Quake Champions - samma personer som utvecklat Q3?

Medlem
Quake Champions - samma personer som utvecklat Q3?

Hej!

Ni får be om ursäkt om jag är trög, men jag hänger inte riktigt med vilka som utvecklar Quake Champions - är det id Software? Bethesda är utgivare vad jag förstått. Men sedan kan jag läsa att Saber Interactive är med och utvecklar?

Det jag egentligen undrar är - vet någon om de som gjorde Quake 3 är med och gör Quake Champions?

Tack!

Skägg.
10 Chambers

Det är Id Software men det är ju ett väldigt annorlunda företag mot hur det såg ut vid Quake 3-tiden. Många av de stora profilerna har sedan länge lämnat företaget (Romero, Carmack, Hall, osv).

Det enda som talar för Quake Champions är egentligen att de lyckades så pass bra med Doom förra året.


signatur
Medlem

Som Carl skriver så är de inte riktigt samma personalstyrka som förr.
Dock lämnade Romeo som var en av grundarna tilsammans med Tom Hall redan efter första Quake 1996, efter mycket bråk med bla. John Carmack om företagets framtid.
Så Quake2 och även Quake3 gjordes av de som stannade kvar med 3d motor gurun John Carmack. John Carmack sa väl upp sig runt 2013 för att jobba med Oculus VR,

Todd Hollenshead tror jag lämnade av egen fri vilja 2013 eller nått liknande.

Men som sagt Quake Champions byggs av ID software som tagit hjälp av Saber Interactive delvis med grafikmotorn om jag förstått de hela rätt. Och på ID software jobbar fortfarande en del av ursprungs gänget ifrån 90-talet kvar, dvs många som jobbade på Quake3, så som Tim Willits, Marty Stratton och Robert Duffy. Så man kan ju hålla tummarna att de fixar ett bra spel .


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är Id Software men det är ju ett väldigt annorlunda företag mot hur det såg ut vid Quake 3-tiden. Många av de stora profilerna har sedan länge lämnat företaget (Romero, Carmack, Hall, osv).

Det enda som talar för Quake Champions är egentligen att de lyckades så pass bra med Doom förra året.

Skrivet av [NiS]StarCroW:

Som Carl skriver så är de inte riktigt samma personalstyrka som förr.
Dock lämnade Romeo som var en av grundarna tilsammans med Tom Hall redan efter första Quake 1996, efter mycket bråk med bla. John Carmack om företagets framtid.
Så Quake2 och även Quake3 gjordes av de som stannade kvar med 3d motor gurun John Carmack. John Carmack sa väl upp sig runt 2013 för att jobba med Oculus VR,

Todd Hollenshead tror jag lämnade av egen fri vilja 2013 eller nått liknande.

Men som sagt Quake Champions byggs av ID software som tagit hjälp av Saber Interactive delvis med grafikmotorn om jag förstått de hela rätt. Och på ID software jobbar fortfarande en del av ursprungs gänget ifrån 90-talet kvar, dvs många som jobbade på Quake3, så som Tim Willits, Marty Stratton och Robert Duffy. Så man kan ju hålla tummarna att de fixar ett bra spel .

Åh, låter skönt att några 90-talsgubbar är med. Hoppas verkligen att den där sköna Q3-känslan kommer att finnas där. Behöver en bra arena-shooter!

Tack för svar!

1
Skriv svar