spel, bara så mycket sämre än vad man både bör, kan och ska förvänta sig av ett AAA+ spel i en älskad serie som bygger på bra karaktärer och dialoger mer än sin story och fantastiska spelmekanik.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Tror inte det har specifikt med identitetspolitik att göra, snarare ligger problemet att de försöker inpränta sina politiska åsikter i spelet på ett väldigt påtvingat sätt. Politik kan man finna i medier men i många av BioWares spel så känns de som att de lägger in karaktärer av den här typen "bara för att", som om de har en checklista att beta av, och då blir det rätt kasst.

Det är helt ok med politiska agendor i spel, om det görs på ett bra sätt som i exempelvis Bioshock, där de på ett briljant sätt halshugger ultraliberalismen i allmänhet och Ayn Rand och hennes objektivism i synnerhet. Andrew Ryan är en magnifik antagonist! Jämför nu han med de generiska, trista aliens som försöker ta över galaxen i ME:A... Där kan vi verkligen snacka om folk som kan konsten att skriva ett bra manus utan att samtidigt trycka ner sin egen ideologi i halsen på mig.

Medlem

Årets, kanske årtiondets besvikelse. Spelet i sig är ok som spel, men med det arvet och med en otrolig potential som man missar, så blir det så himla lågt. Det tillsammans med att det i vissa delar är riktigt riktigt dåligt skrivet och att vissa delar av spelet är sjukt repetitiva (oh nya pylons att starta upp och ett vault att resetta, tjohoo!), gör det till en stor besvikelse.


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Hela farsen känns som något en tonåring befriad från social kompetens skulle kunna bjuda på efter att ha fått uppdraget att skriva en karaktär som är trans. Först skriver tonåringen karaktären. Denne är noga med att påpeka att häva ur sig all möjlig personlig information första gången hon möter nya människor. Sedan när det tydligen inte var bra författande får vår gode tonåring problem. Hur ska jag göra då? Jag frågar transgenderpersoner, de vet ju förstås hur en transgenderperson beter sig - inte minst Hainly Adams! Sagt och gjort. Den flummiga tonåringen gapar sedan glatt; "Hallå världen! Nu har jag faktiskt pratat med transgenderpersoner, så nu har jag fått berättat för mig hur Hainly Adams är! Bättring på G!"

BioWare formligen skriker ur sig sin bristande kompetens. Oroväckande att man inte klarar av att skriva karaktärer man själv inte identifierar sig med, och istället tror att rätt väg att gå är att snacka med folk som kanske identifierar sig med karaktären man tänkt sig. Skaffa vettiga manusförfattare istället.

+1

Precis så känns ofta karaktärerna (samt dialogen) överlag i hela spelet faktiskt. Jag skiter väl fullständigt i om varför någon person är trans, bi, straight eller homo, det är inte vem du är, utan din sexualitet. Problemet är alla ängsliga personer som försöker göra det till någon slags problem och ständigt måste slå mig i ansiktet med det, trots att jag inte har ett problem med det från första början. Uppträdandet påminner om ett barn som klarar av något nytt och söker uppmärksamhet av sina föräldrar med orden - titta mamma, titta, titta, titta, men tiiiiiiitttttta då! Det har varit ett problem med Biowares senaste spel, både ME 3 samt DA:I hade problem med just det här, men i ME:A är problemet inte längre begränsat till ett par karaktärer, utan det är ett genomgående tema genom hela spelet tyvärr.

phi
Medlem

Ett ganska förväntat resultat när SJW's intar spelbranschen.

Avstängd

Nämen? Inte ska väl ni be om ursäkt... Jag och fler med mig är bara enkla vita medelålders män, inget att ta på allvar med andra ord. Alltså vi lyssnar till det ni behagar dela oss, lyder och kniper igen. I den mån ni låter oss enkla väsen följa er vill säga....
Nu, var inte blyga snälla ni, ber om ursäkt????? Hoppas verkligen inte denna ursäkt är riktad till mig.
PS: Förlåt!

