Skapa den perfekta rymdutopin i nya Stellaris-expansionen

Robot
Skapa den perfekta rymdutopin i nya Stellaris-expansionen
Medlem

Köpte DLC direkt, då jag tycker de har utvecklat spelet väldigt bra sen release. Hoppas nya grejerna i patchen och DLC är skoj. De har inte heller mjölkat med en massa små-DLC som i tidigare Paradoxspel.

Enligt mig är Stellaris nu det bästa rymdstrategispelet. Finns fortfarande grejer att göra bättre, men helheten är väldigt bra tycker jag.

Man kan vara en väldigt elak härskare i Stellaris.

Medlem

Ett fantastiskt spel som blivit oerhört mycket bättre det gångna året! Har köpt och installerat Utopia men det får nog stå några dagar medans jag testar Steel Division men sen ska det härskas så det står härliga till!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ett av de bästa spelen alla kategorier. Dock stör jag mig riktigt mycket på late game, då spelet börjar lagga även på de fetaste datorerna.
Ni som testat expansionen, är det fixat eller körs allt fortfarande bara på en kärna ? (vilket verkar vara problemet om man läser i Stellaris-forumet på paradoxplaza)

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Ni som testat expansionen, är det fixat eller körs allt fortfarande bara på en kärna ? (vilket verkar vara problemet om man läser i Stellaris-forumet på paradoxplaza)

Inte hunnit testa än. Konstigt om det inte använder fler kärnor, ett realtids strategispel borde gå att dela upp i många trådar. Fast jag är ingen programmerare. Jag har märkt att det hackar en del i senare delen på en kampanj.

I övrigt så har Paradox en rea över helgen. Inte dum taktik att ha rea på annat samtidigt som nytt DLC släpps ur marknadsmässig synpunkt.
http://store.steampowered.com/sale/paradox/

Medlem
Skrivet av Buio:

Inte hunnit testa än. Konstigt om det inte använder fler kärnor, ett realtids strategispel borde gå att dela upp i många trådar. Fast jag är ingen programmerare. Jag har märkt att det hackar en del i senare delen på en kampanj.

I övrigt så har Paradox en rea över helgen. Inte dum taktik att ha rea på annat samtidigt som nytt DLC släpps ur marknadsmässig synpunkt.
http://store.steampowered.com/sale/paradox/

Fast det är inte ett realtidsspel, det bara känns som om det är det pga att varje dag/tur spottas fram efter varandra i serie. Du behöver inte avsluta en tur manuellt för att gå till nästa. Det sker automagiskt bara. Allt som sker i varje tur måste beräknas i en särskild ordning för att du har enormt många parametrar som baseras på flera andra parametrar i ett flertal steg. Den typ av seriella beräkningar kan inte delas upp väl och blir därför singeltrådat.
Saker som är lätta att köra över flera kärnor är tex instruktioner för grafik, UI, spelets AI, etc; men då det är de andra beräkningarna som är så överrepresenterade i denna typ av spel så flaskas spelet rätt ordentligt av dem.

Medlem

@hellspooned
Paradox storstrategiska spel inklusive Stellaris är långsamma pausbara realtidsspel. Det finns ingen definierad tidsaspekt som begränsar antalet aktioner, som det gör i omgångsbaserade spel. Hur de sen tekniskt löst det bakom kulissen vet jag inte. Jag som lekman tycker varje AI borde ha möjlighet till en egen beslutsprocess som kan hanteras på olika kärnor.

Medlem

Grejen är att mot slutet av mid game - början av late game, när man i princip upptäckt hela galaxen finns det 20-30 AI-motståndare, alla med stora jävla flottor som ska flyga runt hela galaxen. Jag läste något om att det mestadels är flottornas fel att det börjar lagga, då varje skepps movement beräknas separat. I strider beräknas alla skepp separat också.
Jag har bara spelat medium eller större galaxer, men folk har även rapporterat in att det börjar lagga på små kartor, när flottstorlekarna uppnått en viss storlek.

1
Skriv svar