Medlem

Är jag ett intolerant as eller tolerantare än de flesta människor (inklusive "SJW") när jag inte ens reflekterade över att karaktären var transexuell när karaktären nämnde detta?

Medlem
Varför allt hat?
Skrivet av phi:

Ett ganska förväntat resultat när SJW's intar spelbranschen.

Det här handlar ju snarare om att man har gjort ett försök till inkludering som sedan framstår som ogenomtänkt, inte att spelbranschen är intagen av SJW. Varenda spelnyhet där ex karaktärer i spel är homosexuella drar åt sig en massa anti-SJWs som ser varje försök till att skapa en mer naturtrogen spelvärld(ja, transpersoner och homosexuella borde ju rimligtvis representeras i spel precis som alla andra om man vill skapa ett spel med en någorlunda verklighetsförankrad karaktärs-pool) som något provocerande.

Jag kan verkligen inte förstå varför inkludering av sådana karaktärer kan ses som provocerande för någon förutom religiösa extremister.

Medlem

Positivt! Personligen avstår jag helst från att sätta lappar på vad folk är så långt det går och därför ser jag mycket hellre en design där man lägger till en person och inte ett personlighetsdrag eller attribut som karaktär.

@kaealy: Det är inte lätt att vara en accepterande person ibland i dessa dagar. Världen skulle vara underbar om man kunde släppa sådant där oväsentligt och bara respektera personer man stöter på. Så jag tycker det är tolerans.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Jag kan verkligen inte förstå varför inkludering av sådana karaktärer kan ses som provocerande för någon förutom religiösa extremister.

Det är inte inkluderingen som är provocerande, det är den uppfostrande och mästrande tonen från "SJWs".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av lolmannen123:

Det är inte inkluderingen som är provocerande, det är den uppfostrande och mästrande tonen från "SJWs".

På vilket sätt tycker du att designers av denna karaktär (i sin nuvarande form) är uppfostrande och mästrande?


signatur
Medlem

Var ska man fly för en stunds semester från allt politiserat och polariserat trams när tom obskyra artiklar om gamla operativsystem och spel försöker berätta för en vem man ska ligga med och hur man ska rösta kan jag undra.

Förslag mottages gärna då det börjar bli rätt tröttsamt att matas från morgon till kväll med problem som egentligen inte är några problem.

Om man inte vill att t.ex. en alternativ sexualitet ska vara någon stor grej så verkar det logiskt att undvika att ta varje tillfälle i akt att göra en stor grej av det.

Ligg med vad ni vill, det rör mig inte i ryggen. Det är tjatet om vad ni ligger med som är tröttsamt.

Medlem
Skrivet av Vroomfondel:

Så du har alltså lagt 35h på ett spel du inte gillar?

Vad är det som är så konstigt med det? Jag gillade original trilogin, så jag har också runt 35 timmar i spelet, enbart för att jag av någon anledning hoppades på att spelet skulle bli bättre efter ett tag. Det blev det inte, så nu känner man vilket slöseri med pengar och tid.

Medlem

Jag tycker det är hemskt hur det har blivit generellt med spelsläpp...
Det är mer vanligt än ovanligt att spel släpps halvfärdiga eller med katastrofala buggar, och sedan tar det 6+månader att få ordning på det.

Varför har detta blivit okej?

Ambassadör
Xbox

Om en person är trans, homo, bi, eller identifierar sig som krukväxt är lika ointressant och oviktigt för mig som vad den har för strumpor. Om alla bara slappnade av lite så skulle det bli bättre.
Båda "sidor" är lika jävla jobbiga. Om man stoppade alla feminister, rasister, pk-iter, religiösa, sjw's, extremhöger, extremvänster, genusforskare, nazister, islamister mfl i en rymdskyttel och skickade skiten till Andromeda-galaxen så skulle världen bli en mycket trevligare plats.


signatur

Jump in.

12
Skriv svar